افت قیمت مانیتورهای داخلی و کاهش قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان

بازار دیجیتال- بازار مانیتور طی روزهای اخیر روزهای بی‌رونق‌تری را نسبت به قبل سپری کرده است و فعالان بازار، بر این باورند که این روند باعث شده است بسیاری از شرکت‌های واردکننده که کالاهای خود را با تعرفه جدید وارد کشور کرده‌اند، نتوانند قیمت‌ها را در بازار افزایش دهند و بابت این مساله متضرر شوند.

حمیدی یکی از فعالان بازار این کالا می‌گوید: طی ماه‌های اخیر مانیتور بازار بی‌رونقی داشته و قیمت‌ها نیز به شدت سیر نزولی داشته است.

طبق اعلام این فروشنده، از زمان افزایش تعرفه واردات مانیتورهای ۱۹ تا ۲۴ اینچ تصور می‌شد، قیمت‌ها در بازار داخلی در حد قابل توجهی افزایش یابد؛ اما این اتفاق نیفتاد و این موضوع باعث تشدید دوران رکود در بازار داخلی شد.

ایران نارا، عرضه‌کننده مانیتورهای BENQ در بازار داخلی با تایید این خبر می‌گوید، از زمان افزایش تعرفه تاکنون قیمت‌ها را افزایش نداده‌ایم و محصول جدیدی نیز از گمرک ترخیص نکرده‌ایم.

به گفته وی، این احتمال وجود دارد که با ورود محصولات جدید و ترخیص کالاهای جدید از گمرک جمهوری اسلامی، قیمت‌ها در بازار داخلی افزایش یابد، ولی با توجه به کاهش شدید تقاضا در حال حاضر احتمال رشد قیمت‌ها وجود ندارد.

فعالان بازار، افزایش تولیدات داخلی را عامل این موضوع می‌دانند و می‌گویند با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه وارداتی افزایش نیافته است تولیدکنندگان می‌توانند مانیتورهای تولیدی خود را با قیمت پایین به بازار عرضه کنند که این موضوع باعث ضرر واردکنندگان مانیتور به بازار داخلی شده است. یک فروشنده دیگر می‌گوید: در حالی‌که مانیتورهای تولیدی داخل با کیفیت مطلوب و قیمت پایین در بازار موجودند توجه کمتر فردی به سوی مانیتورهای وارداتی که قیمت بالاتری دارند، جلب می‌شود.

این فروشنده گفت: اگر این موضوع به تولیدکنندگان داخلی کمک کند خوب است و با این اقدام، مصرف‌کنندگان نیز راضی می‌شوند.

این در حالیست که سایر فروشندگان معتقدند این اقدام باعث می‌شود بازار به سمت تک برندی شدن پیش رود و مصرف کنندگان ناچار می‌شوند از بین یکی دو برند، مانیتور خود را انتخاب کنند. به گفته فروشندگان، شاید عرضه مانیتورهای داخلی با قیمت پایین در نگاه اول به نفع مصرف‌کننده باشد، ولی در حقیقت قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان در حد قابل توجهی کاهش یافته و این موضوع خواسته برخی از مصرف‌کنندگان نیست.

فروشندگان می‌گویند، باید بازار به نحوی باشد که مصرف‌کننده قدرت انتخاب زیادی داشته باشد و اگر در این شرایط باز هم محصولات داخلی را به نمونه‌های خارجی ترجیح داد می‌توان به تولیدات داخلی امیدوار بود. تولیدکنندگان داخلی نیز با اشاره به ثبات و در پاره‌ای موارد کاهش قیمت‌ها در بازار مانیتور گفتند در نظر دارند کالای با کیفیت را با قیمت پایین به بازار عرضه کنند.

مادیران عرضه کننده مانیتورهای LG و AOC در این باره گفت: طی مدت اخیر قیمت‌ها را کاهش داده و همچنین محصولات جدیدی به بازار عرضه کرده است.

طبق اعلام این شرکت، آخرین کاهش قیمت مربوط به محصولات این برندها مربوط به یک ماه پیش است و از آن تاریخ تا کنون قیمت‌ها در بازار ثابت بوده است.