نت‌بوک‌ها نقطه امیدی برای نجات
بازار دیجیتال- با ادامه روند بحران اقتصادی در سرتاسر کشورهای جهان، بازار کامپیوتر و محصولات دیجیتال وابسته آن هم همچنان تحت تاثیر قرار گرفته و روزهای رکود را به سختی سپری می‌کنند.

در این میان اما هر روزنه امیدی برای بهبود این شرایط می‌تواند کارشناسان و فعالان این بازار را برای تغییر آن آماده کند.
در بازار انواع کامپیوترهای شخصی هم این روزها گویا کامپیوترهای کوچک و قابل حملی که در سال‌های اخیر با اقبال اغلب کاربران و خریداران مواجه شده‌اند، به عنوان تنها بخش روشن و امیدوارکننده شناخته می‌شوند. نت‌بوک‌ها که حالا دیگر به خاطر ویژگی‌هایی مانند وزن سبک، قابلیت‌های مشابه با مینی‌نوت‌بوک‌ها و البته قیمت ارزان آن‌ها بسیار مورد توجه کاربران و خریداران قرار گرفته‌اند، در حقیقت یک راه غیر گران و راحت دسترسی به ایمیل و دیگر ارتباطات تحت وب را برای کاربرانشان به همراه آورده‌اند. درست به همین دلیل هم هست که در ماه‌های اخیر به عنوان تنها بخش رو به رشد بازار کامپیوترهای شخصی شناخته می‌شوند.
با این اوصاف محبوبیت فراگیر نت‌بوک‌ها به خصوص در بازار کشورهای در حال توسعه باعث شده تا میزان صادرات جهانی نوت‌بوک‌ها در یک سال گذشته تا ۱/۱۱‌درصد افزایش پیدا کند. تا جایی که بر اساس پیش‌بینی موسسات تحقیقاتی در این رابطه، انتظار می‌رود رشد صادرات نت‌بوک‌ها تا پایان سال میلادی ۲۰۰۹ به عددی سه رقمی برسد تا آنجا که از هر پنج نوت‌بوک‌ فروخته شده در جهان یک نت‌بوک به فروش برسد.
این در حالی است که میزان صادرات جهانی نوت‌بوک‌های قدیمی همچنان تا پایان امسال ثابت و بدون تغییر باقی می‌ماند.
بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از طرف موسسه تحقیقاتی DisplaySearch پیش‌بینی می‌شود که شرکت‌های تولیدکننده کامپیوترهای شخصی تا پایان سال ۲۰۰۹ تا ۷/۳۲‌میلیون دستگاه نت‌بوک به سرتاسر جهان صادر خواهند کرد که این رقم در مقایسه با سال گذشته با رشد ۱/۹۹‌درصدی همراه خواهد بود. در مقابل اما صادرات نوت‌بوک‌های قدیمی تا پایان این سال به ۵/۱۲۹‌میلیون دستگاه خواهد بود که ۱/۰‌درصد کمتر از میزان صادرات این محصولات در سال گذشته است.
با این حال اما کارشناسان معتقدند که به دنبال محبوبیت نت‌بوک‌ها، صادرات نوت‌بوک‌ها تا پایان امسال تا 1/11‌درصد رشد پیدا می‌کند. به این ترتیب نت‌بوک‌ها همچنان در طول سال مالی 2009 به عنوان یک بخش بااهمیت در بازار کامپیوتر حضور خواهند داشت. در همین حال افزایش ابعاد نمایشگر این محصولات از هفت اینچ برای اولین نت‌بوک‌ها که در سال 2007 معرفی شدند به اندازه‌های بزرگ‌تر یکی دیگر از عواملی است که میزان فروش این محصولات را تا حد قابل توجهی افزایش داده است.«جان اف جاکوبز» یکی از مدیران موسسه DisplaySearch در این مورد می‌گوید: «در حالی که ابعاد نمایشگر نت‌بوک‌ها از 7 اینچ به ابعاد بزرگ‌تری مانند 9/8 اینچ، 1/10 اینچ و این روزها به 6/11 اینچ و 12 اینچ افزایش پیدا می‌کنند، واضح است که خریداران همزمان این محصولات را با همان وزن‌های سبک و قابل‌حمل می‌خواهند.
این در حالی است که این نت‌بوک‌ها بازاری جدید را به وجود آورده و از طرفی تحقیقات ما نشان می‌دهند که این محصولات در حال حاضر به عنوان کامپیوتر شخصی دوم برای کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند و اما هنوز هم نتوانسته‌اند جایگزین نوت‌بوک‌ها بشوند».با این همه اما بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران بازار نت‌بوک‌ها معتقدند که این کامپیوترهای شخصی کوچک در آینده نزدیک می‌توانند جای بسیاری از محصولات دیجیتال شخصی را که این روزها به صورت مستقل مورد استفاده قرار می‌گیرند، به خوبی پر کنند.
این افراد همچنین معتقدند مهم‌ترین دلیل برای کاهش فروش نوت‌بوک‌ها در مقابل نت‌بوک‌ها، کاهش فروش در بازار کاربران تجاری است که در حقیقت به کاهش چشمگیر صرف سرمایه ناشی از بحران اقتصادی در بازار این محصولات مربوط می‌شود. اگرچه عرضه ویندوز 7 توسط مایکروسافت در اواخر اکتبر امسال ممکن است بتواند به بهبود وضعیت این بازار تا سال 2010 کمک بزرگی بکند.
رونق نت‌بوک‌ها در بازارهای کوچک‌تر
نت‌بوک‌ها که این روزها با قیمت‌هایی کمتر از 500‌دلار در بازار کشورهای مختلف عرضه می‌شوند گویا در بازار کشورهای در حال توسعه (EMEA) یعنی آمریکای لاتین، اروپا، آفریقا و خاورمیانه مقبولیت قابل توجهی پیدا کرده‌اند. درست به همین دلیل هم هست که کارشناسان اعلام کرده‌اند که بازار کشورهای این منطقه در حال حاضر 40‌درصد صادرات جهانی این بازار را در سال 2009 به خودشان اختصاص داده‌اند که این رقم 5‌درصد کمتر از سال 2008 است.
تحقیقات اخیر موسسه DisplaySearch نشان می‌دهد که بازار منطقه چین با رشد ۲۶۰‌درصدی نسبت به سال گذشته میلادی در حال حاضر تا ۹/۳‌میلیون دستگاه نت‌بوک را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.
بعد از چین بازار منطقه آمریکای شمالی با رشد 137‌درصدی میزان صادرات نت‌بوک‌هایش را از 7/3‌میلیون دستگاه از سال 2008 به 8/8 ‌میلیون دستگاه در سال 2009 رسانده است. با این همه اما بیشترین میزان رشد صادرات همچنان در اختیار بازار کشورهای منطقه EMEA قرار دارد که میزان صادرات آن‌ها از 3/7‌میلیون دستگاه در سال 2008 به 3/13‌میلیون دستگاه رسیده است تا رشد 81‌درصدی را برای بازار کشورهای این منطقه ثبت کند.
این در حالی است که بازار کشور ژاپن هم با رشد ۱۳‌درصدی میزان صادرات نت‌بوک‌هایش به سرتاسر دنیا یکی دیگر از بازارهای پررونق این محصولات به حساب می‌آید.
رکود بی‌سابقه در بازار کامپیوتر
در حالی که بازار نت‌بوک‌ها این روزها تنها نقطه مثبت امید به بهبود وضعیت رکود در بازار کامپیوترهای شخصی محسوب می‌شود، هنوز هم این بازار دستخوش بی‌سابقه‌ترین بحران این سال‌هایش است.
جدیدترین گزارش منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی iSuppli هم این موضوع را تایید می‌کند. بر اساس این گزارش برای اولین بار بعد از بحران دات کام در سال 2001 بازار جهانی کامپیوترهای شخصی گرفتار رکود قابل‌توجهی در میزان صادرات جهانی خود شده است که به عقیده کارشناسان در نتیجه کاهش حجم سرمایه‌گذاری در بخش IT و به دنبال آن سقوط فروش کامپیوترهای رومیزی اتفاق افتاده است.
این گزارش نشان می‌دهد که انتظار می‌رود صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی تا پایان سال ۲۰۰۹ با کاهش ۴‌درصدی نسبت به سال گذشته به ۳/۲۸۷‌میلیون دستگاه برسد. این در حالی است که کارشناسان این موسسه قبلا پیش‌بینی کرده بودند که بازار این محصولات رشد ۷/۰‌درصدی را در این سال تجربه خواهد کرد.
به عقیده کارشناسان، عامل مهم و اولیه این کاهش قابل توجه در واقع کاهش 1/18‌درصدی صادرات و فروش جهانی کامپیوترهای رومیزی است. به این ترتیب انتظار می‌رود میزان صادرات جهانی کامپیوترهای رومیزی در سال 2009 به 4/124‌میلیون دستگاه می‌رسد که این رقم در سال 2008 برابر 9/151‌میلیون دستگاه بوده است. در مقابل اما صادرات جهانی نوت‌بوک‌ها در سال 2009 به کمک صادرات نت‌بوک‌ها با رشد 7/11‌درصدی به 97/155‌میلیون دستگاه برسد.
«مایکل ویلکینز»، یکی از کارشناسان iSuppli در این مورد می‌گوید: «گویا این روزها قابل حمل و سبک بودن کامپیوترهای شخصی به عامل تاثیرگذاری در میزان فروش جهانی این محصولات تبدیل شده است تا جایی که حتی نظر کاربران تجاری را هم به خوبی جلب کرده است».