به‌روزرسانی بلک بری در امارات از کاربران جاسوسی می‌کند

به‌روزرسانی بلک‌بری در امارات متحده عربی که از سوی اپراتور تلفن همراه اتصالات برای مشترکان منتشر شده، حاوی جاسوس‌افزار ساخت آمریکا است.

طبق اظهارات محققی که این به‌روزرسانی را بررسی کرده است، این جاسوس‌افزار به این شرکت یا دیگران امکان می‌دهد به شنود و خواندن ایمیل‌ها و پیام‌های کوتاه کاربران این تلفن هوشمند بپردازند.

این به‌روزرسانی از سوی اتصالات به عنوان وصله افزایش کارآمدی توصیف و برای ۱۰۰‌هزار مشترک این اپراتور تلفن همراه و فراهم کننده خدمات اینترنتی عرضه شده است.

بر اساس این گزارش، این وصله تنها پس از شکایت کاربران متعدد از خالی شدن باتری و کند شدن کارآیی تلفن توسط این وصله، جلب توجه کرد.

به گفته نایجل گورلای، برنامه‌نویس مستقر در قطر، این وصله دربردارنده کدی است که به دستگاه‌های بلک بری برای تماس با یک سرور و ثبت نام کردن دستورالعمل می‌دهد و هنگامی که بلک بری نمی‌تواند خود را به ثبت برساند این کد برای این منظور تلاش کرده و موجب خالی شدن باتری می‌شود.

بخش جاسوس‌افزار این وصله به صورت پیش‌فرض به هنگام نصب غیرفعال بوده است، اما فعال‌سازی آن تنها با ارسال یک دستور از سرور به دستگاه‌های بلک بری صورت گرفته و موجب می‌شود دستگاه یک کپی از ایمیل‌ها و پیام‌های کوتاه کاربر را به سرور ارسال کند. بر اساس این گزارش، جاسوس‌افزار مذکور ساخت شرکت آمریکایی SS۸ است که نرم‌افزارهای کنترل الکترونیکی به فروش می‌رساند.