تکنولوژی‌های جدید عامل افزایش فروش جهانی تلویزیون‌های LCD

بازار دیجیتال- بازار انواع تلویزیون‌های LCD در سال‌های اخیر همیشه یکی از پر رونق‌ترین بازارهای محصولات دیجیتال بوده است. درست به همین دلیل هم هست که این روزها و با نفوذ بیشتر بحران اقتصادی در بازارهای مختلف، کارشناسان این بازار به شکل حساس‌تری اتفاقات و تغییرات آن را بررسی می‌کنند.

در این میان موسسه تحقیقاتی DisplaySearch به تازگی و بر اساس آخرین آمار خود گزارشی را در این مورد منتشر کرده است. بر اساس این گزارش فروش تلویزیون‌های LCD در سرتاسر دنیا و به دنبال افزایش چشمگیر قیمت این محصولات رشد پیدا کرده است تا جایی که این میزان رشد، گویا از پیش‌بینی‌های انجام شده توسط کارشناسان هم بیشتر بوده است.

این گزارش نشان می‌دهد که فروش جهانی تلویزیون‌های LCD تا پایان سال ۲۰۰۹ به ۱۲۷‌میلیون دستگاه برسد. این در حالی است که پیشتر کارشناسان و تحلیل‌گران این بازار پیش‌بینی کرده بودند که این رقم در این مدت مشخص به ۱۲۰‌میلیون دستگاه برسد.

در این میان به عقیده فعالان بازار، استفاده تولیدکنندگان از تکنولوژی‌های جدید می‌تواند تا حد قابل توجهی به افزایش حجم فروش و صادرات جهانی این محصولات کمک کند. این تکنولوژی‌های جدید مانند استفاده از نمایشگرهای LED به جای LCD که می‌تواند ضمن افزایش میزان سازگاری با محیط زیست، به کاهش وزن کلی محصول و البته برق مصرفی آن کمک کند. تا آنجا که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در سال ۲۰۱۳ تلویزیون‌های LED بیش از ۳۱‌درصد از درآمد حاصل از فروش کل تلویزیون‌های LCD را به خودشان اختصاص خواهند داد. از طرفی تکنولوژی دیگری مانند تکنولوژی ۲۴۰‌هرتزی تصویر که تعداد فریم‌هایی که در هر تصویر نمایش داده می‌شوند را افزایش می‌دهد، می‌تواند تا سال ۲۰۱۳ سهم خود از درآمد این بازار را از سهم فعلی ۵‌درصد به ۲۰درصد کل بازار افزایش دهد.

به عقیده کارشناسان بازار در حقیقت افزایش قیمت انواع تلویزیون‌های LCD در بازار جهانی به بیشتر از آنکه نتیجه رکود اقتصادی موجود در این بازار باشد، به دلیل افزایش چشمگیر قیمت شیشه است.

در چنین شرایطی در حالی که بعضی کارشناسان معتقدند که ایجاد ثبات قیمت در این بازار می‌تواند تاثیر منفی روی بازار کشورهای توسعه یافته داشته باشد، بعضی دیگر اعتقاد دارند که این ثبات قیمت می‌تواند به افزایش قدرت خرید کاربران در بازار کشورهای در حال توسعه کمک قابل توجهی داشته باشد.