ارزش سهام نوکیا 24‌درصد سقوط کرد

سهام نوکیا بزرگ‌ترین تولید‌کننده تلفن‌همراه جهان در ۳ ماه اول سال جاری میلادی در بازار بورس هلسینکی ۲۴‌درصد سقوط کرد که بزرگ‌ترین سقوط پس از فصل دوم سال ۲۰۰۴ است.

ارزش سهام نوکیا با این میزان کاهش به ۷/۷۷‌میلیارد یورو رسیده است و با توجه به این مساله، رشد فروش در بازارهای توسعه یافته مانند اروپا کند خواهد شد. شرکت فنلاندی نوکیا سال گذشته با فروش گوشی‌هایی با قیمت زیر ۵۰دلار و گوشی‌های گران مجهز به جست‌وجوی ماهواره‌ای سهم خود را در بازار جهانی به ۴۰‌درصد رساند.

طبق پیش‌بینی، نوکیا احتمالا گزارش خواهد داد که درآمد خالص فصل اول شرکت با ۴۱‌درصد افزایش به ۳۸/۱‌میلیارد یورو (۱۸/۲‌میلیارد دلار)، یا ۳۵ سنت به ازای هر سهم رسیده است، در حالی که در دوره مشابه سال گذشته ۹۷۹‌میلیون یورو یا ۲۵ سنت به ازای هر سهم بوده است.

برخی کارشناسان بر این باورند که رشد فروش نوکیا باتوجه به این که حدود نیمی از درآمد آن به دلار است، تحت تاثیر افت ارزش دلار که در برابر یورو ۱۵‌درصد کاهش یافته است، قرار گرفته است.

۲۶‌درصد افزایش فروش گوشی‌های نوکیا سال گذشته به دلیل فروش گوشی‌های N۹۵ دارای جست‌وجوی ماهواره‌ای، گوشی ۶۳۰۰ در بخش‌های پیشرفته و متوسط و گوشی‌های سری۱۱۰۰ و ۱۲۰۰ برای بازارهای کم درآمد بوده است.

احتمالا درآمد این شرکت در فصل اول با ۳۰‌درصد افزایش به ۸/۱۲‌میلیارد یورو و تعداد گوشی‌های فروش رفته با ۲۶‌درصد افزایش به ۱۱۵‌میلیون دستگاه برسد.

قیمت میانگین گوشی‌های نوکیا ۸۰ یورو خواهد بود که نسبت به ۸۳ یوروی فصل قبل و ۸۹ یوروی سال قبل کاهش نشان می‌دهد.