۹۰‌درصد از قطعات بزرگ رایانه‌ای به صورت قانونی و ۹۰‌درصد از قطعات کوچک و غیرحجیم رایانه‌ای به صورت غیرقانونی به کشور وارد می‌شوند.

محمدحسین محبی ایرانی، رییس سندیکای تولیدکنندگان فن‌آوری اطلاعات در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: کالاهای رایانه‌ای به دو دسته تقسیم می‌شود که دسته‌ اول مانند پرینترها و مانیتورهای بزرگ است که قانونی وارد می‌شوند.

دسته‌ دیگر که شامل CPU، رم، هارددیسک، فلاپی و اکثر مادربوردها نیز به صورت غیررسمی از مبادی گمرک وارد شده که ۱۰‌درصد کل واردات را شامل می‌شود.

محبی درباره‌ دریافت کارت بازرگانی و شرایط وارد کردن قطعات تصریح کرد: نه تنها شرکت‌ها بلکه تمام افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند کارت بازرگانی را از اتاق بازرگانی دریافت و به واردات اقدام کنند و در این امر محدودیتی به چشم نمی‌خورد.

به گفته‌ رییس سندیکای تولیدکنندگان IT نیمی از جمعیت کشور دارای کارت بازرگانی هستند و این امر ناهنجاری و از هم گسیختگی در کشور را نشان می‌دهد که در رابطه با این امر تقاضایی به اتاق بازرگانی برای ارائه کارت بازرگانی به افراد با توجه به حوزه‌ تخصصی آنها شده که امیدواریم امسال به تسهیلات اعلام شده عمل و کارت بازرگانی سامان بخشیده شود.