پخش‌کننده MP3 ده ساله شد

۱۰ سال قبل در ۱۱ مارس ۱۹۹۸ اولین نسخه دستگاه پخش‌کننده MP۳ وارد بازار شد. اکنون با گذشت ۱۰ سال از عرضه اولین نمونه این پخش‌کننده موسیقی تحولات بزرگی در عرصه دنیای چندرسانه‌ای رخ داده است. به گزارش مهر، در مارس ۱۰ سال قبل برای اولین بار امکان خرید وسیله عجیبی فراهم شد که تا حد چشمگیری حجم اطلاعات مورد نیاز برای ذخیره یک آهنگ را کاهش می‌داد. در حقیقت این وسیله عجیب چیزی جز اولین MP۳ تاریخ نبود.

این دستگاه پخش‌کننده، MPMan F۱۰ نام داشت و دارای یک دیسک ثابت ۳۲ مگابایتی بود و به قیمت ۲۵۰ دلار در بازار به فروش می‌رسید.

ابعاد این پخش‌کننده که به طور خلاصه F۱۰ نامیده می‌شد ۹۱ در ۷۰ در ۵/۱۶۵میلیمتر بود و اطلاعات مربوط به آهنگ‌ها و خود دستگاه به شکل اعداد روی یک صفحه نمایشگر کوچک «ال‌سی‌دی» نشان داده می‌شد.

پیش از عرضه رسمی، نمونه آزمایشی این محصول نوآورانه در نمایشگاه سبیت سال ۱۹۹۸ به نمایش درآمده بود و به زودی با مارک EigerLabs به بازار راه یافت.

از ۱۱ مارس ۱۹۹۸ به بعد، فرمت صوتی فشرده (MP۳) با موفقیت‌های زیادی روبه‌رو شد و روز به روز دنیای موسیقی را به سوی دیجیتالی شدن پیش برد. به زودی نمونه دیگری از این دستگاه با عنوان Diamond Multimedia Rio وارد بازار شد و رقابت میان این دو منجر به کاهش چشمگیر قیمت آن شد و خیلی زود «ریو» توانست از برادر بزرگ خود یعنی MPMan F۱۰ پیشی گیرد. به گزارش مهر، در حقیقت ۱۱ مارس ۱۹۹۸ تاریخ اولین عرضه تجاری این محصول است و اولین تولد این محصول با ارسال یک پیام ایمیلی به زبان آلمانی در ۱۴ جولای ۱۹۹۵ رسمیت یافت.

در آن زمان دانشمندان بخش مدارات یکپارچه موسسه «فرانهوفر» آلمان تصمیم گرفتند که از علامت Mp۳ برای شناسایی فایل‌های MPEG Layer-۳ استفاده و با کمک این آلگوریتم، یک سیستم رمزگذاری دیجیتال را برای بازخوانی و بازتولید آهنگ‌ها ایجاد کنند. هرچند در آن زمان فرمت‌های دیگری مثل MPEG-۴ AAC (فرمت متعلق به اپل) و «ویندوز مدیا آئودیو» فرمت متعلق به مایکروسافت برای بازتولید و بازخوانی فایل‌های موسیقی طراحی شدند، اما تنها Mp۳ قدیمی موفق شده است حتی امروز نیز برای دوستداران موسیقی شناخته شده و محبوب باقی بماند.