توسط NVIDIA به بازاروین بتا - شرکت nVIDIA یکی از تولیدکنندگان تراشه‌های گرافیکی (GPU) اولین عضو از خانواده تراشه‌های گرافیکی GeForce ۹ خود را با نام GeForce ۹۶۰۰GT رسما معرفی کرد. تراشه جدید با هدف ارائه کارآیی بالا در کنار قیمت پایین و به عنوان عضوی از تراشه‌های سری متوسط خانواده GeForce ۹ عرضه خواهد شد. با این حال گفته می‌‌شود در حال حاضر تعداد محدودی از کارت‌های گرافیک مبتنی بر این تراشه در بازار‌های خاص مورد نظر nVIDIA آماده فروش است و فروش کلی آن در تمام بازارها از ماه آینده میلادی آغاز خواهد شد.

تراشه گرافیکی GeForce ۹۶۰۰GT از ۶۴ خط پردازشگر در سرعت ۱۶۲۵ مگاهرتز، ۳۲ واحد بافت گذاری و همچنین ۱۶ واحد رندر در کنار گذرگاه حافظه ۲۵۶ بیتی که برای اولین بار در کارت‌های گرافیک سری متوسط شاهد آن هستیم، پشتیبانی می‌‌کند. سرعت پایه برای تراشه GeForce ۹۶۰۰GT برابر با ۶۵۰ مگاهرتز تعیین شده و nVIDIA به شرکای تجاری خود پیشنهاد استفاده از ۵۱۲ مگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR۳ در سرعت ۱۸۰۰ مگاهرتز می‌‌دهد. این تراشه در خانواده جدید جانشین GeForce ۸۶۰۰GTS خواهد بود و با وجود معماری تقریبا مشابه با آن، به لطف افزایش واحد‌های پردازشگر بافت، گذرگاه حافظه و ... نسبت به آن، عملکرد به مراتب بهتری را از خود نشان داده است.

در کنار افزایش کارآیی، تراشه جدید سازگار با گذرگاه PCI Express ۲.۰ خواهد بود و به درگاه ارتباطی DisplayPort در کنار DVI دوگانه و D-Sub مجهز شده است. با این وجود nVIDIA این تراشه را با DirectX ۱۰.۱ نساخته است که با وجود عدم تفاوت در نسخه ۱۰ و ۱۰.۱ واسط گرافیکی مایکروسافت، ممکن است از نظر فکری و روانی خریداران بر فروش آن تاثیر گذار باشند.

انتظار می‌‌رود کارت‌های گرافیکی مبتنی بر تراشه GeForce ۹۶۰۰GT هنگام آغاز فروش عمده در بازار با توجه به امکاناتی که سازنده کارت امکان تغییر در آنها را خواهد داشت، از جمله سرعت تراشه حافظه و نوع خنک کننده، با قیمتی در حدود ۱۶۹ تا ۱۸۹ دلار ارزش‌گذاری می‌شوند که این قیمت با توجه به کارآیی که نسخه اولیه و آزمایشی این تراشه از خود نشان داده است بسیار وسوسه کننده به نظر می‌‌رسد.