رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی فروشندگان سیم کارت تلفن‌همراه، گوشی و لوازم جانبی گفت: با نزدیک شدن به پایان سال ۸۶ همچون سنوات گذشته افزایش سطح تقاضا و قیمت را برای بازار تلفن‌همراه پیش‌بینی کرده بودیم. افشار فروتن لاریجانی در گفت‌و‌گو با موبنا اعلام کرد، در اسفندماه سال‌جاری اکثر واردکنندگان غیرقانونی با توجه به سیاست از قبل تعیین شده عرضه انواع گوشی تلفن‌همراه را در بازار کاهش دادند تا در روزهای پایانی سال نیز سود بیشتری را از آن خود کنند.

وی افزود: قیمت تمامی گوشی‌های تلفن‌همراه از جمله برندهای معروف به طور میانگین تا سقف ۳۰۰هزار ریال افزایش یافته است که این ادامه روند افزایش قیمت تا پایان سال‌جاری ادامه دارد.

لاریجانی یکی دیگر از علل افزایش قیمت را توقیف ۱۰هزار دستگاه گوشی تلفن‌همراه در چندی پیش دانست و افزود: این امر هم به کاهش عرضه گوشی‌های موبایل و افزایش قیمت آن در بازار تلفن‌همراه منجر شد.

قبوض تلفن‌همراه به پست واگذار می‌شود

عضو هیات‌مدیره شرکت پست از واگذاری عملیات صفر تا صد قبوض تلفن‌همراه کشور به شرکت پست خبر داد.

مسعود حسین‌آبادی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در حال حاضر تمام امور قبوض تلفن ثابت چون چاپ و توزیع در ۱۷ استان به پست واگذار شده است.

وی ادامه داد: توافق نهایی واگذاری عملیات صفر تا صد قبوض تلفن‌همراه به پست نیز صورت گرفته و در نیمه دوم سال آینده نهایی خواهد شد.

حسین آبادی واگذاری صفر تا صد قبوض تلفن‌همراه را زمینه‌ساز ارائه سرویس بهتر دانست و افزود: در این صورت، مردم نیز از سردرگمی خارج شده و تنها یک سازمان را مسوول قبوض خود می‌دانند.

ارائه کارت ملی برای ثبت نام سیم‌کارت الزامی است

متقاضیان، برای ثبت‌نام، تهیه، خرید و فروش سیم‌کارت اعتباری و دائمی تلفن‌همراه موظف به ارائه کارت شناسایی ملی هستند.

به گزارش موبنا تمامی اپراتورهای تلفن‌همراه در کشور تنها در صورت ارائه کارت ملی نسبت به ثبت نام متقاضیان اقدام خواهند بود.

این در حالی است که پیش از این اپراتور اول تنها با کپی شناسنامه متقاضی مبادرت به ثبت‌نام افراد می‌کرد و متقاضیان سیم کارت ایرانسل می‌توانستند مدارک شناسایی گوناگونی نظیر شناسنامه، گذرنامه، گواهی‌نامه رانندگی و کارت ملی به را به عنوان مدرک شناسایی خود در هنگام ثبت‌نام سیم‌کارت ارائه دهند.

در شرایط فعلی تنها کارت ملی به عنوان اصلی‌ترین مدرک برای ثبت نام سیم‌کارت مورد استفاده قرار می گیرد.

به اعتقاد کارشناسان لزوم ارائه کارت ملی برای ثبت نام و تهیه سیم‌کارت تلفن‌همراه می‌تواند تا حدودی از بروز برخی تخلفات احتمالی جلوگیری کند ولی در عین حال با توجه به این که هنوز تعدادی از شهروندان به دلایل مختلفی موفق به دریافت کارت ملی خود نشده‌اند، احتمال اختلال در روند ثبت‌نام، واگذاری سیم‌کارت و همچنین خرید و فروش قابل پیش‌بینی است.