مدیرکل حوزه‌ ریاست و روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که گزارش سازمان بازرسی کل کشور درباره تعرفه تلفن همراه با بررسی همه‌ جوانب تهیه شده بود، اظهار داشت که سازمان بازرسی به‌زودی با اخذ توضیح از وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و انطباق این تصمیم با قوانین و مقررات، موضوع افزایش تعرفه پیامک را بررسی و اعلام نظر خواهد کرد. محسن قائمی‌نسب، مدیرکل حوزه‌ ریاست و روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم اخیر وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات مبنی بر گران شدن تعرفه‌ پیامک لاتین و ارزان شدن تعرفه‌ پیامک فارسی تامین کننده‌ نظر این سازمان است؟ اظهار داشت: گزارش سازمان بازرسی کل کشور با بررسی همه‌ جوانب و استفاده از نظرات کارشناسان صنعت مخابرات و همچنین نقطه نظرات کارشناسان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تهیه شده بود. در آن گزارش، رسما اعلام شد که تعرفه‌ پیامک گران است و در راستای دفاع از حقوق مصرف‌کننده و شهروندان لازم است این تعرفه کاهش یابد.

وی با بیان این‌که تصمیم اخیر وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات درباره تفکیک میان تعرفه‌های فارسی و لاتین و قیمت جدید، هنوز به صورت رسمی از سوی این وزارتخانه اعلام نشده، ادامه داد: متاسفانه اظهارات ضد و نقیضی هم طی سال‌جاری در خصوص تعرفه‌ پیامک از سوی مسوولان وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات مطرح شد که قابل تامل است.

وی اعلام کرد: سازمان بازرسی به‌زودی با اخذ توضیح از وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و انطباق این تصمیم با قوانین و مقررات از جمله ماده‌ی ۳ اصلاحی قانون برنامه‌ چهارم توسعه که آنجا مقرر شده هرگونه تغییر در تعرفه‌ها باید قبل از شهریور هر سال طی یک لایحه توسط دولت برای تصمیم‌گیری به مجلس پیشنهاد شود، موضوع را بررسی و پس از آن رسما اعلام نظر خواهد کرد.

مدیرکل حوزه‌ ریاست و روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور با رد اظهارات یکی از مسوولان مخابرات مبنی بر این که گرانی تعرفه‌ پیامک لاتین به درخواست سازمان بازرسی بوده، گفت: این موضوع قویا تکذیب می‌شود و ما همچنان هم نظر با کارشناسان معتقدیم که تعرفه‌ پیامک گران است و باید ارزان شود.

دلیل تغییر تعرفه پیامک به‌طور شفاف اعلام نشد

رییس کمیته مخابرات مجلس گفت: دلیل تغییرات و کاهش یا افزایش تعرفه ارسال پیام کوتاه با سیم کارت‌های همراه اول هنوز به‌طور شفاف از سوی مسوولان بیان نشده است.

رمضانعلی صادق زاده در گفت وگو با فارس اظهار داشت: تعرفه جدید پیامک شامل دو بخش افزایش نرخ تعرفه پیامک انگلیسی و کاهش تعرفه پیامک‌های فارسی است.

وی در ادامه طول کاراکترهای فارسی در مقایسه با حروف انگلیسی را یادآور شد و تاکید کرد: هر پیامک فارسی حدود یک و نیم برابر پیام‌های کوتاه لاتین است، در نتیجه تعرفه ارسال پیام کوتاه فارسی حدود ۲۰ تومان محاسبه می‌شود.

صادق‌زاده افزود: برنامه برخی گوشی‌ها به نوعی طراحی شده است که مجهز به نرم افزار زبان فارسی نیستند و این امر موجب می‌شود برخی مشترکان در این خصوص هزینه بیشتری را نسبت به گذشته پرداخت کنند.

ابلاغ کلیات پروانه‌ اپراتور اول

به گفته‌ رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کلیات پروانه‌ اپراتور اول به زودی و بعد از گذراندن مراحلی ابلاغ خواهد شد.

محمود خسروی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بحث پروانه‌ اپراتور اول و با بیان اینکه پروانه‌ فعالیت این اپراتور هم اکنون در مرحله‌ صدور قرار دارد، گفت: کلیات اصول حاکم بر پروانه‌ اپراتور اول بعد از چند جلسه بررسی در کمیسیون تنظیم مقررات به تصویب رسیده است.

وی با بیان این که سازمان خصوصی‌سازی باید برنامه خود را در زمینه‌ ورود شرکت مخابرات ایران به بورس اعلام کند، اظهار کرد: با تصویب کلیات پروانه‌ اپراتور اول در واقع می‌توان گفت که همه امور برای واگذاری شرکت در بورس انجام شده است.