چند نکته در مورد استفاده از ماوس

استفاده از ماوس تقریبا به بخشی جدانشدنی و معمول در کار با کامپیوتر تبدیل شده است. احتمالا شما هم گاهی در زمان کار با ماوس دچار درد مچ دست می‌شوید، حتی کسانی که کار را با کامپیوتر بخشی از زندگی و کارشان است . به این ترتیب بهتر است بعضی نکات را درباره کار با موس بدانید.

استفاده از ماوس نوری

استفاده از ماوس‌های قدیمی که با گوی کار می‌کنند را فراموش کنید. ماوس‌های نوری از حساسیت بیشتری برخوردارند و به همین دلیل کار با آنها به نسبت ماوس‌های قدیمی نیاز به فشار کمتر دست و حرکت کمتر مچ دارد. با کمی تنظیم و انتخاب یک ماوس اپیتک می‌تواند حرکت مچ دست را خود را کمتر و مدت بیشتری از ماوس بدون احساس خستگی استفاده کنید.

ماوس‌پد طبی

ماوس‌پد‌های طبی دارای یک بالشتک در پایین پد هستند که مچ دست بر روی آن قرار می‌گیرد. مهم‌ترین عامل درد مچ در کار با ماوس حالت شکسته و زاویه مچ دست است که در بلند مدت حتی می‌تواند باعث دردهای مزمن و ماندگار در مچ دست شود، اما در ماوس‌پدهای طبی مچ دست در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد و تقریبا ساعد و کف حالت افقی و بدون شکستی دارند که این مساله در سلامتی مفاصل و خستگی کمتر مچ دست نقش مهمی دارد. ماوس‌پدهای طبی قیمت بالایی ندارند و در بازار ایران نیز می‌توانید مدل‌های خوبی از این‌گونه پدها را کمتر از یک هزار تومان تهیه کنید .

ورزش

در مورد بسیاری از ما کار با ماوس و کیبورد یا احتمالا نوشتن تنها کارهایی هستند که با مچ دست خویش در طول روز انجام می‌دهیم. این در دراز مدت باعث ضعیف شدن مچ دست می‌شود به طوری که کمی فشار بیشتر می‌تواند باعث درد مچ دست شود. شیوه ساده‌ای که می‌توان در این مورد به کار گرفت، ورزش و استفاده از نرمش‌هایی است که مچ دست در آن به کار گرفته می‌شود. شیوه‌ای که به شکل موثری از آن جواب گرفتن استفاده از وزنه و نوعی حرکت خاص با مچ دست است.

اسکرول

تا‌کنون فکر کرده‌اید که چه مدت از زمانی را که با ماوس کار می‌کنید، صرف اسکرول صفحات می‌کنید؟ به خصوص اگر اهل کار با اینترنت و گردش در وب باشید قطعا مدتی را صرف اسکرول صفحات وب‌سایت‌ها می‌کنید.اسکرول با حرکت ماوس باعث تغییر زاویه مچ دست و یا حرکت دست می‌شود. استفاده از ماوس‌هایی که دکمه اسکرول را وسط کلیدهایشان دارند می‌توانند نیاز به حرکت دست دست و مچ را کاهش دهند و طبیعی است که کاری که تنها با حرکت یک انگشت انجام می‌شود را با مچ دست یا ساعد انجام نمی‌دهند.

در نهایت و چنانکه از مطالب بالا مشخص است، کمی دقت در انتخاب و خرید ماوس و ماوس‌پد می‌تواند سلامتی بیشتر و خستگی کمتری را برای شما به همراه بیاورد.