هنگامی که اولین تلویزیون وضوح بالا در سال ۱۹۹۸ وارد بازار شد، دوستداران فیلم، طرفداران ورزش و هواخواهان تکنولوژی بسیار هیجان‌زده شدند. با HDTV، شما می‌توانستید فیلم‌ها را در فرمت صفحه پهن اصلی آنها و بدون نوارهای سیاه که برای عده‌ خوشایند نبود ببینید.اما برای عده‌ زیادی از مردم، HDTV هیچگونه منبع حاضر آماده‌ای برای تجربه‌ای فراتر از قبل در مقابل یک‌ تلویزیون به همراه نیاورد. در مقابل، مردم هنگامی که برای خرید یک تلویزیون می‌رفتند خود را در میان انتخاب‌های زیاد و اصطلاحات گیج‌کننده می‌دیدند.HDTV در واقع نوع خاصی از تلویزیون نیست بلکه دقتی است که تصاویر در آن نمایش داده می‌شوند بنابراین در کلیه مدل‌ها HDTV می‌تواند وجود داشته باشد و مهم این است که آن مدل بتواند تصاویر را با دقت HDTV پخش کند.این برخلاف تصور عده‌ای که فکر می‌کنند HDTV فقط به LCDهای صفحه تخت اطلاق می‌شود. مواردی که هنگام خرید HDTV باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

وضوح

وضوح نهفته HDTV که قصد خرید آن را دارید در نظر بگیرید. در اینجا اعداد بیانگر تعداد خطوط در عرض می‌باشند بنابراین هرچه بزرگ‌تر باشند تصویر بهتر خواهد بود. حداقل وضوح برای HDTV ۱۰۸۰×۷۲۰پیکسل است. اگر محیط تماشای شما به درستی تنظیم نشده باشد، یا از نزدیک تلویزیون نشستن لذت نبرید، نمی‌توانید تفاوت چندانی بین ۱۰۸۰ و ۷۲۰ پیکسل پیدا کنید.

صفحه پهن

تلویزیونی را بخرید که دارای صفحه پهن باشد. زیرا کلیه برنامه‌نویسی‌های HDTV و بازی‌های دقت بالا از فرمت‌ صفحه پهن پشتیبانی می‌کنند.

ورودی‌ها

مطمئن شوید که تلویزیون جدیدتان دارای تعداد زیادی ورودی است، در غیر این‌صورت در آینده مجبور خواهید شد مبلغ زیادی برای یک جعبه سوئیچ بپردازید. هرچه تعداد ورودی‌های HDMI/DVI بیشتر باشد بهتر است.

مدل‌های جدید دارای ترکیبی از حداقل ۵ ورودی هستند.

تاخیر

از تاخیر برحذر باشید. اکثر HDTVهای جدید دارای یک دقت طبیعی هستند معمولا ۷۲۰ پیکسل کلیه سیگنال‌های ورودی برای تبدیل شدن به آن توسط یک پردازنده ویدئویی کوچک یا بزرگ می‌شوند. یک پردازنده کند می‌تواند باعث به وجود آمدن تاخیر بین فشرده شدن دکمه توسط شما و نمایش نتیجه بر روی صفحه شود. بهترین دفاع در برابر تاخیر، تست کردن تلویزیون قبل از خریدن است. با این همه همیشه با دقت به جزئیات و خصوصیات هر مدل بنگرید.