قیمت لپ‌تاپ دستخوش نوسان شد

بازار دیجیتال- تا پایان فصل زمستان و فرا رسیدن بهار راه زیادی باقی نمانده است.

زمستان می‌رود و همراه با نو شدن فصل و تغییر چهره زمین، نه تنها ویترین مغازه‌ها تغییر چهره می‌دهند، بلکه بازار خرید و فروش کالاهای مختلف نیز دستخوش تغییر و تحولاتی می‌شود. این تغییر و تحول در میزان عرضه و تقاضا، روند قیمت‌ها و... در کالاهای مختلفی از مواد غذایی و آرایشی - بهداشتی گرفته تا کامپیوتر و تجهیزات جانبی آن مشاهده می‌شود.

به گفته فعالان بازار کامپیوتر، همراه با پایان یافتن سال، بسیاری از فروشندگان اقدام به حراج اجناس خود می‌کنند تا در سال‌جاری محصولات جدیدی را وارد بازار کنند.

از طرفی به علت اینکه رسیدگی به حساب‌های فروشندگان در پایان سال صورت می‌گیرد، اکثر فروشندگان برای نقد کردن اجناس خود تخفیف‌هایی با عنوان تخفیف بهاره برای کالاهای خود در نظر می‌گیرند.

براساس تجربه سال‌های گذشته، این اتفاق طی نیمه دوم اسفندماه امسال در مورد کالاهایی مانند لپ‌تاپ، رم، مادربورد، مانیتور و سایر تجهیزات کامپیوتری قابل مشاهده است.

فراهانی یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری در پاساژ پایتخت در این زمینه می‌گوید: معمولا از اوایل اسفندماه بسیاری از فروشندگان تجهیزات کامپیوتری و لپ‌تاپ اقدام به پاکسازی فروشگاه‌های خود کرده و اجناس خود را با تخفیف ویژه به فروش می‌رسانند که این روند در روزهای پایانی سال شدت بیشتری می‌گیرد و فروشندگان تخفیف‌های بیشتری را برای فروش اجناس خود در نظر می‌گیرند.

به گفته وی، از آنجا که محصولات تازه‌وارد سال ۲۰۰۸ جایگزین محصولات فعلی می‌شوند فروشندگان سعی می‌کنند تا از روزهای باقی‌مانده سال استفاده کنند و اجناس خود را به فروش برسانند و در سال جدید کالاهای جدید را میهمان مراکز فروش تجهیزات کامپیوتری کنند.

به همین منظور طی روزهای پایانی سال شاهد هستیم فروشندگان برخی کالاها را با تخفیف‌های ۵۰ و گاه ۶۰درصدی به فروش می‌رسانند.

به گفته وی این اتفاق در بازار کالاهای گران‌قیمتی مانند لپ‌تاپ مشهودتر است.

لپ‌تاپ‌های آخر سال

لپ‌تاپ از دسته کالاهایی است که طی سال‌های اخیر میزان استفاده از آن تا حد قابل توجهی افزایش یافته و به عبارتی، دیگر یدک کشیدن لقب کالای لوکس برای آن قدری بی‌انصافی است.

بازار خرید و فروش این کالا نیز طی روزهای پایانی سال دستخوش تغییر و تحولاتی شده است که بسیاری از فروشندگان معتقدند این تغییر و تحولات هر ساله در بازار این کالا روی می‌دهد.

احمد مشوق، یکی از فروشندگان لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت در این زمینه می‌گوید: معمولا طی نیمه پایانی بهمن ماه و نیمه اول اسفندماه، قیمت کامپیوتر، لپ‌تاپ و تجهیزات جانبی کامپیوتر تا حدود زیادی افزایش می‌یابد، اما پس از این مدت و طی نیمه دوم اسفند ماه شاهد افت قیمت تجهیزات کامپیوتری و لپ‌تاپ خواهیم بود که این جریان طی سال‌های اخیر رخ داده است.

به گفته وی، افت قیمت لپ‌تاپ یک جریان طبیعی است و به عبارتی می‌توان گفت سیر نزولی قیمت لپ‌تاپ روال بازار خرید و فروش این کالا است؛ چرا که لپ‌تاپ جزو آن کالاهایی است که به دلیل رشد تکنولوژی هر روز شاهد عرضه مدلی جدید و پیشرفته‌تر از قبل به بازار هستیم. بالطبع ورود مدل‌های جدید و پیشرفته نیز با افت قیمت مدل‌های قدیمی همراه است.

به گفته وی، از آنجا که بسیاری از لپ‌تاپ‌های جدیدی که طی سال جدید میلادی روانه بازار می‌شوند، پس از تعطیلات نوروز پا به بازار داخلی می‌گذارند، بسیاری از فروشندگان سعی دارند مغازه‌های خود را از اجناس قدیمی خالی کرده و عرصه را برای ورود لپ‌تاپ‌های جدید خالی کنند. به همین دلیل فروشندگان اقدام به شکستن قیمت‌ها می‌کنند و اجناس خود را با تخفیف‌های ویژه نوروز به فروش می‌رسانند. مبین علی، کارشناس فروش شرکت زیگورات، نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های Dell نیز در این زمینه می‌گوید: طی یک ماه گذشته بازار خرید و فروش لپ‌تاپ به طور مجدد دچار نوسان قیمت شده است که علت آن نیز عدم نظارت دستگاه‌های مربوطه بر این بازار است.

به گفته وی، طی یک ماه گذشته شاهد بودیم یک لپ‌تاپ بین مغازه‌های مختلف با تفاوت قیمتی بین ۶۰ تا ۷۰هزار تومان به فروش می‌رسید که متاسفانه نظارتی هم روی این مساله نمی‌شود.

وی معتقد است در روزهای پایانی سال، برخی از فروشندگان قیمت‌ها را بالا می‌برند و در مقابل گروهی تخفیف‌های ویژه‌ای برای فروش در نظر می‌گیرند که این مساله باعث چنددستگی قیمت در بازار می‌شود.مبین علی می‌گوید: به عنوان مثال افرادی که به صورت شرکتی کار می‌کنند: معمولا قیمت‌ها را در روزهای پایانی سال افزایش می‌دهند، اما فروشندگان دیگر درصدد کاهش قیمت برای فروش بیشتر برمی‌آیند.

به گفته این فروشنده زیگورات طی یک ماه اخیر قیمت‌های خود را در حدود ۲ تا ۵درصد کاهش داده و به مناسبت ایام عید مدت گارانتی (ضمانت) محصولات خود را از دوازده ماه به سیزده ماه افزایش داده است.

محمدی، کارشناس فروش شرکت ایران رهجو، نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های سونی در ایران نیز از افت قیمت برخی از مدل‌های لپ‌تاپ طی روز گذشته خبر داد و گفت: ایران رهجو هیچ تسهیلاتی را برای فروش بیشتر لپ‌تاپ‌ در ایام پایانی سال برای خریداران در نظر نگرفته است، اما با توجه به ورود مدل‌های جدید به بازار نرخ برخی از لپ‌تاپ‌های قدیمی خود را کاهش داده است.

به گفته وی، اگرچه روال قیمت‌ها در بازار خرید و فروش لپ‌تاپ‌ روالی نزولی است، اما با توجه به تقاضای زیاد برای لپ‌تاپ‌های این برند قیمت‌ها تغییرات زیادی نمی‌کنند.

نبی‌کریمی،‌ کارشناس فروش شرکت ارتاک، نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های توشیبا و دل نیز از افت قیمت لپ‌تاپ طی روزهای پایانی سال خبر داد و گفت: اگرچه روند قیمت لپ‌تاپ جریانی نزولی است، اما این روند طی روزهای پایانی سال تشدید می‌شود.

به گفته وی ارتاک نیز برای بالا بردن آمار فروش لپ‌تاپ‌های خود، دو مدل Sat M۲۰۵-S۷۴۵۳ و Sat A۲۰۰-TH۱ را با تخفیف ویژه و همراه کیف و ماوس رایگان به خریداران عرضه می‌کند.

بهنامی، کارشناس فروش شرکت گسترش همراه، نیز در این مورد می‌گوید: گسترش همراه طی روزهای اخیر قیمت لپ‌تاپ‌های خود را به مناسبت نزدیک شدن به نوروز کاهش داده است.

به گفته وی سری جدید لپ‌تاپ‌های HP طی روزهای آینده وارد بازار خواهند شد که به احتمال زیاد پس از نوروز عرضه می‌شوند. وی به مشکل ترخیص لپ‌تاپ‌ها از گمرک و افزایش هزینه استانداردسازی لپ‌تاپ‌ها اشاره کرد و گفت: گمرک به افزایش هزینه استانداردسازی لپ‌تاپ‌ها و اداره استاندارد با سخت‌گیری‌هایی که برای استانداردسازی لپ‌تاپ‌ها اعمال می‌کند نه تنها روند واردات را دچار مشکل می‌کند، بلکه باعث رشد قیمت لپ‌تاپ در بازار می‌شود.

با این وجود گسترش همراه نه تنها قیمت‌های خود را افزایش نداده است بلکه این قیمت‌ها را کاهش نیز داده است.این در حالی است که فروشندگان لپ‌تاپ‌های HP در پاساژ پایتخت و نمایندگی فروش این شرکت از ثبات قیمت لپ‌تاپ‌های این شرکت در بازار خبر می‌دهند.

حتی برخی از فروشندگان از رشد ۲ تا ۵درصدی نرخ لپ‌تاپ‌های این برند در بازار خبر می‌دهند.

اما هوشیاری کارشناس فروش شرکت نگاران نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های IBM در این زمینه نظر متفاوتی دارد.به گفته وی قیمت لپ‌تاپ طی ماه گذشته ثابت بوده و حتی گاه افزایش یافته است.

وی معتقد است میزان عرضه و تقاضای لپ‌تاپ طی ماه‌های اخیر در حد مطلوبی است، اما قیمت‌ها در برخی موارد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به عنوان مثال لپ‌تاپی که اسفند ماه سال قبل با قیمت ۸۵۰هزار تومان به فروش می‌رسید اسفند ماه امسال با قیمت ۸۹۰هزار تومان به فروش می‌رسد نه تنها مشتری اعتراضی نمی‌کند بلکه ارگانی هم روی نحوه قیمت‌گذاری لپ‌تاپ‌ها نظارتی نمی‌کند.

به عبارتی هر کسی لپ‌تاپ وارد می‌کند با هر قیمتی که می‌خواهد آن را به فروش می‌رساند. به عنوان مثال یک مدل لپ‌تاپ سونی بین مغازه‌های مختلف به اختلاف قیمتی بین ۶۰ تا ۷۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی همچنین می‌گوید: گمرک در ترخیص لپ‌تاپ‌ها به وارد کنندگان سخت می‌گیرد و کالاها را در انبار نگه می‌دارد که این مساله به وارد کننده ضرر می‌زند. وارد کننده هم برای جبران این ضرر قیمت‌ها را بالا می‌برد.

وی معتقد است برخی از شرکت‌ها هم در روزهای پایانی سال قیمت‌ها را کاهش می‌دهند چون چاره‌ای ندارند.

این شرکت‌ها به دلیل انبار گردانی و ورود مدل‌های جدید ناچارند مدل‌های موجود خود را به قیمت پایین به فروش برسانند.

لپ‌تاپ گران است یا ارزان

سعید عبدی یک دانشجو است که برای خرید لپ‌تاپ به مرکز خرید پایتخت مراجعه کرده است.

به گفته وی برخلاف ادعای فروشندگان که می‌گویند برای فروش لپ‌تاپ‌ها تخفیف در نظر گرفته‌اند قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است.

وی می‌گوید: چون قصد خرید لپ‌تاپ دارم و مدت‌ها است قیمت لپ‌تاپ را کنترل می‌کنم و از آنجا که شنیده بودم در اسفند ماه قیمت‌ها کاهش می‌یابد منتظر ماندم. اما در کمال تعجب متوجه شدم قیمت‌ها نه تنها افزایش یافته بلکه قیمت یک مدل بین فروشگاه‌های مختلف متفاوت است.

برخی از فروشندگان در این زمینه می‌گویند شب عید است و با توجه به سختگیری‌های گمرک در ترخیص لپ‌تاپ برای وارد کننده و فروشنده صرف ندارد لپ‌تاپی را که با خون جگر وارد بازار کرده با قیمت پایین به فروش برساند.

برخی از فروشندگان نیز این ادعا را رد کرده و می‌گویند شاید قیمت‌ها ثابت مانده باشد، اما هیچ افزایش قیمتی در مورد لپ‌تاپ صورت نگرفته است.

به هر حال در روزهای پایانی سال در بازار هزار رنگ و شلوغ لپ‌تاپ و تجهیزات کامپیوتری هر کسی کار خود را می‌کند و راه خود را می‌رود و این خریدار است که باید به دنبال فروشنده برود و اگر ناچار باشد کالای مورد نظر را با قیمت مورد نظر فروشنده خریداری کند. این هم رسم بازار است.