دوربین «پلاروید» عکس‌های فوری که اسطوره عکاسی قرن بیستم به شمار می‌رود در سن ۶۰ سالگی برای همیشه بازنشسته می‌شود. به گزارش مهر، از حدود دو ماه قبل، یک سایت اینترنتی به مناسبت شصتمین سالروز تولد اسطوره دنیای عکاسی قرن بیستم به جمع‌آوری و نمایش عکس‌هایی از سراسر دنیا پرداخت که با دوربین عکس فوری Polaroid گرفته شده بودند.

در حقیقت شرکت Polaroid که مخترع و ارائه دهنده لیسانس دوربین‌های عکس فوری است از یک‌سال قبل تولید این نوع دوربین‌ها را متوقف کرد و به این ترتیب این ماشین عکاسی در کنار دیگر اشیای موزه فن‌آوری جای گرفت.

با وجود این، هنوز در آمریکا و مکزیک کاغذهای مخصوص این دوربین‌ها تولید می‌شد، اما اکنون مقامات تولیدکننده این کاغذها اعلام کرده‌اند که تا پایان سال تولید این نوع کاغذهای چاپ عکس‌های فوری را متوقف می‌کنند.

در حقیقت در زمانی که برای چاپ یک عکس به مواد شیمیایی ویژه‌ای نیاز بود و ظهور و چاپ عکس زمان زیادی می‌گرفت این دوربین‌ها در کمترین زمان عکس‌های فوری را به کاربر عرضه می‌کردند.

این درحالی است که امروزه گرفتن و چاپ عکس بسیار ساده شده است. به طوری که با فشار دادن یک دکمه روی تلفن همراه یا دوربین دیجیتال عکس گرفته می‌شود و سپس با اتصال دوربین به رایانه و تنها با کمک یک چاپگر رنگی می‌توان عکس مورد نظر را به صورت چاپ شده مشاهده کرد اما در گذشته تنها Polaroid بود که می‌توانست به سرعت عکس را مستقیما و بدون نیاز به روش‌های ظهور و چاپ به خانواده‌ها نشان دهد.

هرچند این دوربین‌ها هرگز نتوانستند یک اثر هنری ماندگار خلق کنند اما از سوی خانواده‌ها و عکاسان حرفه‌ای خبری با استقبال زیادی مواجه شدند.

شرکت Polaroid در سال ۱۹۳۷ متولد شد. این شرکت در آن زمان لنزهای پلاریزه شده را برای استفاده‌های علمی و نظامی تولید می‌کرد و بعدها از این لنزها برای ساخت عینک‌های آفتابی بهره جست.

اولین دوربین Polaroid واقعی که توانایی گرفتن عکس‌های فوری را داشت در سال ۱۹۴۸ ساخته شد. این شرکت از سال ۲۰۰۱ در کنار تولید این دوربین‌ها، تولید دوربین‌های دیجیتال را هم آغاز کرد و در سال ۲۰۰۵ توسط یک شرکت سرمایه‌گذاری خریداری شد.