یک منبع آگاه به فارس گفت: قرار است تیمی متشکل از مسوولان دخیل در رجیستر از جمله وزارت ارتباطات، صنایع و نیروی انتظامی طرحی جدید برای رجیستر گوشی تلفن‌همراه تدوین کنند. طرح رجیستر که از زمان افزایش تعرفه واردات گوشی از ۴ به ۶۰درصد در دوره طهماسبی وزیر سابق صنایع از سوی وزارت ارتباطات طی مدتی کوتاه اجرا شد، پس از بیان دلایلی از سوی مسوولان وزارت ICT متوقف ماند.

اجرای طرح رجیستری که به باور بسیاری از کارشناسان از بدو تصمیم‌گیری آن طرحی شکست خورده عنوان می شد برای جلوگیری از قاچاق گوشی تلفن‌همراه و نیز کمک به امر تولید این محصول در داخل کشور مطرح شده بود.

گمرک مصوبه واردات گوشی تلفن‌همراه را اجرا نمی‌کند

گمرک هنوز مصوبه هیات وزیران را درباره تعیین تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه اجرا نکرده است.

احمد روضاتی، نماینده تولیدکنندگان گوشی تلفن‌همراه، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب عنوان کرد: گمرک استدلال می‌کند تا زمانی که بند (و) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور حذف نشود، نمی‌توان مصوبه هیات وزیران در مورد تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه را اجرایی کرد.

گفتنی است، طبق بند (و) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور حداقل تعرفه کالای نیمه‌ساخته (SKD) و قطعات منفصله (CKD) نسبت به تعرفه مصوب دولت برای واردات کالاهای ساخته شده (CBU)، به استثنای خودرو به ترتیب ۹۰ و ۱۰درصد تعیین می‌شود.

وی افزود: هرچند اجرا نشدن این مصوبه توسط گمرک مشکل چندانی برای واردات به شکل‌ CBU و CKD به وجود نمی‌آورد، اما مشکل اصلی برای تولیدکنندگانی است که قطعات گوشی تلفن‌همراه را به صورت SKD وارد می‌کنند.

مفادی از اصول حاکم پروانه اپـراتـور اول نهایی شد

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: مفادی از اصول حاکم پروانه‌ اپراتور اول در جلسه‌ کمیسیون تنظیم مقررات نهایی شد.

محمود خسروی در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به جلسه‌ کمیسیون تنظیم مقررات که ۲۱بهمن‌ماه برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه مفادی از اصول حاکم در مورد بحث پروانه‌ اپراتور اول نهایی شد ولی چون این موضوع به نتیجه‌ نهایی نرسید، قرار شد در جلسه فوق‌العاده‌ای که روز چهارشنبه ۲۴بهمن‌ماه به همین منظور برگزار می‌شود مباحث مرتبط با این موضوع و مفاد آن نهایی شود.

وی خاطرنشان کرد: قرار بود در این جلسه درباره‌ اپراتور سوم نیز بحث و بررسی شود که پیش از این نیز در دو جلسه مورد بررسی قرار گرفته بود ولی این موضوع به جلسات بعدی کمیسیون محول شد.