لپ‌تاپ ارزان شد

بازار دیجیتال- در حالی‌که نمایندگی‌های فروش لپ‌تاپ از افت قیمت لپ‌تاپ طی دو هفته اخیر خبر می‌‌دهند. برخی از فروشندگان از ثبات و حتی رشد قیمت این کالا در بازار خبر می‌دهند.

طبق اعلام نمایندگی‌های فروش، لپ‌تاپ از دسته کالاهایی است که نسبت به تجهیزات کامپیوتری از روند نزولی بیشتری در قیمت‌ها برخوردار است و افت جهانی قیمت این کالا که زاییده رشد تکنولوژی، ارتقای قابلیت‌ها و ورود مدل‌های جدید به بازار است، بر روند قیمت‌ها در بازار داخلی نیز تاثیر گذار است.بنی‌کریمی، کارشناس فروش ارتاک، نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های Toshiba،Dell وfujitsu Siemens در این زمینه می‌گوید:‌طی ده سال اخیر به دلیل رشد سرعت تولید نوت‌بوک توسط شرکت‌های تولید‌کننده،‌ عرضه‌ مدل‌های جدید و ظهور برند‌های جدید در بازار شاهد افت قیمت جهانی این کالا بوده‌ایم که این روند در بازار داخلی تحت تاثیر جریان‌های مختلفی چون تغییر نرخ واردات لپ‌تاپ، افزایش یا کاهش عرضه لپ‌تاپ به بازار و ... دستخوش تغییر و تحولات موقتی می‌شود. اما به هر حال این روال به حالت طبیعی باز می‌گردد.

وی معتقد است، طی چندماه اخیر مشکلات مربوط به ترخیص لپ‌تاپ از گمرگ جمهوری اسلامی، اخبار مربوط به تغییر نرخ واردات لپ‌تاپ و ... رشد قیمت این کالا را در پی داشت که این رشد قیمت موقتی بود و در حال حاضر قیمت‌ها به روال طبیعی بازگشته است.

وی می‌گوید: طی دو هفته اخیر نیز نرخ برخی از مدل‌ها کاهش و نرخ مدل‌های ارتقا‌یافته تا حدودی افزایش یافته است.شفیعی کارشناس فروش زیگورات، نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های Dell نیز از افت قیمت انواع لپ‌تاپ‌ طی دو هفته اخیر خبر داد و گفت: افت قیمت لپ‌تاپ یک جریان طبیعی است که به علت افت قیمت جهانی این کالا رخ می‌دهد.

وی مدل ۱۵۲۰ از سری inspiron را یکی از لپ‌تاپ‌های پرفروش این شرکت معرفی کرد که با افت ۳۰هزار تومانی قیمت مواجه شده است.

نگاران نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های IBM نیز از توقف لپ‌تاپ‌هایش در گمرک جمهوری اسلامی خبر داد.

نظرپناه، کارشناس فروش این شرکت گفت: البته مشکل ترخیص لپ‌تاپ‌ها تا حدودی حل شده است و لپ‌تاپ‌های این شرکت تا هفته آینده وارد بازار داخلی می‌شوند.

ایران رهجو، داتیس هزاره و... نیز از نمایندگی‌های فروشی هستند که از ثبات قیمت لپ‌تاپ‌هایشان طی دو هفته اخیر خبر دادند.

ابطحی یکی از فروشندگان لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت نیز از ثبات قیمت لپ‌تاپ در بازار طی دو هفته اخیر خبر می‌دهد.این در حالی است که شایق یکی دیگر از فروشندگان لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت از رشد قیمت مدل‌های مختلف لپ‌تاپ خبر داد و علت این امر را انتشار اخباری در زمینه افزایش نرخ استانداردسازی و هزینه ترخیص لپ‌تاپ عنوان کرد.

بنی‌کریمی، کارشناس فروش شرکت ارتاک نیز این گفته فروشندگان را تایید کرد و گفت: هزینه ترخیص لپ‌تاپ از گمرک تا حدودی افزایش یافته است.

این در حالی است که گمرک جمهوری اسلامی این ادعا را تایید نمی‌کند و آن را کذب می‌داند.