حرارت چیپ‌ها (میکروپروسسورها) متناسب با افزایش سرعت «سی‌پی‌یو» (CPU) رایانه‌ها افزایش می‌یابد. به گزارش‌ پایگاه LiveScience.com، افزایش سرعت رایانه‌ها با دیواری به نام «تلفات حرارت چیپ» برخورد می‌کند و می‌توان گفت، حرارت ناشی از پردازش اطلاعات بالاتر از ۴گیگا هرتز برای چیپ‌ها قابل‌تحمل نیست، چون حرارت همزمان با سرعت بالا می‌رود.

رایانه‌های شخصی باید سرعت بیشتری به دست آورند، زیرا هر روز چیپ‌هابا سرعت بیشتری وارد بازار رایانه می‌شوند و کاربران از این بابت لذت و استفاده بیشتری می‌برند.

فناوری چند هسته‌ای چیپ‌ها (کپی مجدد مدار پردازنده در یک چیپ)، مشکل گره‌ ناشی از پرورش اطلاعات را حل کرده است و باعث‌شده چیپ‌‌های الکترونیکی در سرعت‌های بالا حرارت کمتری تولید ‌کنند.

در این روش، هسته‌ها به صورت موازی امر پردازش و کنترل اطلاعات رایانه‌ای را انجام می‌دهند.

سیستم‌های عامل همانند «ویندوز» یا«لینوکس» عملیات پردازش و کنترل موازی هسته‌های موجود در چیپ را عهده‌دار می‌شوند، فرصت استراحت هسته‌ها باعث می‌شود سرعت و کارایی چیپ‌های چند هسته‌ای با تولید حرارت متعارف بالا برود و طول عمر سی‌پی‌یو در رایانه نیز افزایش پیدا کند.

تام ولف هیل تحلیلگر ارشد پردازنده و چیپ گفت: بیشترین برنامه‌های رایانه کاربردی و رومیزی (دستاپ) در پرسسورهای تک‌هسته و چندهسته‌ای کار می‌کنند و بقیه نرم‌افزارها نیز با اندک تغییراتی در سخت‌افزار شامل چند هسته قابل‌اجرا می‌شوند.

این پردازش موازی قابلیت و سرعت خوب در برنامه‌های کاربردی از جمله بازی‌های ویدیویی، گرافیکی و پردازش تصویر، عکس، رمزنگاری و ارتباطات با اینترنت و تلفن همراه و تلویزیون اینترنتی و غیره را ایجاد می‌کند.