سطح کیفی مانیتورها ارتقا می‌یابد

بازار دیجیتال- بازار کامپیوتر و تجهیزات جانبی آن، از دسته بازارهایی است که عوامل گوناگونی بر روند قیمت‌ها و همچنین میزان عرضه و تقاضای آن موثر است. مانیتور نیز از دسته تجهیزات کامپیوتری است که طی چند ماه اخیر تحت‌تاثیر جریان‌های مختلفی از جمله ورود مانیتورهای قاچاق به بازار، رقابت تولیدکنندگان داخلی با یکدیگر و... دچار تغییر و تحولات زیادی از لحاظ قیمت شده است.

فعالان بازار معتقدند، مانیتور از معدود تجهیزات کامپیوتری است که نمونه‌های ایرانی آن بر نمونه‌های خارجی از لحاظ سطح کیفی برتری داشته و خریداران تهیه یک مانیتور ایرانی ولو گران‌قیمت‌ها را به یک مانیتور خارجی ترجیح می‌دهند.

آنها می‌گویند، طی دو تا سه ماه اخیر بازار خرید و فروش این کالا تحت‌تاثیر شدید ورود مانیتورهای قاچاقی قرار گرفته و تولیدکنندگان ایرانی که راهی برای مقابله با این پدیده ندارند، به تبلیغات گسترده برای گارانتی محصولات خود و در پاره‌ای موارد افت قیمت‌ها روی آورده‌اند.

در مقابل گروه دیگری از فروشندگان می‌گویند، شرکت‌های تولیدکننده برای رقابت با یکدیگر و متمایز کردن محصولات خود از نمونه‌های تقلبی، نه تنها قیمت‌ها را کاهش نداده‌اند بلکه در پاره‌ای موارد و در مورد برخی مدل‌ها شاهد رشد قیمت‌ها بوده‌ایم.

این در حالی است که شرکت تولیدکننده ادعای هر دو گروه را رد کرده و می‌گویند، شرکت‌های تولیدکننده مانیتور برای رقابت با یکدیگر و همچنین رقابت با مانیتورهای قاچاق سطح کیفی محصولات خود را افزایش داده و تغییر قیمت‌ها درصدد رقابت با یکدیگر نیستند.

سام سرویس نمایندگی فروش مانیتورهای سامسونگ در این باره می‌گوید: سام سرویس با عرضه مانیتورهای جدید و ارتقای سطح کیفی این مانیتور درصدد رقابت با رقبای خود است نه با تغییر قیمت‌ها.

این نمایندگی از عرضه یک مانیتور ۲۴اینچ LCD به بازار خبر داد که با قیمت ۸۴۵هزار تومان به فروش می‌رسد.

XL۲۰ مانیتور تازه‌وارد ۲۰ اینچ دیگری از سامسونگ است که یک مانیتور حرفه‌ای به حساب می‌آید و با قیمت یک‌میلیون و ۲۷۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

این نمایندگی ضمن اعلام خبر ثبات قیمت مانیتورهای این برند گفت: این شرکت تنها قیمت برخی از مدل‌های خود مانند N۱۷۵۰ خود را در حدود بسیار کمی کاهش داده است. این مانیتور در حال حاضر با قیمت ۲۳۸هزار تومان به فروش می‌رسد.

مادیران نیز ضمن اعلام خبر ثبات قیمت مانیتورهای این برند گفت: مدل‌های جدیدی از مانیتورهای LG در راه هستند و طی ماه آینده به بازار عرضه می‌شوند.