بازار دیجیتال - تامین و ارتقای سطح رضایت مشتری نخستین اثر مثبت به کارگیری محصولات نرم‌افزاری همکاران سیستم در صنعت خودروسازی است که از طریق استقرار سیستم‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات در بخش خدمات پس از فروش ایجاد می‌شود. شهریار رحیمی، مدیرعامل شرکت همکاران سیستم، در گفت‌وگویی با اشاره به سرمایه‌گذاری این شرکت در صنعت خودرو گفت: همکاران سیستم بر مبنای سیاست‌های جاری خود بر برخی بازارها تمرکز نموده و راهکارهای خاصی را برای برخی صنایع همچون صنعت نفت، فولاد، سیمان ارائه نموده است. صنعت خدمات پس از فروش خودرو نیز یکی از همین صنایع است.

وی در خصوص میزان تامین رضایت‌مندی مشتری از طریق پیاده‌سازی سیستم نرم‌افزاری همکاران سیستم برای خدمات پس از فروش خودروسازان گفت: استقرار این سیستم در یک سازمان، فرهنگ متناسب با فناوری اطلاعات را در آن سازمان ایجاد و تقویت خواهد نمود.

وی در ادامه افزود: برای تامین رضایت مشتری، یک سازمان باید اطلاعات لازم را به ویژه از فرآیند‌های داخلی خود در اختیار داشته باشد. اگر سیستمی برای جمع‌آوری و طبقه‌بندی این اطلاعات وجود نداشته باشد. سازمان نمی‌تواند تجزیه و تحلیل مناسبی از نیازها و توانمندی‌های خود به دست آورد. به طور مثال در صنعت خدمات پس از فروش خودرو ساعات انتظار مشتریان، تعداد دفعاتی که یک مشتری برای یک نقص در خودروی خود مراجعه می‌کند و این که این نقص در مراجعه اول برطرف می‌شود یا در مراجعه دهم از جمله اطلاعاتی هستند که سازمان باید در اختیار داشته باشد تا بر مبنای آنها به تدریج فرآیندهای خود را تصحیح نموده و در مسیر تحول و توسعه گام بردارد.

رحیمی در ادامه گفت: این سیستم‌ها در حقیقت بستر لازم را برای تحقق این امر فراهم می‌آورند و با جمع‌آوری اطلاعات و دسته‌بندی آنها و گزارش‌گیری متناسب برای تمامی کاربران سیستم از مدیرعامل گرفته تا کارکنان، امکان کنترل و تهیه گزارش را فراهم ساخته و موجب افزایش کیفیت کار و رضایت‌مندی مشتری می‌شود.

رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت دیگری نیز در ایران به این مقوله پرداخته است، گفت: شرکت‌های نرم‌افزاری دیگر دارای این سیستم نیستند. اگرچه خودروسازی‌های بزرگ مانند ایران‌خودرو و سایپا خود در سال‌های قبل خود چنین سیستم‌هایی را تهیه کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد سیستم‌هایشان به روز نیست.

وی بومی و فارسی بودن نرم‌افزار تهیه شده توسط همکاران سیستم را از مزایای رقابتی این نرم‌افزار دانسته و افزود: سازگاری سیستم با بانکداری الکترونیکی در صورت ایجاد آن در ایران از جمله مواردی است که در این سیستم پیش‌بینی شده و در کل می‌توان گفت این سیستم در نوع خود کم‌نظیر است.