باریک‌ترین لپ‌تاپ جهان
ندا لهردی
میوه دوست‌داشتنی دنیای تکنولوژی یک بار دیگر تصویر جدیدی از خودش را ترسیم کرد.
در حقیقت سیب گاز زده شرکت Apple هر سال روی یک محصول جدید و البته کاملا متفاوت و منحصربه‌فرد این شرکت نقش می‌بندد.
این محصولات جدید هم معمولا هر سال در نمایشگاه سالانه این شرکت با نام Macworld، معرفی شده و به نمایش درمی‌آیند.
نمایشگاه Macworld امسال هفته گذشته برگزار شد تا تحولی دیگر را در قالب یک محصول جدید، پیشکش دنیای تکنولوژی کند.

دنیایی جدید در یک پاکت
امسال زمانی که استیو جابز، رییس شرکت Apple در نمایشگاه سالانه Macworld روی صحنه رفت، تنها یک پاکت کوچک با اندازه یک کاغذ A4 را در دستانش حمل می‌کرد.
قطعا تا قبل از باز شدن این پاکت کسی فکرش را هم نمی‌کرد که به جای چند ورق کاغذ، در این پاکت کوچک یک محصول جالب قرار داشته باشد.
جابز اما بدون هیچ حرفی تنها با یک چاقوی کوچک سر پاکت را باز کرد و در میان تعجب همه شرکت‌کنندگان، باریک‌ترین لپ‌تاپ دنیا را از این پاکت بیرون آورد.
این لپ‌تاپ که شرکت Apple آن را با نام MacBook Air معرفی کرد، درواقع باریک‌ترین و سبک وزن‌ترین لپ‌تاپ تولید شده تاکنون است.
جابز درباره این لپ‌تاپ می‌گوید: MacBook Air نقطه خیره‌کننده‌ای در مهارت طراحی مهندسی است که می‌تواند در آینده نزدیک دنیا را دگرگون کند.
کافی است مروری بر محصولات سال‌های گذشته شرکت Apple بکنیم تا این ادعا برای ما رنگ واقعی‌تری به خودش بگیرد.
از آنجا که معمولا محصولاتی با نقش یک سیب گاز زده به یکی از پرطرفدارترین‌های بازار محصولات دیجیتال تبدیل می‌شوند، حضور پررنگ MacBook Air در بازار جهانی لپ‌تاپ قطعا چندان هم دور از انتظار نیست. کافی است تنها دو هفته دیگر منتظر بمانیم تا باریک‌ترین لپ‌تاپ دنیا به بازار آمریکا و اروپا عرضه شود.
درون Mac Book Air چه می‌گذرد؟
Mac Book Air به سبکی
۱/۳۶ کیلوگرم است و ضخامت آن تنها به ۷۶/۰ اینچ یا ۹۳/۱ سانتی‌متر می‌رسد.
این لپ‌تاپ که قطر آن حتی از ضخامت کف دست هم کمتر است، در واقع برای پایان دادن به جنگ رقابتی شرکت‌هایی مانند Sony، Dell و Asus طراحی و تولید شده است.
جابز Mac Book Air را با لپ‌تاپ مدل TZ شرکت Sony که باریک‌ترین لپ‌تاپ این شرکت است، مقایسه می‌کند. وزن لپ‌تاپ TZ برابر ۵/۱کیلوگرم است؛ در حالی که سنگینی Mac Book Air تنها به ۳۶/۱کیلوگرم می‌رسد.
پردازنده این لپ‌تاپ را شرکت Intel طراحی و تولید کرده است. در واقع این پردازنده، نسخه کوچک‌تر پردازنده‌های دو هسته‌ای Intel است.
ظرفیت هارددیسک این لپ‌تاپ ۸۰ گیگابایت بوده و حجم حافظه رم آن ۲گیگابایت است.
کاربران Mac Book Air امکان اضافه کردن یک هارددیسک 64 گیگابایتی را هم دارند که قیمت آن 999دلار است.
این لپ‌تاپ مجهز به تکنولوژی Wi-Fi است. با تمام اینها
Mac Book Air یک نقص چشمگیر دارد که شاید تنها در نظر کاربران معمول قابل توجه باشد.
این لپ‌تاپ هیچ CD درایو و DVD درایوی ندارد.
در واقع کارشناسان شرکت Apple معتقدند نداشتن CD درایو به دلیل باریک بودن این لپ‌تاپ است و از طرفی با گسترش استفاده از شبکه‌های اینترنت پرسرعت، دیگر انتقال اطلاعات کمتر به وسیله ابزارهایی مانند CD و DVD انجام خواهد شد.
Mac Book Air قرار است از دو هفته آینده با قیمت ۹۹/۱ یورو در اروپا و با قیمت ۷۹۹/۱دلار در آمریکا عرضه شده و به فروش عمومی برسد.
محصولات حاشیه‌ای
در Macworld امسال محصولات دیگر از Apple البته در حاشیه معرفی MacBook Air معرفی شدند.
اضافه شدن امکان اجاره آنلاین فیلم‌های روز، به فروشگاه اینترنتی این شرکت یکی از محصولات جدید Apple است.
با استفاده از این امکان کاربران می‌توانند تنها با پرداخت ۳ تا ۵دلار جدیدترین فیلم‌های روز را به مدت ۲۴ساعت تا ۳۰روز دانلود کنند.
در همین راستا شرکت Apple با بعضی از بزرگ‌ترین استودیوهای فیلمسازی مانند Disney و Fox همکاری خود را آغاز کرده است.
نرم‌افزار جدید برای iphone هم محصول دیگری بود که در Macworld امسال معرفی شد.
این نرم‌افزار که با همکاری شرکت Google طراحی و تولید شده این امکان را به کاربران iphone می‌دهد تا بدون استفاده از GPS مکان خود و دیگر کاربران را از روی نقشه پیدا کنند.
تلاش رقبا
هنوز زمان زیادی از معرفی MacBook Air نگذشته است، اما زمزمه‌هایی درباره ورود لپ‌تاپ‌های باریک تولیدشده توسط شرکت‌های دیگر به گوش می‌رسد.
روز گذشته روزنامه وال‌استریت در خبری اعلام کرد که شرکت ASUS قرار است به زودی لپ‌تاپ باریک و ارزان‌قیمتی را با نام Asus Eee pc به بازار عرضه کند. این لپ‌تاپ که در نمایشگاه CES ۲۰۰۸ هم معرفی شد، تنها ۹۰۰گرم وزن داشته و قرار است با قیمت ۲۹۹یورو به فروش عمومی برسد.
Asus Eee pc مجهز به حافظه درایو جامد 4 گیگابایتی به جای هارددیسک بوده و حجم رم آن 512مگابایت است.
با تمام اینها اما گزارش جدید Apple از فروش ۴میلیون iphone در ۲۰۰ روز اول عرضه آن و پیش‌بینی فروش ۱۰میلیون دستگاه از این محصول تا پایان سال ۲۰۰۸ می‌توانند سند خوبی برای موفقیت محصولات شرکت Apple در بازار جهانی محصولات دیجیتال باشد.