سامسونگ Z540

گوشی سامسونگ مدل Z۵۴۰ از سه‌ماه چهارم سال ۲۰۰۵میلادی به بازار جهانی تلفن‌همراه وارد شده است. از خصیصه‌های اصلی این گوشی می‌توان به صفحه نمایش عالی، دکمه کنترل‌کننده پخش موسیقی خارجی و حافظه داخلی زیاد آن اشاره کرد.

سامسونگ Z۵۴۰ دارای صفحه نمایش QVGA، دوربین ۳/۱مگاپیکسلی، ۱۴۰‌مگابایت حافظه داخلی و Mp۳ Player است. این گوشی از لحاظ طراحی تا‌حدود زیادی شبیه به مدل RAZR است.

در قسمت پایین پنل جلویی گوشی، دو منفذ بلندگو قرار دارد و کمی بالاتر از آنها، دکمه‌های کنترل‌کننده موسیقی تعبیه شده‌اند. لنز دوربین ۳/۱ مگاپیکسلی در بالاترین نقطه قسمت جلویی قرار گرفته است. پنل پشتی تقریبا عاری از هر گونه عنصری است. دوربین دوم برای مکالمه تصویری در میانه لولای باز‌شونده و در سمت راست البته در زمانی که گوشی باز است، قرار دارد.

Z۵۴۰ ابعادی برابر با ۹۹x۵۰x۹/۱۴ میلی متر و وزنی معادل ۱۰۵ گرم دارد و مکانیزم باز‌شونده آن به خوبی عمل می‌کند و تنها با یک دست به راحتی می‌توانید آن را باز کنید. در هنگام استفاده از گوشی، هیچ صدایی از آن ساطع نمی‌شود. خوشبختانه اثر‌انگشت بر روی سطح گوشی باقی نمی‌ماند و تنها قسمتی که اثر انگشت بر روی آن باقی می‌ماند، صفحه نمایش خارجی است.

پوشش باتری Z۵۴۰ به راحتی باز می‌شود. با جابه‌جا کردن این پوشش باتری از نوع Li-Ion با گنجایش ۱۰۰۰ mAh را خواهید یافت. سیم‌کارت نیز در کنار سمت راست باتری جای می‌گیرد که برای جابه‌جا کردن آن نیاز به حرکت دادن باتری پیدا خواهید کرد.

صفحه کلید گوشی کاملا مسطح و استفاده از آن بسیار راحت است و شما می‌توانید دکمه‌ها را به راحتی از یکدیگر تشخیص دهید. تنها کار کردن با کلید کنترل‌کننده چهار جهته کمی دشوار به نظر می‌رسد. کلیدهای عددی کمی پایین‌تر از سطح صفحه کلید واقع شده‌اند و در بالای آنها یک ردیف کلید وجود دارد که شامل کلید قرمز و سبز و دکمه اصلاح‌کننده C که در بین آن دو جای گرفته است، می‌شود. دو کلید نرم نیز در بالاترین قسمت صفحه کلید تعبیه شده است.

صفحه نمایش خارجی Z۵۴۰، از نوع TFT و با درجه وضوحی معادل ۱۲۸ در ۱۲۸ پیکسل است که قابلیت نمایش ۶۴‌هزار رنگ را دارد.

سامسونگ Z۵۴۰ دارای ۱۵۰ مگابایت حافظه داخلی است که برای دو آلبوم کامل موسیقی، کافی به نظر می‌رسد. فایل‌های موسیقی، ویدیویی، بازی‌ها، پیام‌ها و‌... در همین حافظه ذخیره می‌شوند. جای تاسف دارد که تم‌های گرافیکی برای این مدل وجود ندارد اگرچه امکان تغییر اندازه و نوع قلم فراهم شده است.

پخش‌کننده موسیقی سامسونگ Z۵۴۰ دارای خصیصه‌های گرافیکی جالبی است. صدای اسپیکرهای استریو این گوشی بسیار بلند، اما خیلی واضح نیست. Z۵۴۰ از فرمت‌های MP۳، WMA، ACC و ACC+ پشتیبانی می‌کند.

دوربین گوشی دارای خصیصه‌های متنوعی است؛ اما فاقد فلاش، روش ماکرو و تنظیم شب است. امکان بزرگنمایی عکس‌ها به وسیله مسیرهای بالا و پایین کلید کنترل چهار جهته صورت می‌گیرد. مسیرهای سمت راست و چپ برای تنظیم تعادل روشنایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.