تعرفه واردات لپ‌تاپ تغییری نکرده است

بازار دیجیتال- به رغم ادعای برخی از فروشندگان و نمایندگی‌های فروش لپ‌تاپ در رابطه با افزایش نرخ واردات لپ‌تاپ، گمرک ایران این ادعا را تکذیب کرد و گفت: هیچ تغییری در تعرفه واردات این کالا صورت نگرفته است و انواع لپ‌تاپ با تعرفه سابق که ۴درصد است وارد بازار داخلی می‌شود. برخی از نمایندگی‌های فروش نیز از حل نشدن مشکل عدم ترخیص لپ‌تاپ‌ها از گمرک خبر دادند که در این زمینه نیز گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر در اسناد ترخیص لپ‌تاپ شرکت‌ها مشکلی وجود نداشته باشند گمرک در ترخیص آنها مانعی نمی‌بیند و با طی مراحل قانونی این لپ‌تاپ‌ها ترخیص می‌شوند.

به عقیده یک کارشناس گمرک، به نظر می‌رسد فروشندگان لپ‌تاپ به دنبال فرصتی می‌گردند تا نرخ لپ‌تاپ‌های خود را افزایش دهند و اگر این فرصت نصیبشان نشود به شایعه‌سازی روی می‌آورند.

البته کمبود لپ‌تاپ در بازار و رشد قیمت این کالا در بازار موضوعی است که بسیاری از نمایندگی‌های فروش این کالا به آن اشاره کرده‌اند.

ایران رهجو و زیگورات دو نمایندگی هستند که از رشد قیمت لپ‌تاپ طی دو هفته اخیر و کاهش موجودی لپ‌تاپ‌هایشان خبر داده‌اند.

ایران رهجو، رشد قیمت لپ‌تاپ‌هایش را به ارتقای امکانات لپ‌تاپ‌ها نسبت داد و زیگورات کاهش موجودی لپ‌تاپ‌هایش را به عدم ترخیص این لپ‌تاپ‌ها از گمرک.

اگرچه گمرک ادعای نمایندگی‌های فروش و فروشندگان لپ‌تاپ را رد کرده است اما به هر حال برای کمبود موجودی لپ‌تاپ در بازار باید دلیلی منطقی یافت.

یکی از فروشندگان لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت، در این زمینه می‌گوید: همانطور که طی چهار یا پنج ماه گذشته شاهد بودیم، برخی از نمایندگی‌های فروش قبل از عرضه مدل‌های جدید لپ‌تاپ به بازار مدل‌های موجود خود را به صورت گسترده با قیمت پایین وارد بازار می‌کنند تا جایی که پس از گذشت مدتی موجودی آنها کاهش یافته و در نتیجه موجودی بازار نیز کم می‌شود.

ما حاصل این اقدام نیز رشد مجدد قیمت لپ‌تاپ در بازار است.

این فروشنده در ادامه گفت: بسیاری از شرکت‌ها در نظر دارند لپ‌تاپ‌های جدید خود را پس از سال میلادی جدید وارد بازار کنند. در نتیجه در حال حاضر موجودی بازار به شدت کم شده است، اما طی ماه آینده شاهد عرضه مدل‌های جدید به بازار خواهیم بود.