رشد 5/14درصدی بازار جهانی کامپیوتر
بازار دیجیتال- روزهای تقویم یکی پس از دیگری از راه می‌رسند تا سال را نو کنند. سال نو هم می‌آید تا رنگ تغییرش را به همه چیز بزند.

دنیای دیجیتال هم همراه با سال نو، تجربه روزهای جدید را دنبال می‌کند. اما بازار دیجیتال گویا قرار است این بار با خاطره خوبی سال را نو کند.
بازار جهانی کامپیوترهای شخصی و صادرات آنها روزهای پر رونقی را پشت سر گذاشته است.
آخرین آمار موسسه تحقیقاتی IDC هم این موضوع را تایید می‌کند.
براساس این آمار انتظار می‌رود صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی تا پایان فصل چهارم سال 2007 تا 7/16درصد افزایش پیدا کند.
کارشناسان و تحلیل‌گران معتقدند با وجود رکود نسبی بازار جهانی کامپیوتر در نیمه دوم سال ۲۰۰۶، این بازار در فصل چهارم امسال نسبت به سال گذشته با رشد ۹/۷درصدی همراه شده است.
این در حالی است که بازار این محصولات در فصل گذشته، یعنی فصل سوم سال 2007 رشدی برابر 16درصد نسبت به سال گذشته داشته است. جدیدترین تحقیقات IDC در این زمینه نشان از رشد سالانه 6/14درصدی تا پایان سال 2007 دارد.
این در حالی است که رشد سالانه بازار جهانی کامپیوتر تا پایان سال ۲۰۰۶ برابر ۱/۱۰درصد بوده است. کارشناسان بازار کامپیوتر معتقدند رشد بازار کامپیوتر در سال ۲۰۰۷ در واقع در نتیجه برقراری تعادل در بازار این محصولات و رسیدن آن به ثباتی نسبی اتفاق افتاده است.
لپ‌تاپ‌ها مهمترین عامل رشد
با تمام اینها همچنان کامپیوترهای قابل حمل و در حقیقت لپ‌تاپ‌ها بازار جهانی کامپیوتر را در دست داشته و عامل مهمی در رشد آن به حساب می‌آیند.
به دنبال افزایش چشمگیر تقاضا برای خرید انواع لپ‌تاپ، حجم صادرات جهانی این محصول در فصل سوم سال 2007 به 37درصد افزایش پیدا کرد. به گفته تحلیل‌گران این رشد در بازار جهانی لپ‌تاپ در دهه گذشته بی سابقه بوده است. طبق آمار بیشترین درصد رشد فصلی در بازار لپ‌تاپ در سال‌های گذشته برابر 35درصد بوده است.
این روند اگرچه می‌تواند به تدریج رونق بازار کامپیوترهای رومیزی را از بین ببرد، اما حضور کاربران بازار کشورهای در حال توسعه به عنوان بیشترین متقاضیان خرید کامپیوترهای رومیزی از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری می‌کند.
تا آنجا کارشناسان معتقدند شکاف رشد میان بازار کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها هنوز ثابت مانده و افزایش نیافته است.
براساس آمار اعلام شده از طرف موسسه IDC در حال حاضر سهم لپ‌تاپ‌ها از بازار جهانی کامپیوترهای شخصی ۴۵درصد است و انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال ۲۰۰۷ به ۵۰درصد افزایش پیدا کند.
بازار بین‌المللی
بازار بین‌المللی کامپیوتر که در حقیقت بازار تمام کشورهای جهان به جز ژاپن و ایالات متحده آمریکا را دربرمی‌گیرد، سال ۲۰۰۷ را با خاطره خوشی پشت سر می‌گذارد.
این بازار در حقیقت بعد از تجربه ثبات در چند سال متوالی، امسال با رشد 68درصدی در فصل سوم همراه شده است.
براساس آمار IDC در سال ۲۰۰۷ بازار کشورهای آسیایی و اروپای غربی به ترتیب ۲۰ و ۲۲درصد از بازار بین‌المللی کامپیوترهای شخصی را در اختیار دارند.