طی چند سال گذشته رشد تولید و توزیع بازی‌های کامپیوتری ایرانی روبه افزایش بوده است. بازی‌هایی که برخی به دلیل کیفیت پایین با شکست مواجه شده و برخی دیگر به دلیل جذابیت و توجه به استانداردهای لازم با استقبال خوبی حتی در سطح جهانی روبه‌رو شده و توانسته‌اند به جز بازار داخلی سهمی هم از بازار خارجی به دست بیاورند. تشویق به تولید بازی

براساس اظهارات مسوولان بنیاد بازی‌ملی‌رایانه‌ای، تنها مرجع ارائه مجوز به بازی‌سازان کامپیوتری، تاکنون نزدیک به ۲۰۰ بازی کامپیوتری در کشور توسط بازی‌سازان مختلف ساخته شده که از این میان ۱۰۰ بازی مورد حمایت بنیاد قرار گرفته است. از میان این ۱۰۰بازی نیز تاکنون حدود ۲۰ بازی توزیع و ۱۵ بازی تا تابستان سال ۹۲ وارد بازار خواهد شد. بنیاد و دیگر فعالان این بازار برای افزایش تولید بازی‌های کامپیوتری در کشور برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته اند.

از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تشکیل انستیتو ملی بازی‌سازی؛ اولین مرکز تخصصی بازی‌سازی در کشور، ایجاد رشته بازی‌سازی در برخی دانشگاه‌های کشور، امضای تفاهم نامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سرای روبات‌سازان پارسی به منظور طرح استفاده از بازی‌های رایانه‌‌ای در برنامه کمک درسی مدارس اشاره کرد.

براساس آمار منتشر شده از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حال حاضر حدود ۹۵ شرکت سازنده‌ گیم یا همان استودیوهای سازنده‌ گیم، البته نه به صورت یک شرکت بزرگ، در ایران فعال هستند و در ژانرها و سبک‌های مختلف گیم تولید می‌کنند. به باور مسوولان بنیاد شاید این شرایط ایده‌آل نباشد، اما رشد ۵۰درصدی تولید بازی در کشور آن هم سالانه نشان دهنده وجود پتانسیل ساخت بازی در ایران و آینده روشن در این بخش است.گفته می‌شود ایران با سابقه ۵ ساله در این بخش، چه به لحاظ تعداد گیم‌ها و گیمرها و چه از لحاظ میزان تولید گیم در خاورمیانه جایگاه اول و در منطقه‌ آسیا رتبه‌ پنجم را دارد.

بازی‌های مهجور مانده

با تمام تلاش‌هایی که طی چند سال گذشته توسط بازی‌سازان و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای توسعه و گسترش بازی‌های ایرانی در بین بازی‌دوستان کامپیوتری شده، اما هنوز هم بازار فروش این بازی‌ها در اختیار رقبای خارجی است. محمد بی‌طرف، قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این خصوص می‌گوید: «در حال حاضر سهم بیش از ۹۰ درصد بازار بازی‌های رایانه‌ای کشور در دست بازی‌های خارجی است که این امر هم به عدم فرهنگ‌سازی و قیمت پایین این بازی‌ها بازمی‌گردد. بنیاد سعی کرده شرایطی را در بازار ایجاد کند که به مرور اثرگذاری بازی‌های ایرانی نیز دیده شود.» به باور بسیاری از فعالان بازی ساز،دانش ساخت بازی در ایران ضعیف است. به خاطر اینکه هیچ نوع مرکز آکادمیکی که بخواهد اطلاعات را آموزش دهد وجود ندارد. هرچند که در سال جاری اولین انستیتوی تولید بازی‌های کامپیوتری در ایران توسط بنیاد بازی‌های کامپیوتری تاسیس شده است، اما تا رسیدن به شرایط مطلوب زمان زیادی باید سپری شود.

حسین احمدی، یکی از فعالان این بازار کمبود نیروی متخصص را مهم‌ترین مشکل بازی‌سازی و شناخت بازی‌های ساخته شده در کشور می‌داند و می‌گوید: «کمبود نیروی متخصص در این حرفه باعث شده که دستمزدها به صورت نجومی بالا رود و مدیران شرکت‌ها به دلیل محدودیت‌های مالی نتوانند از متخصصان این عرصه استفاده لازم را ببرند. وقتی یک شرکت دستمزد بالاتری را به یک مهندس و متخصص پرداخت می‌کند، شرکتی که اسپانسر قوی ندارد با معضل کمبود نیروی متخصص بر می‌خورد.» احمدی پس از کمبود نیروی متخصص، ترس اسپانسرها برای حضور در این عرصه را یکی دیگر از مشکلات می‌نامد و می‌افزاید: «هیچ تضمینی برای اسپانسر وجود ندارد که اگر در این عرصه وارد شد بتواند سودی از این حوزه دریافت نماید یا حداقل پول اولیه خود را بازپس گیرد. به همین دلیل اسپانسرها معمولا ریسک نمی‌کنند و در این حوزه وارد نمی‌شوند.»

معرفی چند بازی ایرانی جدید

نام بازی: شتاب در شهر

سبک بازی: ماشین سواری

سن: +۳

وضعیت در بازار: توزیع شده

این بازی، یک بازی ماشین سواری نقشه باز (Open‌World Racing) است. بازی فقط برای پلت‌فرم PC طراحی شده است. بازیکن می‌تواند هرطور که می‌خواهد بازی را تمام کند. بنابراین مجبور نیستید یک مسیر ثابت را طی کنید بلکه طبق سلیقه و علاقه خود می‌توانید بازی را جلو ببرید. ۴قابلیت اسپورت کردن ماشین از جمله تعویض لاستیک و رنگ، Level up شدن بازیکن با توجه به تجربه به دست آمده پس از انجام موفقیت آمیز مراحل، کارت‌های ستاره، نگهداشتن و مالکیت چند ماشین برای بازیکن در گاراژ، تخریب‌پذیری محیط و ماشین‌ها و… از نکات قابل توجه این بازی است.

نام بازی: آسمان دژ1

سبک بازی: استراتژیک

سن: ۳+

این بازی یک بازی آنلاین است که به دو زبان فارسی و انگلیسی عرضه شده است. نسخه دوم این بازی نیز ساخته شده و به تازگی در جشنواره‌ بین‌المللی MMO of The Year در کشور آلمان به عنوان برترین بازی آنلاین مستقل از نگاه کاربران شناخته شده است. حال و هوای علمی و تخیلی در این بازی حکمفرما است. در این بازی که در فضای ناشناخته هشتصد سال آینده رخ می‌دهد انسان‌ها برای بقا مجبور هستند نبردی بی‌پایان در برابر آدم آهنی داشته باشند. عمر بشر به متوسط ۱۵۰ سال رسیده و با استفاده از پرش در Hyper Space به فواصلی در حد ۱۰ واحد نجومی بشر موفق شده که نسل خود را در منظومه شمسی گسترش دهد و ایجاد و استفاده از کرم چاله‌ها همچنان بزرگ‌ترین آرزوی بشر برای دست یافتن است.

نام بازی: گرشاسب‌ قسمت 2

سبک بازی: اکشن‌ ماجراجویی

سن: ۱۵+

وضعیت در بازار: توزیع شده

بازی گرشاسب یکی از پرافتخارترین بازی‌های ایرانی است که نه تنها در داخل کشور، که در خارج از کشور نیز با استقبال خوب منتقدان و بازی‌سازان خارجی مواجه شد. تا کنون ۱۵۰ هزار نسخه از این بازی در ایران به فروش رفته است. شاید همین استقبال بالا هم باعث شده تا سازندگان بازی گرشاسب، به فکر تولید قسمت دوم این بازی باشند.

گرشاسپ، یک بازی اکشن سوم شخص است و روند کلی بازی بر اساس پیکارهای پهلوان اصلی بازی گرشاسپ و رویارویی او با نیروهای اهریمنی است. مبارزات تن به تن، حل معما و کشف فضاهای سرزمین خونیراث از عناصر اصلی این بازی هستند.»

نام بازی: ارتش‌های فرازمینی

سبک بازی: تیراندازی اول شخص

سن:۱۵+

وضعیت در بازار: در مراحل تولید

این بازی هنوز وارد بازار نشده و مراحل تولید خود را پشت سر می‌گذارد. داستان ارتش‌های فرا زمینی، روایتی از آینده سیاره زمین است که در آن جنگ بر سر منابع انرژی، زمین را به یک ویرانه غیرقابل سکونت تبدیل کرده است. سبک اصلی این بازی تیراندازی اول شخص (First Person Shooting) است. در این بازی از مکانیک‌های مختلفی مانند بالا رفتن از کوه و هدایت وسیله نقلیه و روبات پرنده استفاده شده است.

نام بازی: زندگی جدید سارا

سبک بازی: سوم شخص

open world

سن:+۱۲

وضعیت در بازار: آماده توزیع

این بازی زندگی یک دختر دانشجو را در یکی از شهرهای ایران شبیه‌سازی می‌کند. سارا دانشجوی سال اول رشته ادبیات فارسی است که در بدو ورود به دانشگاه با مشکلات مختلفی روبه‌رو می‌شود. بازیکن در نقش سارا باید با این مشکلات کنار آمده و در کنار آن یک زندگی دانشجویی در شهر را اداره کند. این بازی نیز هنوز وارد بازار نشده و مراحل توزیع در بازار را پشت‌سر می‌گذارد.

نام بازی: خارج از سرزمین

سبک بازی: اکشن سوم شخص

سن:+۱۲

وضعیت در بازار: توزیع شده

داستان بازی در دنیایی فانتزی اتفاق می‌افتد. طی یکی سری از اتفاقات خانه‌ها و زمین‌های اطراف سرزمین توسط موجوداتی بیگانه ربوده شده و موجودات بیگانه در آسمان با دوختن تکه‌های زمین‌ها و خانه‌هایی که دزدیده‌اند سعی در ساخت سرزمینی جدید را برای خود دارند.شخصیت اول بازی سعی در باز پس‌گیری زمین‌ها و خانه‌های اشغال شده را دارد.

نام بازی: طلای سیاه

سبک بازی: استراتژیک

سن:+۱۲

وضعیت دربازار: آماده توزیع

طلای سیاه یک بازی استراتژیک و مدیریتی است که شما در آن نقش فردی را ایفا می‌کنید که مدیر صنعت نفت در ایران است. شما می‌توانید در مناطق مختلف به دنبال نفت بگردید و پالایشگاه، تاسیسات و کارخانه‌های پتروشیمی و لوله‌کشی بسازید. همچنین شما قادرید نفت را برای به دست آوردن پول صادر کرده یا آن را برای تولید محصولات نفتی و برآوردن احتیاجات بازارهای داخلی صرف کنید.