کدام دوربین عکاسی دیجیتال را بخریم

بازار دیجیتال- احتمالا شما هم مثل بقیه دوربین‌های عکاسی دیجیتال را به عنوان یک هدیه یا برای استفاده در تعطیلات خودتان می‌خرید. قبل از هر چیز باید بدانید که مدل‌های گران‌تر لزوما بهترین و باکیفیت‌ترین نیستند، مگر اینکه بخواهید یک دوربین کاملا حرفه‌ای و بدون نقص داشته باشید. نکته مهم‌تر از همه این است که کاملا بدانید دوربین عکاسی‌تان را برای چه کاری می‌خواهید استفاده کنید. در واقع باید بررسی کنید که می‌خواهید عکس‌هایتان را ایمیل کنید یا در وب‌سایت‌های به اشتراک‌گذاری عکس، آنها را به اشتراک بگذارید. معمولا عکس‌ها را در محیط بسته می‌گیرید یا در فضای باز یا در شب؟

کیفیت عکس برایتان مهم است یا فقط می‌خواهید با استفاده از آن در زیر آب عکاسی کنید؟

به این ترتیب جواب این سوال‌ها هدف اصلی شما از خریدن دوربین عکاسی دیجیتال را مشخص می‌کند.

بعد از تعیین هدفتان از خرید دوربین، باید سوالاتی را درباره اصلی‌ترین ویژگی‌های هر دوربین قبل از این کار از خودتان بپرسید.

مگاپیکسل

این عبارت در واقع متداول‌ترین عبارتی است که به عنوان معیار استاندارد برای مقایسه مدل‌های مختلف به کار می‌رود.

مگاپیکسل در حقیقت شاخص اندازه‌گیری وضوح تصویر است.

هر مگاپیکسل برابر یک‌میلیون پیکسل است و برای داشتن دوربینی با وضوح تصویر بهتر، باید رقم مگاپیکسل آن بالاتر باشد. با این حال لزوما هر کاربری نیاز به دوربینی با وضوح تصویر بالا ندارد. معمولا کاربران مبتدی تفاوت چندانی میان عکس‌هایی با وضوح تصویر ۶ و ۱۰مگاپیکسلی پیدا نمی‌کنند؛ در حالی که تفاوت قیمت آنها بسیار زیاد است.

برای کاربران مبتدی و نیمه‌حرفه‌ای دوربینی با وضوح تصویر ۶ تا ۸ مگاپیکسل کفایت می‌کند؛ اما کاربران حرفه‌ای‌تر می‌توانند سراغ دوربین‌های ۱۰ مگاپیکسل و بالاتر را هم بگیرند.

لرزشگیر دست

این قابلیت به کاربران کمک می‌کند تا عکس‌هایی واضح و روشن بگیرند. در واقع این امکان از تاثیر لرزش احتمالی دست‌ کاربران در هنگام عکاسی، در وضوح عکس جلوگیری می‌کند.

این قابلیت معمولا برای عکاسی‌هایی که در فضای باز انجام می‌شود، مناسب است.

زوم دیجتیال و زوم اپتیکال

زوم دیجیتال معمولا عکس‌ها را بزرگ‌تر می‌کند؛ اما همزمان کیفیت عکس پایین می‌آید و پیکسل‌های آن قابل‌تشخیص می‌شوند.

در مقابل زوم اپتیکال با حرکت لنز در داخلی دوربین، عکس را بزرگ‌تر می‌کند؛ در حالی که کیفیت آن پایین نمی‌آید.

در واقع به همین دلیل هم بهتر است دوربین‌هایی با زوم اپتیکال بالاتر را در اولویت خریدتان قرار بدهید و تا جایی که امکان دارد از زوم دیجیتال بپرهیزید.

نمایشگر LCD و تماشای عکس‌ها

یکی از بهترین ویژگی‌های هر دوربین عکاسی دیجیتال، مجهز بودن آن به نمایشگر LCD برای نمایش عکس‌های گرفته‌شده در آن است. علاوه‌بر اینها، نمایشگر LCD هر دوربین امکان تماشای عکس را قبل از گرفتن آن به کاربرانش می‌دهد. به این ترتیب کیفیت عکاسی و تنظیمات آن برای کاربران مبتدی هم بیشتر می‌شود.

در‌حال‌حاضر اغلب دوربین‌های دیجیتال جدید نمایشگرهای LCD با ابعاد بزرگ‌تر دارند. البته بهتر است بدانید که استفاده از نمایشگر LCD، باتری زیادی را مصرف می‌کند.