رقابت برندها

مریم عسگری

گستردگی بازار خرید و فروش کامپیوتر و تجهیزات جانبی آن و همچنین افزایش تنوع در مارک، مدل و ... این محصولات باعث‌شده که برخی افراد در هنگام خرید این قبیل کالاها دچار سردرگمی شوند. از آنجا که اکثر کاربران ایرانی علاقه‌مند به تهیه تمام اقلام کامپیوتر بر اساس سلیقه و انتخاب خود هستند در صورتی که نام و مدلی مشخص را برای خرید قطعات مورد نیاز تعیین نکرده باشند به راحتی در این بازار دچار آشفتگی می‌شوند.

فعالان بازار معتقدند در خرید کامپیوتر و برخی قطعات جانبی آن، خدمات پس از فروش نقش مهمی دارد.

ساعدی، یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری در پاساژ پایتخت در این زمینه می‌گوید: مارک‌هایی که توسط شرکت‌های داخلی مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند، بازار فروش بهتری درمقایسه با برندهای معروف بدون گارانتی دارند.

البته برخی برندهای معروف با چند گارانتی مختلف در بازار به فروش می‌رسند که معمولا یکی از گارانتی‌ها، اصلی و سایر گارانتی‌ها شرکتی است.

ساعدی در این زمینه می‌گوید: طی یک تا دو سال اخیر توجه بسیاری از افراد به سوی اجناسی که با گارانتی‌های شرکتی به فروش می‌رسند، جلب شده است، چراکه این کالاها از قیمت پایین‌تری نسبت به قطعاتی که با گارانتی‌های رسمی به فروش می‌رسند، عرضه می‌شوند.

این فروشنده معتقد است؛ در بازار برخی قطعات نیز مانند موس و کیبورد، رم و ... (قطعاتی که از قیمت‌ بالایی برخوردار نیستند) بدون گارانتی به فروش می‌رسند و از فروش بالایی برخوردارند.

وی در این مورد می‌گوید: برخی از کاربران کامپیوتر به دنبال خرید جنس ارزان قیمت هستند و به گارانتی و نقش آن توجه زیادی ندارند. بسیاری از افراد نیز تنها به دنبال برندهای پرفروش هستند و معتقدند فروش بالای یک کالا بی‌دلیل نیست.

پرفروش‌های بازار کامپیوتر

در بازار سی‌پی‌یو یا همان پردازنده خودمان، دو برند intel و AMD در بازار جهانی وجود دارد که در بازار ایران پردازنده‌های intel از فروش بالاتری برخوردارند.

طبق اعلام «علی زمانی»، یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری در پاساژ پایتخت، پرفروش‌بودن بازار پردازنده‌های intel در ایران به دلیل سازگاری نرم‌افزارهای مورداستفاده کاربران ایرانی با این پردازنده‌ها و خدمات پس از فروش گسترده برای این برند توسط شرکت‌های داخلی است.

به گفته این فروشنده شرکت‌های سازگار ارقام، آواژنگ، mst، فورتکس و... از شرکت‌های گارانتی‌کننده پردازنده‌های intel در ایران هستند.

البته طی یکسال اخیر پردازنده‌های AMD نیز در بازار جایگاه خاصی یافته‌اند، اما هنوز درصد فروش پردازنده‌های intel بالاتر است.

در بازار مادربورد نیز برندهای GIGAByte، Asus و Abit جزو پرفروش‌های بازار هستند.

کارشناس فروش شرکت «آواژنگ»، یکی از واردکنندگان تجهیزات کامپیوتری در این زمینه می‌گوید: به طور کلی مادربوردها به سه دسته ارزان‌قیمت، متوسط و گران‌قیمت تقسیم‌بندی می‌شوند که مادربوردهای ارزان‌قیمت، نرخی حدود ۴۵ تا ۶۵ یا ۷۰هزار تومان، مادربوردهایی با قیمت متوسط، نرخی حدود ۷۰ تا ۱۰۰هزارتومان و مادربوردهای گران‌قیمت، قیمتی حدود ۱۰۰هزار تا ۴۰۰هزار و گاه ۷۰۰هزار تومان دارند.

طبق اعلام آواژنگ مادربوردهایی که قیمت متوسطی دارند در بین این سه گروه از فروش بالاتری برخوردارند.

به عنوان مثال مدل ۹۴۵PLS۳ از مادربوردهای تقریبا جدید GIGAByte است که قیمتی حدود ۸۰هزار تومان دارد و جزو پرفروش‌های بازار است.

مسوول فروش شرکت «شاب» نیز مدل‌های AM۵۲S و NFM۲SV را از مادربوردهای پرفروش Abit در بازار معرفی کرد که به ترتیب به قیمت ۷۶هزار و ۵۲هزار تومان به فروش می‌رسند.

در حال حاضر شرکت‌های سازگار ارقام، آواژنگ، گیگابایت، شاب، سیماآوا و... از شرکت‌های معتبر گارانتی‌کننده انواع مادربورد در بازار هستند. در بازار کارت گرافیک و رم نیز کارت‌های سری ۷۲۰۰ و ۸۴۰۰ جزو پرفروش‌های بازار هستند که قیمتی حدود ۴۰ تا ۶۰هزار تومان دارند.

طبق اعلام کارشناس فروش شرکت آواژنگ، در حال حاضر انواع کارت گرافیک با قیمتی حدود ۴۰هزار تا ۹۰۰هزار تومان در بازار موجود است که کارت‌هایی که جزو سری‌های ۷۲۰۰ و ۸۴۰۰ هستند از فروش بالاتری نسبت به سایر سری‌ها برخوردارند.

فعالان بازار نیز کارت‌های گرافیک GIGAbyte، Soyo و Asus را جزو برندهای پرفروش‌های بازار معرفی کردند.

در بازار رم نیز برند King ston جزو پرفروش‌های بازار است که با گارانتی رسمی (ایمان‌تک) و گارانتی‌های متفرقه‌ای چون «فیوچر» به فروش می‌رسند.

به گفته فروشندگان بازار در حال حاضر رم‌های ۵۱۲مگابایت و یک گیگابایتی نسبت به سایر ظرفیت‌ها از فروش بالاتری برخوردارند.

این فروشنده قیمت رم‌های ۵۱۲مگابایتی Kingston را حدود ۱۷هزار و قیمت رم‌های یک گیگابایتی این برند را حدود ۲۴ تا ۲۵هزار تومان اعلام کرد.

اگر از احوالات بازار موس و کیبورد هم جویا باشید، باید بگوییم، کیبوردهای فراسو با خدمات پس از فروش و به دلیل کیفیت و قیمت مناسب و تنوع مدل، جزو پرفروش‌های بازار هستند. موس‌های Genius نیز جزو پرفروش‌های بازار هستند.

بازار رنگارنگ مانیتور

در بازار محصولاتی مانند مانیتور، مارک‌های معروفی چون سونی وجود دارند که از قیمت بالاتری نسبت به سایر برندها برخوردارند.

شاید همین قیمت بالا دلیل اصلی فروش پایین مانیتورهای سامسونگ نسبت به برندهایی چون سامسونگ و ال جی است.

طبق اعلام فعالان بازار، در بین برندهای موجود، ال‌جی در صدر آمار فروش بازار این کالا ایستاده‌است و پس از آن مانیتورهای سامسونگ از فروش بالایی برخوردارند.

طبق اعلام مادیران، نمایندگی فروش مانیتورهای ال‌جی، خدمات پس از فروش گسترده برای این کالا و کیفیت بالای این کالاها از عوامل فروش بالای مانیتورهای این برند است.

نکته جالب اینجاست که فروش مانیتورهای تولید داخل نسبت به مانیتورهای خارجی (مونتاژ داخل) در حد بالاتری است. این در حالی است که قیمت مانیتورهای تولید داخل بالاتر از مانیتورهای مونتاژی ال‌جی و سامسونگ است.

فعالان بازار، علت این امر را کیفیت بالاتر تصاویر مانیتورهای تولید داخل عنوان کردند.

خدمات و کیفیت حرف اول را می‌زنند

اهمیت خدمات پس از فروش و کیفیت مناسب محصولات هم‌اکنون در برخی از قطعات تولیدی ایرانی باعث شده تا کاربران جنس ایرانی را به برندهای خارجی ترجیح دهند.

چنانکه در اکثر فروشگاه‌ها کیس، موس و مانیتورهای ایرانی فروش بالاتری نسبت به نمونه‌های خارجی دارند. همچنین قطعاتی که از گارانتی‌های معتبری برخوردارند و قیمت بالایی نیز دارند از فروش بالاتری برخوردارند تا قطعات ریمارک که با گارانتی‌های متفرقه به فروش می‌رسند.