چهره جدید جرایم انفورماتیکی در سال 2008

نتایــــج تحقیقــــات دو موسسه امنیت انفورماتیکی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۸ جرایم انفورماتیکی و تهدیدات امنیتی در دنیا به سرعت رشد می‌یابد. بـــه گزارش مهــــر، نتایج تحقیقات موسسه امنیت انفورماتیکی «مک آفی» و «وب سنس» نشان می‌دهد که تکنیک‌های این جرایم در سال ۲۰۰۸ شکل تازه‌ای به خود می‌گیرند و اهداف مورد حمله تغییر می‌کنند.

تحلیل‌های «مک آفی» اطلاعاتی را ارائه می‌کند که براساس آنها افزایش تهدیدهای مستقیم روی سیستم عامل ویندوز ویستا افزایش می‌یابد و پدیده «فلاش گرم» (warm flash) وارد می‌شود. این تهدید از طریق نرم افزارها و برنامه‌های «پیام‌های فوری» حملات خود را انجام می‌دهد و میزان حملات به سرویس‌های تلفن از راه اینترنت (VoIP) که با اصطلاح «ویشینگ» شناخته می‌شوند، ۵۰درصد افزایش می‌یابد.

براساس گزارش وب نیوز، تحلیل‌های «وب سنس» به خصوص روی موقعیت‌هایی متمرکز شده است که هکرها از طریق آنها می‌توانند نقشه‌های مخرب خود را در دوره برگزاری «المپیک ۲۰۰۸ پکن» انجام دهند.

در این میان سایت‌های رسمی این رقابت‌ها هدف اصلی هکرها هستند، چرا که از طریق این سایت‌ها هکرها می‌توانند تعداد زیادی رایانه را آلوده کنند.

این درحالی است که فعالیت‌های «فیشینگ‌ها» همچنان می‌تواند در بازی‌های المپیک پیگیری شوند. از دیگر اهداف مورد نظر هکرها، رایانه‌های «مک» و تلفن همراه «آی فن» است که در ماه‌های اخیر بسیار مردمی و محبوب شده‌اند.

همچنین «وب ۰/۲» نیز از دیگر هدف‌های مهم جنایتکاران انفورماتیکی است؛ چراکه نسل دوم وب و شبکه‌های اجتماعی هر روز با رشد و استقبال کاربران اینترنت مواجه می‌شوند و هکرها می‌توانند با حمله به «وب ۰/۲» به راحتی حجم وسیعی از رایانه‌ها را آلوده کنند و به اطلاعات مهم این رایانه‌ها دسترسی یایند.

مک آفی پیش‌بینی کرده است که برنامه‌های جنایی ویروسی که تنها فایل‌ها را آلوده می‌کنند، در سال ۲۰۰۸ تا ۲۰درصد افزایش خواهند یافت و «نرم افزارهای حمایت آگهی» که به adware معروف هستند، به این برنامه‌های ویروسی یاری می‌رسانند.

این درحالی است که بر تعداد «تروجان‌هایی» که رمز عبور کسانی را به صورت آنلاین در حال بازی هستند، سرقت می‌کنند، افزوده می‌شود و فعالیت‌های فیشینگی حتی سایت‌های کوچک‌تر را هم تهدید خواهد کرد؛ چراکه حمله به این سایت‌ها آسان‌تر است.