بازار دیجیتال- در بازار پررونق و متنوع انواع دوربین‌های فیلمبرداری دیجیتال، خرید یک محصول مطابق با سلیقه و نوع نیاز کاربران مختلف موضوع مهمی است که نمی‌توان به راحتی از آن چشم‌پوشی کرد. این روزها بازار دیجیتال از انواع مختلفی از دوربین‌های فیلمبرداری دیجیتال مانند دوربین‌های فیلمبرداری مبتنی بر حافظه فلش، دیسک‌های DVD، دیسک‌های Blu-ray، هارددیسک یا Mini DV یا حتی دوربین‌های فیلمبرداری مبتنی بر HD انباشته شده است. این همان دلیلی است که انتخاب و خرید یک دوربین فیلمبرداری دیجیتال را به کاری مشکل و نیازمند دقت بیشتر تبدیل می‌کند. صرف‌نظر از قیمت یک دوربین فیلمبرداری آنچه برای اغلب کاربران و خریداران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، قابلیت‌ها و امکانات مختلفی است که هر محصول در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. بنابراین بد نیست بعضی نکات زیر را برای راحتی کار خریدتان در نظر بگیرید. البته این نکات تنها برای کاربرانی ذکر شده که قصد خرید یک دوربین فیلمبرداری دیجیتال مبتنی بر تکنولوژی HD را دارند.

۱ - نکته اول درباره این محصولات این است که اگرچه دوربین‌های فیلمبرداری HD قابلیت‌های مناسبی دارند اما برخلاف تصور اغلب کاربران گاهی ممکن است تصاویر گرفته شده با این دوربین‌ها از میزان روشنی تصویر کمتری نسبت به دوربین‌های فیلمبرداری مبتنی بر DVD یا Blu-ray برخوردار باشند.

۲ - اگر جزو طرفداران دنیای مجازی هستید و قصد شراکت با کاربران آن را دارید، بهتر است بدانید که دوربین‌های فیلمبرداری HD می‌توانند بهترین انتخاب برای شما باشند. این دوربین‌ها می‌توانند قابلیت‌های لازم را برای آپلود کردن فیلم‌ها در سایت‌هایی مانند You Tuble را به کاربرانشان بدهند.

۳ - تقریبا تمام دوربین‌های فیلمبرداری HD مجهز به خروجی‌های HDMI هستند و به این علت می‌توانند به راحتی و به طور مستقیم به تلویزیون‌های HDTV متصل شوند. به این ترتیب کاربران می‌توانند به راحتی و از طریق این تلویزیون‌ها به ویرایش فیلم‌های گرفته شده بپردازند. دلیل این موضوع هم به بلااستفاده بودن اغلب نرم‌افزارهای ویرایش فیلم ارائه شده با دوربین‌های فیلمبرداری HD برمی‌گردد.

۴ -تلویزیون‌های HD TV اولیه که زمان تولید آنها مربوط به ۳ یا ۴ سال پیش است، معمولا فرمت نمایش فایل‌های ویدئوی‌ آنها از نوع AVC HD است. AVC HD فرمتی است که بسیاری از دوربین‌های فیلمبرداری HD و نرم‌افزارهای ویرایش فیلم آنها، امکان سازگاری با آن را ندارد. به همین دلیل هم هست که امکان ویرایش فیلم‌های HD تنها با تلویزیون‌های HD TV جدید ممکن بوده و یا کاربران باید به بعضی نرم‌افزارهای ویرایش فیلم در کامپیوترهای شخصی قناعت کنند.

۵ -مشکل دیگر با دوربین‌های فیلمبرداری HD درست زمانی اتفاق می‌افتد که به عنوان یک کاربر تصمیم دارید فیلم‌های شاهکارتان را برای مادربزرگ یا پدربزرگ به نمایش بگذارید. دلیل این موضوع هم آن است که فیلم‌های گرفته شده با این دوربین‌ها تنها امکان انتقال روی دیسک‌های Blu-ray را دارند. این روزها هنوز دستگاه‌های ضبط و پخش دیسک‌های Blu-ray آن طور که باید عمومی نشده، احتمالا نمی‌توان آنها را در خانه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها پیدا کرد.

۶ - برای خرید هر دوربین مورد نظرتان و اطلاع دقیق از قابلیت‌ها و امکانات آن، بهترین راه استفاده از وب‌سایت‌ شرکت‌های تولیدکننده و پیدا کردن قسمت‌ مربوط به اطلاعات و ویژگی‌های هر دوربین است. به این ترتیب انتخاب شما می‌تواند به یک انتخاب دقیق و حساب شده تبدیل شود.

۷ -نکته آخر و شاید یکی از مهم‌ترین موارد برای انتخاب و خرید دوربین‌های فیلمبرداری توجه به قیمت آنها است. دوربین‌های فیلمبرداری مبتنی بر تکنولوژی HD معمولا قیمت‌های منطقی و مناسبی در میان دیگر انواع دوربین‌های فیلمبرداری دارند.