معاون فناوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از شروع برنامه چهارم توسعه تاکنون، ضریب نفوذ اینترنت در کشور به ۱۶درصد رسیده است. مهندس عبدالمجید ریاضی در حاشیه مراسم پایانی سومین کنفرانس سراسری فناوری اطلاعات و دانش آی تی در مشهد در گفت‌وگو با ایرنا افزود: براساس برنامه زمان بندی شده، ضریب نفوذ اینترنت در کشور تا پایان برنامه چهارم باید به ۳۰درصد برسد.

وی افزایش ضریب نفوذ اینترنت را به چند موضوع وابسته دانست و گفت: یکی از موضوعات اساسی، وجود زیرساخت‌های لازم است که هم‌اکنون میزان پهنای باند اینترنت کشور از میزان مصرف آن بیشتر است. ریاضی همچنین با اشاره به تازه‌ترین نتایج سرشماری نفوس و مسکن کشور اظهار داشت: براساس این نتایج به طور میانگین ۲۲درصد از مردم در منازل خود رایانه دارند.

وی بیشترین استفاده از رایانه خانگی را مربوط به تهران با ۳۷درصد و کمترین را نیز مربوط به سیستان و بلوچستان با ۷۱/۹ درصد اعلام کرد. معاون وزیر ارتباطات گفت: همچنین براساس همین آمارها ۱۲درصد از خانوارهای کشور به اینترنت وصل هستند که باز هم بیشترین استفاده از اینترنت با ۲۱درصد به تهران و کمترین نیز با سه درصد به سیستان و بلوچستان تعلق دارد. وی افزود: نتایج همین سرشماری حاکی است که میانگین برخورداری از اینترنت در خانوارهای شهری ۱۶و در خانوارهای روستایی دو درصد است. ریاضی از دانشگاه‌ها به عنوان مکان‌هایی یاد کرد که قادر به استفاده از اینترنت با پهنای باند بالا هستند و گفت: دانشجویان مصرف‌کننده اصلی اینترنت هستند و از آن به عنوان یک ابزار علمی استفاده می‌کنند.

وی افزود: مردم عادی نیز از دیگر استفاده‌کنندگان اینترنت در کشورند که عمدتا نیاز آنان با استفاده از پهنای باند داخلی اینترنت رفع می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات گفت: رفع نیاز مردم عادی با استفاده از پهنای باند داخلی به این معنا است که سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی می‌توانند از طریق شبکه ملی اینترنت پاسخگوی نیاز آنان باشند. ریاضی همچنین با اشاره به این که هم‌اکنون ۴۰۰میلیون برگه قبض برق، آب، گاز و تلفن به صورت کاغذی توزیع می‌شود، گفت: اگر مردم بتوانند این قبض‌ها را به صورت اینترنتی پرداخت کنند، به بالا رفتن ضریب نفوذ اینترنت کمک می‌کنند. سومین کنفرانس سراسری فناوری اطلاعات و دانش که از سه‌شنبه در مشهد آغاز شده بود، روز جمعه پایان یافت.