کاهش تعرفه پیامک فارسی منوط به پشتیبانی شرایط فنی است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: چنانچه از لحاظ فنی امکان جداسازی پیام کوتاه با متن فارسی از متن لاتین وجود داشته باشد، تعرفه پیامک فارسی ارزان خواهد شد. دکتر وفا غفاریان، در گفت‌وگو با موبنا در خصوص اجرایی شدن کاهش تعرفه پیامک با متن فارسی اظهار داشت: معادل سازی تعرفه پیامک با متن فارسی و انگلیسی از لحاظ فنی توسط یک تیم پژوهشی تحت بررسی است و چنانچه شرایط فنی و محاسبات مربوط مثبت باشد، این طرح اجرا خواهد شد.

وی گفت: نرخ تعرفه ارسال پیامک فارسی و لاتین مشابه یکدیگر است، اما از آنجایی که کاراکترهای فارسی فضای بیشتری را اشغال می‌کند، این تعرفه یکسان محاسبه نمی‌شود.

دکتر غفاریان افزود: چنانچه تیم فنی بتواند راه حلی برای این مشکل پیدا کند، تعرفه ارسال پیام کوتاه با متن فارسی و لاتین معادل هم خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: به دنبال راهی برای ارزان‌تر شدن تعرفه ارسال پیام کوتاه با متن فارسی هستیم و اگر نوع پیام با حروف فارسی برای سیستم فنی قابل تشخیص باشد، امکان جداسازی وجود خواهد داشت.

استفاده از متن فارسی در پیام کوتاه چندین برابر استفاده از الفبای انگلیسی است؛ به همین دلیل مشترکان تلفن همراه sms‌های خود را به صورت فینگلیش ارسال می‌کنند که این امر سبب مهجور ماندن زبان فارسی دربه کارگیری فن‌آوری‌های روز می‌شود.

پیش از این نیز بر اساس ابلاغ دولت استفاده از روش ارسال پیام کوتاه با استفاده از الفبای انگلیسی ممنوع شده بود.

براساس بخشنامه دولت هرگونه ارسال و دریافت پیام کوتاه از طریق سازمان‌های دولتی فقط به صورت متن فارسی انجام خواهد شد.

به این ترتیب روابط عمومی تمامی شرکت‌های دولتی در زمان ارسال و دریافت پیام کوتاه فقط از متون فارسی استفاده خواهند کرد.