همه شما تاکنون بارها و بارها از ماشین‌حساب استفاده کرده‌اید. عملیات مختلف اعم از ۴عمل اصلی و در ماشین‌حساب‌های پیشرفته‌تر، عملیات کاربردی دیگری به وسیله همین ماشین‌حساب‌هایی که در خانه همگی ما یافت می‌شود صورت می‌گیرد. اما آیا تاکنون با ماشین‌حساب اعمال دیگری جز این عملیات انجام داده‌اید؟ قصد داریم تا ترفندهایی بسیار متفاوت، استثنایی و مخفی را برای شما مطرح کنیم که با بهره‌گیری از آنها می‌توانید از این پس به ماشین‌حساب خود طور دیگری نگاه کنید!

سهرابی، یک فروشنده ماشین‌حساب و نیز دانشجوی رشته ریاضیات است. وی اعمال مختلفی با ماشین‌حساب انجام می‌دهد که در زیر چند نمونه را ذکر می‌کنیم.

خاموش کردن ماشین‌حساب به روشی دیگر

این ترفند بر روی بسیاری از ماشین‌حساب‌های قدیمی و جدید قابل استفاده است. به ویژه ماشین‌حساب‌های مدرسه‌ای. مخصوصا ماشین‌حساب‌هایی که دکمه OFF برای خاموش کردن مستقیم ماشین‌حساب دارند و اتوماتیک خاموش نمی‌شود. به ویژه اگر به فرض دکمه OFF ماشین‌حساب خراب شده باشد با این ترفند می‌توانید آن را بدون نیاز به این دکمه خاموش کنید.

برای این کار، پس از روشن کردن ماشین‌حساب، کافی است دکمه‌های ۲ و ۳ را همزمان نگه داشته، سپس دکمه ON را بزنید. خواهید دید که ماشین‌حساب خاموش می‌شود! این کار را با نگه داشتن دکمه‌های ۵ و ۶ نیز می‌توانید انجام دهید.

یک باگ یا یک عمل ریاضی؟!

این ترفند بر روی ماشین‌حساب‌های معمولی مدرسه‌ای قابل اجرا است.

بدین صورت که ابتدا یک عدد را به دلخواه وارد ماشین‌حساب کنید. سپس یک‌بار دکمه ضرب را زده، سپس دکمه تقسیم و بعد دکمه مساوی را بزنید. عدد بی‌ربطی برای شما نمایان می‌شود. اما اکنون چند بار پیاپی دکمه مساوی را بزنید. خواهید دید که به عدد ۰ می‌رسید! حالا کافی است یک بار دکمه ضرب را بزنید، سپس دکمه جمع (به‌علاوه)، و نهایتا باز هم دکمه مساوی! خواهید دید که عددی که در ابتدا وارد کرده بودید برای شما نمایان خواهد شد!

به عنوان مثال اگر ۲۵را وارد کنیم، سپس دکمه‌های ضرب، تقسیم و مساوی را به ترتیب و بزنیم، عدد ۰۴، ۰ را خواهیم داشت، با فشردن ۴بار پیاپی دکمه مساوی به ۰ می‌رسیم. حال اگر این بار دکمه‌های ضرب، جمع و مساوی را به ترتیب بزنیم به همان عدد ۲۵ خودمان می‌رسیم!