رشد نرخ مانیتور، آری یا خیر؟

بازار دیجیتال- در حالی که فروشندگان انواع مانیتور در پاساژ پایتخت، از رشد قیمت و کمیاب شدن برخی مدل‌ها در بازار خبر می‌دهند، نمایندگی‌های فروش قیمت انواع مانیتور را در بازار ثابت اعلام کردند. فعالان بازار همچنین از کمیاب شدن مانیتورهای فلترون در بازار خبر داده و می‌گویند: شرکت‌های عرضه‌کننده مانیتور، طی سه هفته اخیر، از عرضه مانیتورهای CRT (فلترون) به بازار خودداری کرده‌اند و این مساله باعث کمبود این کالا در بازار و در نتیجه رشد قیمت آن شده است.

«صفری»، یک فروشنده مانیتور در پاساژ پایتخت در این زمینه می‌گوید، «انتشار اخباری در زمینه عدم ترخیص مانیتورهای CRT توسط گمرک، باعث شده تا فروشندگان این کالا، حتی اگر مانیتور CRT در اختیار داشته باشند از فروش آن خودداری کنند، چرا که با انتشار این اخبار، حتی اگر در حد شایعه باشد، احتمال رشد قیمت‌ها طی روزهای آینده وجود دارد.

ذاکر، یک فروشنده دیگر، از احتمال افزایش تعرفه واردات این کالا در بازار خبر داد و گفت: طی هفته‌های اخیر، اخباری مبنی بر افزایش تعرفه واردات تجهیزات کامپیوتری، لپ‌تاپ و... به گوش رسیده است که این اخبار باعث شده است، فروشندگان در فروش این کالا کمی دست به عصاتر عمل کرده تا در صورت افزایش تعرفه واردات این کالا دچار زیان زیادی نشوند.

مستوفی یک فروشنده دیگر نیز از رشد ۲ تا ۱۰هزار تومانی نرخ مانیتورهای CRT و افزایش ۵ تا ۱۵هزار تومانی، نرخ مانیتورهای LCD در بازار خبر داد ولی هیچ علت خاصی را برای این موضوع عنوان نکرد.

به گفته وی، فروشندگان تابع جریان بازار هستند و در صورتی که کالایی با افزایش تقاضا و کاهش عرضه مواجه شود، نرخ آن را افزایش می‌دهند.

در مقابل این ادعای فروشندگان، نمایندگی‌های فروش از ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار خبر می‌دهند و معتقدند اخبار مذکور تنها در حد یک شایعه است.مادیران و سامسونگ به عنوان دو تولید و عرضه کننده مطرح مانیتور در این زمینه می‌گویند، از آنجا که مانیتور جزو دستگاه‌هایی است که در داخل کشور تولید می‌شود، نمی‌توان شایعاتی را در زمینه رشد نرخ تعرفه و ... در مورد آن زیاد جدی گرفت.طبق اعلام این دو شرکت، نرخ مانیتورهای مذکور طی دو هفته اخیر تغییر چندانی نکرده است.