بازار دیجیتال - چاپگر از یکی از دستگاه‌های خروجی کامپیوتر است که امروزه در انواع مختلف جوهرافشان، سوزنی، لیزری، چند کاره و ... در بازار موجود است. بسیاری از افراد هنگام انتخاب این کالا با مشکل مواجه می‌شوند و نمی‌دانند برای خرید چه فاکتورهایی را در نظر بگیرند.

سلامی یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری در این زمینه توصیه‌هایی کرده است که خواندن آنها ضرری ندارد.

به گفته این فروشنده هنگام خرید چاپگر باید در وهله اول به دقت چاپ آن توجه شود.

دقت چاپ در یک چاپگر به طور مسلم یکی از عوامل مهم در انتخاب چاپگر است. دقت چاپ در اصل به تعداد نقاطی گفته می‌شود که در هر اینچ مربع از صفحه توسط چاپگر ایجاد می‌شود و این نقاط معمولا روی صفحه در دو جهت عمودی و افقی به چاپ می‌رسند.

به همین منظور در هنگام معرفی دقت چاپ چاپگر آن را با دو عدد معرفی می‌کنند. مانند ۶۰۰×۶۰۰ که اولین عدد مربوط به دقت چاپ افقی و دومین عدد مربوط به دقت چاپ عمودی است.

امروزه اکثر چاپگرها از دقت استاندارد ۶۰۰×۶۰۰ پشتیبانی می‌کنند که این عامل باعث به وجود آمدن تصاویری با دقت بالا در حین چاپ می‌شود. به طور عمومی چاپگرهای جوهرافشان دقتی در حدود ۱۲۰۰×۲۴۰۰ نقطه در اینچ را به چاپ می‌رسانند؛ اما در مدل‌های جدید این چاپگرها این نقاط افزایش یافته و به حدود ۴۸۰۰×۱۲۰۰ در اینچ رسیده است.

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب چاپگر برای اکثر افراد سرعت چاپ آن است. زیرا برای بعضی از افراد حتی چند ثانیه نیز تاثیرگذار است. به همین دلیل یکی از فاکتورهای مهم در خرید چاپگر سرعت چاپ آن است.

به گفته وی، تعداد صفحاتی که چاپگرهای جوهرافشان موجود در بازار ادعای چاپ آن را دارند، در حالت چاپ متن بین ۵ تا ۲۱ صفحه در دقیقه است. اما در تست‌های انجام گرفته در چاپ متن چاپگرها در حدود ۲ تا ۷ صفحه را توانستند به چاپ برسانند.

همچنین در چاپ صفحات گرافیکی کارخانه‌های سازنده ادعا کرده‌اند که چاپگرهای آن در حدود ۲ تا ۱۵ صفحه در دقیقه قدرت چاپ را دارند. ولی در تست‌های انجام گرفته سرعت چاپ واقعی آنها در حدود ۱ تا ۳ صفحه در دقیقه است.

کیفیت چاپ یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در خرید چاپگر باید به آن دقت کرد. کیفیت چاپ بسته به نوع کارایی و مصارف کاربران، متفاوت است. اگر شما به چاپ متن‌های نوشتاری با کیفیت بالا نیاز دارید، تقریبا تمام چاپگرهای رنگی و سیاه و سفید لیزری در بازار متن‌های نوشتاری را به خوبی چاپ می‌کنند.

در چاپ تصاویر گرافیکی و عکاسی چاپگر جوهرافشان انتخاب مناسبی برای کاربران عمومی تا غیرحرفه‌ای است. در صورتی که شما تصویر خود را بر روی یک کاغذ گلاسه به چاپ برسانید، در این حالت هم تصویر شما دقیق‌تر و زیباتر به چاپ می‌رسد و هم مقدار جوهر کمتری را مصرف خواهید کرد و با حداقل خرج، می‌توانید کیفیت مناسبی را به دست آورید.

اما اگر کاربر حرفه‌ای گرافیکی هستید، به طور قطع به یک چاپگر لیزری نیاز خواهید داشت تا بهترین کیفیت ممکن را به شما ارائه دهد.