نوکیا و تلفیق تلفن ثابت، همراه و اینترنت

همیشه کسب اطلاع از آینده و شیوه زندگی نسل‌های آتی با رشد شتابنده فعلی برای همه جذاب بوده و هست. پاسخ به این که در آینده فرزندان ما در چه دنیایی زندگی می‌کنند و شکل کار و زندگی آنها چه تفاوتی با زندگی فعلی ما خواهد داشت، حس جالبی را به مخاطب می‌دهد. اما اگر بخواهیم مشخص‌تر صحبت کنیم، موضوع این متن به آینده ارتباطات و باز هم مشخص‌تر به آینده موبایل‌‌ها مربوط می‌شود.

در واقع تلفن‌های موبایل آینده امکان داشتن یک شماره داخلی، مستقیم و شماره موبایل را به صورت همزمان دارد. این موبایل‌ها تلفیقی از تلفن ثابت، همراه، ایمیل، دیتا و ... هستند. اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود. به عبارت دیگر نسل جدیدی از

IP Mobile Phone در راه است که به دارندگان موبایل‌ها امکان برقراری تماس‌های اینترنتی (VoIP) را به سراسر دنیا می‌دهد. موضوعی که تا پیش از این شاید تنها در انحصار خطوط تلفن ثابت بود، حالا به حوزه موبایل‌ها کشیده شده و با نسل جدید گوشی‌های موبایل می‌توان تماس‌های اینترنتی نیز داشت.گوشی‌های سری E۶۱i ، E۶۵ ، E۹۰ و E۵۱ شرکت نوکیا در واقع نسلی متفاوت از آینده گوشی‌های موبایل را رقم زده‌اند و با توجه به جایگاه شرکت نوکیا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی در جهان و پنجمین برند دنیا که این شرکت را مقام تعیین‌کننده مسیر بعدی فناوری قرار داده است، باید منتظر چرخش شرکت‌های بزرگ دنیا در استفاده از این فناوری بود. بر اساس تحقیقات ۲۰‌درصد وقت کارکنان سیار در خارج از محل کار ایشان است.

۲/ ۷۵‌درصد از کارکنان شرکت‌های منطقه مورد تحقیق ۲۰‌درصد وقتشان در سفر می‌گذرد. این نسبت در مورد کارکنان درگیر با مقوله فناوری اطلاعات ۶/۵۷‌درصد است. تحقیقات IDC نشان می‌دهد در برخی شرکت‌های منطقه ۵۳‌درصد هزینه موبایل توسط شرکت‌ها پرداخت می‌شود. در برخی شرکت‌ها ۲۰‌درصد با ارائه گزارش و تایید پرداخت می‌شود و ۵/۲۰‌درصد نیز تلفیقی از دو حالت مذکور است. از این رو شرکت نوکیا با تلفیق تلفن ثابت، همراه، اینترنت، ایمیل و ... در گوشی‌های سری E سعی دارد زمان موثر خارج از محل کار پرسنل شرکت‌ها را افزایش دهد. هدف دیگر این شرکت افزایش کاربردهای موبایل و قابلیت‌های بیشتر در یک وسیله است.

انقلاب سری E

همزمان با گسترش کاربرد و کاهش قابل ملاحظه هزینه ارتباطات مبتنی بر پروتکل اینترنت (IP)، نوکیا اقدام به عرضه محصول جدید خود موسوم به سری E کرده است. در واقع به این‌ترتیب فناوری VOIP با موبایل و زیرساخت‌های WLAN و IP شرکت‌ها ادغام شد، روش جدیدی که امکان برقراری ارتباطات میان گروه‌های کاری را فراهم می‌کند. به عبارت دیگر حرکت نوکیا به سمت استفاده از VOIP، کارایی کارمندان را بالاتر برده و در عین حال منجر به کاهش هزینه‌های ارتباطی نیز می‌شود.