در ماه‌های اخیر پس از تغییر نام سیم‌کارت‌های ارتباطات سیار به «همراه اول»، شاهد تبلیغات این شرکت به‌رغم دولتی بودن آن به شکل وسیع در رسانه‌ها هستیم. این شرکت که قرار است به بخش‌خصوصی واگذار شود، با شعار «هیچ‌کس تنها نیست» به تازگی همچون دیگر فعالان خصوصی تلفن‌همراه با تبلیغات وسیع، گام به گام همچون دیگر رقبا به تبلیغ سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری می‌پردازد. این درحالی است که‌مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که «همراه اول» یکی از زیر مجموعه‌های آن است‌، هر روز با استناد به اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی از خصوصی‌سازی بخش‌های مختلف این وزارتخانه خبر می‌دهند. حال این سوال در اذهان بسیاری از کارشناسان وجود دارد که این تبلیغات وسیع با چه هدفی صورت می‌گیرد؟ اگر شرکت ارتباطات سیار به عنوان نخستین اپراتور تلفن‌همراه و یک شرکت دولتی ۲۰میلیون مخاطب دارد، پس این تبلیغات وسیع با چه هدفی است‌؟ از سوی دیگر اگر قرار است براساس سیاست‌های اصل ۴۴قانون اساسی از بخش‌خصوصی حمایت شود‌، تبلیغات وسیع یک شرکت دولتی چه بلایی بر سر رقبای خصوصی این شرکت در بازار تنگاتنگ رقابتی تلفن‌همراه خواهد آورد. رییس هیات‌مدیره ‌شرکت ارتباطات سیار در پاسخ به این سوال که آیا تبلیغات «همراه اول» مغایر با حمایت از بخش‌خصوصی نیست، تاکید کرد که چون این شرکت در آستانه خصوصی‌سازی است‌، بنابراین تبلیغات گسترده آن با حمایت از بخش‌خصوصی مغایرتی ندارد. «سیدعلی علویان» به ایرنا‌ گفت‌: اگر شرکت می‌خواست دولتی بماند، در صورت تبلیغ، اقدامش مغایر با حمایت از بخش‌خصوصی محسوب‌می‌شد؛ ولی هنگامی که شکی بر واگذاری شرکت به ‌بخش‌خصوصی نیست، تبلیغات آن نیز مغایرتی با حمایت از بخش‌خصوصی ندارد.

واریز هزینه پیامک‌های به مقصد نرسیده به بیت‌المال

اگر پیامک به دلایلی همچون خاموش بودن گوشی تلفن‌همراه یا در دسترس نبودن و قطع بودن سیم‌کارت به دست مشترک نرسد، در روز تا ۱۰ بار پیج می‌شود تا به مشترک مورد‌نظر برسد، در غیر این صورت، ارسال متوقف خواهد شد.مهندس محمدحسین فلاح اصغری، معاون نظارت و مدیریت شبکه ارتباطات سیار، در گفت‌وگو با موبنا اظهار کرد: به طور معمول در شبکه پیام کوتاه تلفن‌همراه کشور هیچ اختلالی مشاهده نمی‌شود، مگر در زمان‌های خاصی مانند قطع لینک یا وجود تراکم که شبکه با اختلال مواجه می‌شود. فلاح اصغری خاطرنشان کرد: مشترک به محض اینکه پیام کوتاه را ارسال می‌کند، تعرفه پیامک تلفن‌همراه برای او محاسبه می‌شود. معاون نظارت و مدیریت شبکه ارتباطات سیار، همچنین تاکید کرد: تعرفه پیامک‌هایی که به هر دلیلی به دست مشترک نرسد نیز محاسبه و به حساب بیت‌المال واریز می‌شود.

تعرفه کنونی واردات گوشی به نفع تولیدکننده داخلی نیست

پیش از این تصور می‌شد که تعرفه کنونی واردات گوشی تلفن‌همراه، تنها به زیان واردکنندگان قانونی است، ولی در شرایط کنونی، فعالان تولیدکننده هم از این تعرفه متضرر شده‌اند و فقط فعالان غیر‌قانونی سود می‌برند. افشار فروتن لاریجانی، رییس انجمن صنفی فروشندگان سیم‌کارت، گوشی تلفن‌همراه و لوازم جانبی، با بیان این مطلب اظهار کرد: بحث تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه و پیگیری‌های صورت‌گرفته، مؤید آن است که وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی به دنبال ایجاد تعادل در بازار هستند تا هریک از بخش‌های تولید و واردات در جایگاه خاص خودشان فعالیتشان را ادامه دهند.

تعرفه SMS بین‌الملل کاهش نمی‌یابد

یک مقام آگاه، برخی شایعات را مبنی بر طرح کاهش تعرفه پیام کوتاه بین‌الملل تکذیب کرد.وی در گفت‌وگو با سیتنا، اظهار کرد: موضوع تعیین تعرفه پیام‌کوتاه بین‌الملل امری دو جانبه است و دو طرف (ایران و کشور مقابل) باید در رقم تعرفه به توافق برسند. این مقام آگاه افزود: همراه اول، نمی‌تواند به صورت خودسرانه تعرفه پیام کوتاه را کاهش دهد، چرا که تعیین هزینه SMS بین‌الملل دو طرفه است.