مهدی سریرچی

در ابتدای ماه‌ جاری (اکتبر) استیو بالمر (Steve Ballmer) مدیر اجرای مایکروسافت بزرگ‌ترین شرکت‌نرم‌افزاری دنیا عنوان کرده بود که شبکه‌های اجتماعی آنلاین همچون Facebook مدهای زودگذری هستند که دورانشان به سر رسیده است. همزمان با این اظهارنظر بالمر با «مارک زوکر برگ» (Mark zuckerberg) بنیان‌گذار ۲۳ساله سایت Facebook برای خرید سهام این شرکت وارد مذاکره شد.

سرانجام مارک ۲۳ساله در ۲۴ اکتبر ۶/۱درصد از سهام Facebook را به ارزش ۲۴۰میلیون دلار به شرکت بیل گیتس فروخت.

قبل از این خرید مایکروسافت در تلاش بود برای رقابت با گوگل شبکه تبلیغاتی آنلاینی را تحت عنوان «راسنتر» (adcenter) راه‌اندازی کند.

این غول صنایع نرم‌افزاری در نظر داشت تا با این کار دارایی تبلیغاتی خود را افزایش دهد، اما گوگل چنین فرصتی را به این

شرکت نداد.

گوگل به تازگی AOL بازوی اینترنتی تایم وارنر را به تصاحب خود درآورده است.

این شرکت همچنین برنده پروژه تامین تبلیغات Myspace (بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا) نیز شده است.

از دیگر فعالیت‌های گوگل در این زمینه خریداری محبوب‌ترین سایت به اشتراک‌گذاری فیلم‌های ویدئویی یعنی Youtube و تسخیر شرکت تبلیغاتی آنلاین Doubleclick بوده است.

در چنین شرایطی مایکروسافت برای عقب نماندن از این قافله در ماه مه آژانس تبلیغاتی آنلاین aQuantive را به بهای ۶میلیارد دلار خریداری کرد که این خرید، بزرگ‌ترین خرید مایکروسافت تاکنون به شمار می‌رود.

پس از آن این شرکت تلاش کرد تا سایت Facebook را به دست آورد اما مارک زوکربرگ فروش آن را قبول نکرد.

در چنین شرایطی گوگل هم وارد صحنه رقابت شد، اما مایکروسافت با سخاوتی که در خرید سهام این شرکت به خرج داد، باعث شد سود این سایت به این شرکت منتقل شود.

این در حالی است که سال گذشته آنها قراردادی منعقد کرده بودند که براساس آن مایکروسافت تبدیل به نماینده انحصاری جذب بنرهای تبلیغاتی آمریکایی برای Facebook می‌شد تا به این وسیله درآمد معینی را برای آن تضمین کند.

به نظر می‌رسد این شرایط فضا را برای شرکت گوگل تنگ‌تر کرده باشد. در حال حاضر گوگل مالک شبکه اجتماعی گوگل است و احتمالا قدرتمندترین رقیب برای Facebook به حساب می‌آید.

گوگل و مایکروسافت در این زمینه دارای رقیب قدرتمند دیگر به نام یاهو هستند که به نظر می‌رسد هیچ استراتژی خاصی برای مواجهه با بزرگان از خود نشان نمی‌دهد.

این شرکت کماکان بازار تبلیغاتی روی موتورهای جست‌وجو را به گوگل واگذار کرده است و برخلاف مایکروسافت هیچ درآمدی از امتیاز فروش نرم‌افزار نصیبش نمی‌شود.