10 مشکل بزرگ وب

نویسنده: Ryan Naraine

مترجم: سید حسین محتسبی

وبی که در پیش روی ما است، در همین عمر تقریبا کوتاهش، به بسیاری از کارهای خسته‏کننده و روزمره ما سرعت و راحتی بخشیده است. اما هنوز برخی مشکلات وجود دارد؛ از قیمت بالای تهیه یک بلیت کنسرت از طریق وب تا نگرانی‏های مربوط به حریم خصوصی کاربران در سایت‌ها. با وجود چنین مشکلاتی، نمی‏توان گفت وب مسیر صحیحش را پیدا کرده است. ما در این مقاله به بررسی ۱۰ مورد از بدترین مشکلات وب می‏پردازیم.

واضح است که مشکلات آزاردهنده وب نظیر اسپم ها، صفحات گمراه‏کننده قلابی (Phishing)، ویروس‌ها، برنامه‏های جاسوسی که ریشه برخی از آنها به روزهای اولیه تولد وب بازمی‏گردد، هنوز حل نشده است. ما در نظرسنجی‏مان از کاربران پرسیدیم که از نظر آنها چه چیزهایی در وب برایشان ناخوشایند است. سپس بخشی از آن موارد که بیشترین توافق در موردشان وجود داشت را جدا کردیم و مجددا از کاربران خواستیم (*) به ۲ مورد که آنها را ناخوشایندتر از سایرین می‏دانند رای دهند. نتیجه هر کدام از آن موارد به صورت‌درصد بیان شده است. ما این موارد را از مهمترین به کم‏اهمیت‌ترین مرتب کرده‏ایم.

۱. تردید نسبت به سیاست‌های حریم خصوصی افراد (Privacy Policies) در سایت‌ها

درصد موافقت: ۶۹

بسیاری از سایت‌های با اهداف تجاری (خصوصا در بخش‌های مربوط به سلامتی و سرویس‌های مالی) اطلاعات خصوصی زیادی را از کاربران دریافت می‏کنند. بسیاری از آنها ضوابط مربوط به نگهداری حریم خصوصی کاربران را در سایت قرار داده‏اند تا بلکه بتوانند از این طریق مشتریان را راضی کنند که نگران ارائه اطلاعات به آن سایت‌ها نباشند. اما جملات حقوقی استفاده شده در این صفحات مشکل‌تر از آن است که کاربران بتوانند آنها را به‌درستی درک کنند و همین موضوع سبب می‏شود که کاربران در آخر نفهمند که خیالشان از بابت ارائه اطلاعات خصوصی‏شان می‏تواند راحت باشد یا خیر.

برای نمونه صفحه حریم خصوصی (Privacy Notice) سایت آمازون (amazon.com) حاوی سندی ۲۷۰۰کلمه‏ای است که خود آن به صفحه‏ای ۲۶۰۰کلمه‏ای مربوط به شرایط استفاده (Conditions-of-Use)

که پر از مطالب درهم حقوقی است لینک شده است. خیلی خوش‏شانس هستید اگر بتوانید از این مطالب حقوقی، اطلاعات مورد نظرتان را برداشت کنید. در برخی سایت‌ها استفاده از اطلاعات شخصی را تقسیم‏بندی کرده‏اند. مثلا حق استفاده از مطالب خصوصی دریافت شده برای بازاریابی محصولات یا سرویس‌های دیگر به اعضای آن سایت، یا به اشتراک گذاشتن آن اطلاعات با اشخاص یا شرکت‌های ثالث؛ که خود باعث می‏شوند کاربری که آن اطلاعات را در اختیار آن سایت قرار داده است به نوعی احساس ناامنی کند.

۲. پر کردن فرم‌های آنلاین

درصد موافقت: ۶۵

پر کردن یک فرم به‏ظاهر ساده آنلاین، از بااهمیتی یک فرم درخواست وام گرفته تا کم‏اهمیتی یک فرم ثبت یک سایت، می‏تواند به یک چرخه بی‏پایان به‏روزرسانی پی‏درپی مرورگر شما منجر شود. دلیل آن هم این است که بسیاری از فرم‌های تحت وب، ترکیبی از فیلدهایی است که پر کردن برخی از آنها اختیاری بوده و برخی دیگر اجباری است بدون آنکه به‌درستی این فیلدها از یکدیگر متمایز شده باشند. حال اگر شما هنگام پر کردن یک فرم، یکی از این فیلدهای اجباری را پر نکرده باشید پس از کلیک روی دکمه ارسال (Submit) مجددا همان صفحه ظاهر می‏شود که به شما اطلاع می‏دهد فیلدی اجباری پر نشده است (در بعضی مواقع مجبورید از نو همه اطلاعات را وارد کنید چرا که صفحه ظاهر شده اطلاعات قبلی‏ای که در فیلدها وارد کرده بودید را در خود ندارد!). اگر بخواهیم منصفانه به این قضیه نگاه کنیم می‏توانیم بگوییم این‌گونه مشکلات این روزها بسیار کمتر شده‏اند چرا که سایت‌های تجاری به‌خوبی می‏دانند که ناراحتی کاربر چقدر می‏تواند برای تجارت آنها زیان‏آور باشد.

۳. تجاری شدن بی‏حدوحساب وب

درصد موافقت: ۶۲

صفحات کوچک تبلیغاتی‏ای که در مقابل صفحه مورد نظرتان بازمی‏شوند، انیمیشن‌های فلش صدادار برای تبلیغات تجاری، بنرهای تبلیغاتی بزرگ چشمک‏زن؛ تبلیغات ویدئویی که بدون اجازه کاربر شروع به پخش می‏کنند، همه از مسائل روزمره کاربران در وب هستند.

ایده‏ای که با دریافت آگهی‏های تجاری، خدماتی رایگان را در وب ارائه می‏دهیم منجر به وبی فوق‏تجاری شده است و بسیاری از کاربران را از ادامه مشاهده این سایت‌ها منصرف می‏کند. در MySpace، Yahoo و حتی PCWorld.com! - سایتی که این مقاله در آن منتشر شده است - تبلیغات بسیار آزاردهنده و به نوعی غیرقابل‏اجتناب شده‏اند. روی صفحات وب تبلیغات متعدد در همه جای صفحه هر کدام تلاش می‏کنند که خود را بیشتر از دیگری نمایان کنند در صورتی که کاربر، در واقع، برای مشاهده محتویات آن صفحه به آنجا آمده است. نتیجه، کاهش پهنای باند اینترنت، طولانی شدن زمان بالا آمدن صفحات و کنترل کمتر کاربر بر مرورگرش است.

همچنین تبلیغات روی کیفیت محتوای سایت‌ها هم تاثیر گذاشته است. زمانی که مدیران سایت، درجه مفید بودن یک صفحه را تعداد کلیک‌های روی تبلیغات قرار داده شده در آن صفحه می‏دانند به نوعی به سمتی پیش می‏روند که به‌جای قرار دادن اطلاعات واقعا مفید، اطلاعاتی گیشه پسند در سایتشان قرار دهند تا بلکه بتوانند درآمد بیشتری از راه تبلیغات کسب کنند.

۴. نیاز به استانداردها

درصد موافقت: ۵۸

برخی چیزهایی که در صفحات وب نمایش داده می‏شوند، خیلی آزاردهنده است؛ مثلا در یک صفحه وب می‏بینید: «صفحه‏ای که هم اکنون مشاهده می‏کنید برای نمایش صحیح نیاز به Internet Explorer دارد.» (تصویر سمت چپ نشان می‏دهد Google Docs در Safari قابل نمایش نیست و ضمن دادن وعده برای پشتیبانی آن به زودی زود، به کاربر توصیه می‏کند در حال حاضر یکی از مرورگرهای رایگان را دانلود کند.)

ریشه تاریخی این مشکل به ناکاملی (و گاهی مشکلات) پشتیبانی Internet Explorer از استانداردهای طراحی یک صفحه وب بازمی‏گردد. چرا که IE سهم بالایی از بازار مرورگرها را در اختیار دارد و بسیاری از طراحان صفحات وب در طراحی‏هایشان بیشتر از آنکه رعایت استانداردها را در نظر بگیرند، نمایش درست صفحه طراحی شده‏شان در IE را مد نظر قرار می‏دهند. Firefox در این زمینه موفقتر بوده است، چرا که اکثر سایت‌ها (به استثنای بسیاری از سایت‌های تحت Microsoft) در مرورگر Mozilla Firefox به‌درستی نمایش داده می‏شوند. اما هنوز کاربران Opera و Safari در حاشیه مانده‏اند. از صفحاتی که حاوی فرم‌های مالی هستند گرفته تا سایت‌های

Web ۲.۰ بسیاری از آنها در همه مرورگرها به‌درستی نمایش داده نمی‏شوند؛ مگر آنکه کاربران را مجبور کرد برای مشاهده هر صفحه از مرورگر خاصی استفاده کنند.

۵. خرابکارهای فاروم‌ها

درصد موافقت: ۵۸

اینترنت می‏توانست پلتفرم گسترده‏ای برای انواع تبادلات باشد به نوعی که در آن کاربران به شیوه‏های متمدنانه در این مجامع شرکت کنند و به بحث و گفت‌وگو درخصوص موضوعات مختلف بپردازند. اما متاسفانه در وب حاضر این طور نشده است.

«من واقعا احساس تنفر می‏کنم هنگامی که در یک فاروم، برخی افراد پست‌های نامرتبط می‏فرستند و یا در مورد اینکه فلانی چقدر باحال است و یا منطقه‏شان چقدر دنج است، صحبت می‏کنند.» اینها جملاتی است که یکی از خوانندگان PC World به نام Roberta Dikeman از کالیفرنیا می‏گوید. او در ادامه می‏پرسد: «آیا بعد از آن، ما می‏توانیم به بحث در مورد آن موضوع ادامه دهیم و یا وجود آن جملات احمقانه و بی‏مصرف را در سایتمان تحمل کنیم!»

پنهان ماندن در پشت نام‌های کاربری مستعار در وب، باعث می‏شود این خرابکاران به راحتی بتوانند بحث‌های مفید را مختل کنند. آنها از طریق حرف‌های بی‏فایده و بی‏مفهوم، توهین‌های شخصی، استفاده از زبان گستاخانه، عمدا فاروم‌ها را به‌سمت بحث‌های ناامیدکننده و ناموزون سوق می‏دهند.

این خرابکاران در همه جا هستند. در گروه‏های خبری Yahoo، Google، قسمت نظرسنجی وبلاگ‌ها و در فاروم‌هایی که یک شخص سوالی تخصصی را مطرح کرده است.

یکی از راه‏های آسان و البته مفید مقابله با چنین اقداماتی این است که مدیران این گروه‏ها در جذب اعضایشان حساسیت بیشتری به خرج دهند. دیدگاه دیگر این است که کاربران از طریق حذف موارد نامرتبط و آزاردهنده خود پلیس برقراری نظم در فاروم‌ها باشند.

۶ - گرانی خرید بلیت

درصد موافقت: ۵۴

سایت‌هایی نظیر Ticketmaster که به منظور مدیریت یکی از بزرگ‌ترین ارمغان‌های اینترنت (یعنی خرید بلیت و چاپ آن تنها با چند کلیک) به وجود آمده‏اند، اکنون هزینه‏ای مضاعف دریافت می‏کنند. آژانس‌های سنتی فروش بلیت، سربارهای مالی زیادی بابت هزینه‏های پرسنل، اجاره، تجهیزات و محیط فیزیکی خود دارند. اما Ticketmaster.com، بزرگ‌ترین آژانس فروش آنلاین بلیت جهان، ۹ دلار اضافه‏تر بابت هزینه راحتی (Convenience Charge) برای مثلا هر بلیت کنسرت ۵/۳۲دلاری در سانفرانسیسکو به‌علاوه ۹/۴دلار هزینه پردازش (Processing Fee) برای هر سفارش دریافت می‏کند، بنابراین برای هر بلیتی که می‏خرید باید ۴۲‌درصد مبلغ واقعی بلیت بابت هزینه‏های اضافی‏ای که Ticketmaster از شما دریافت می‏کند بپردازید! اگر فرض کنید تمام بلیت‌های کنسرت به‌فروش نرفته است شما می‏توانید همان بلیت را از باجه فروش بلیت محل برگزاری آن کنسرت با قیمت ۵/۳۲دلار بخرید و نزدیک به ۱۴‌دلار صرفه‏جویی کنید.

یکی از دلایلی که Ticketmaster توانسته است این هزینه‏ها را بدون اعتراض از مردم دریافت کند رقابت کم در بازار تجاری فروش بلیت بوده است. این شرکت قراردادهای انحصاری با بسیاری از شرکت‌های ایالات متحده دارد. در سال ۱۹۹۴، یک طرفدار موسیقی راک با نام Pearl Jam، درخصوص بالا بودن هزینه‏های دریافت شده از سوی Ticketmaster و تلاش برای انحصاری کردن این صنعت به وزارت دادگستری ایالات متحده شکایت کرد، اما در نهایت این وزارتخانه اعلام کرد که Ticketmaster از هیچ قانونی تخلف نکرده است.

۷. راهنمای Web ۲.۰، کمکی نمی‏کند.

درصد موافقت: ۴۹

تکنولوژی Web ۲.۰ از برنامه‏های مفیدی که با واسط‌های کاربری زیبایی آراسته شده‏اند پشتیبانی می‏کند. اما اگر شما در هنگام کار با این برنامه‏ها بخواهید از راهنمای آنها استفاده کنید و برای این منظور بر روی لینک راهنمای سایت کلیک کنید خواهید دید که در نهایت به بن‏بست خواهید رسید.

دلیل آن این است که بسیاری از پاسخ‌های قرار داده شده در صفحات راهنما و سوالات رایج (FAQ) بسیار کلی‏تر و بدیهی‏تر از آن است که مشکلی را حل کنند.

۸. گرانی کتاب‌های الکترونیک

درصد موافقت: ۴۱

هزینه انتشار و توزیع کتاب‌ها به صورت الکترونیک باید بسیار کمتر از چاپ و کپی آن به شیوه دشوار سنتی باشد. پس چرا کاربران باید هزینه‏ای برابر و در برخی موارد بیشتر بابت خرید یک کتاب الکترونیک بپردازند؟ برای نمونه نسخه الکترونیکی کتاب The Secret اثر Rhonda Byrne در eBooks.com به قیمت

۲۹ /۱۵دلار به‌فروش می‏رسد؛ در حالی Amazon.com نسخه چاپی همین کتاب را با جلد رحلی به همراه ارسال به در منزلتان ۱۷/۱۳دلار می‏فروشد که واقعا عجیب است!

به‌طور میانگین ناشران قیمت کتاب‌های الکترونیک خود را بین ۸ تا ۱۶ دلار قرار می‏دهند و این همان محدوده قیمتی است که برای نسخ چاپی لحاظ می‏شود.

شاید دلیل آنها این است که بخش زیادی از این قیمت‌ها مربوط به هزینه‏ای است که نویسندگان اثر بابت فروش هر کتاب بی‏توجه به نوع چاپ و فروش دریافت می‏کنند. ناشران می‏گویند آنها مشغول طراحی مدلی برای قیمت‌گذاری فروش کتاب‌های الکترونیک هستند که نتیجه آن مشخص خواهد کرد، مردم چقدر پول بابت خرید یک رمان الکترونیک باید بپردازند. همچنین آنها مشغول بررسی این موضوع هستند که فروش کتاب‌های الکترونیک چه اثری روی فروش کتاب‌های چاپی خواهد گذاشت.

۹. ویدئوهای ناامیدکننده

درصد موافقت: ۳۸

کیفیت تصاویر فیلم‌های ویدئویی تحت وب هر روز بهتر می‏شوند، اما کمبود محتویات با کیفیت باعث شده است که کاربران کمتر بتوانند از فیلم‌های ویدئویی موردنظرشان به صورت آنلاین استفاده کنند.

برخی شبکه‏ها به‌خصوص ABC و CBS قرار دادن نمایش‌های تلویزیونی خود روی اینترنت را آغاز کرده‏اند، اما مصرف‏کنندگان هنوز در پیدا کردن برنامه‏های موردعلاقه‏شان با قیمت مناسب دچار مشکل هستند.

در بخش نمایش‌های تلویزیونی Apple's iTunes Music Store هر اپیزود یک موسیقی پاپ با قیمت ۹۹/۱دلار به‌فروش می‏رسد، اما Rafat Ali کسی که بحث رسانه‏های دیجیتال را از طریق PaidContent.org دنبال می‏کند، می‏گوید که همه نمایش‌ها در حال حاضر قابل دسترس نیستند؛ چرا که صاحبان آثار بزرگ (نظیر HBO) نگرانند که ارائه نسخه‏های آنلاین از نمایش‌هایشان، فروش برنامه‏هایشان از طریق تلویزیون‌های کابلی را تحت تاثیر قرار دهد.

«من نمی‏توانم به صورت آنلاین آخرین نسخه The Sopranos را خریداری کنم؛ چرا که HBO آن را به صورت آنلاین ارائه نکرده است. این یک ناامیدی بزرگ برای علاقمندان است.» Ali ادامه می‏دهد: «هنوز بسیاری شرکت‌های مردد، علاقه‏ای به قرار دادن برنامه‏هایشان روی وب ندارند.»

۱۰. خستگی از دنیاهای مجازی

درصد موافقت: ۹

با وجود وعده و وعیدهایی که درخصوص دنیاهای مجازی نظیر Second Life است، ما را بسیار متعجب کرد که تعداد کمی از خوانندگان ما به این موضوعات علاقه نشان می‏دهند. بیش از نیمی از نظردهندگان ما گفته بودند از کیفیت این محیط‌ها بسیار ناراضی هستند و تنها ۲۵‌درصد آنها از کیفیت این محیط‌ها کیفیت ابراز رضایت کرده بودند.

تحلیلگر Yankee Group، Christopher Collins در این خصوص می‏گوید در زمانی که شبکه‏های اجتماعی نظیر MySpace و Facebook رشد سریعی را شاهد هستند، بزرگ‌ترین دنیای مجازی، یعنی Second Life از سال ۲۰۰۶ تا کنون نرخ رشد کمتری داشته است.

تازه‏واردان دنیاهای مجازی (بسیاری که از طریق وعده‏های رسانه‏ها پیوسته‏اند)، اغلب بعد از مدتی این محیط‌ها را ترک می‏کنند. این محیط‌ها دارای واسط‌های کاربری قدیمی و خطاهای نرم‏افزاری زیادی هستند. بر اساس آماری که Second Life در ۷ اکتبر ۲۰۰۷ اعلام کرده است، این سایت در مجموع ۱۰‌میلیون عضو دارد. اما تنها ۳/۱میلیون (۱۳ درصد) آنها در طول یک ماه قبلش به سایت وارد شده بودند و از این تعداد، ۳۳۸۰۰۰ نفر در طول هفته پیش از آن به سایت وارد شده بودند.

برای جذب بیشتر کاربر، دنیاهای مجازی ناچار هستند که از واسط‌های کاربری جدیدتری استفاده کنند که بسیاری از چیزهای دنیای واقعی را در آن نمایش دهد. آنها شاید به این هدف برسند، اگر نرم‏افزارهایشان را توسعه و تکنولوژی‏های جدید را به‌کار گیرند و البته از کاربرانشان نیز درس بگیرند.

وبِ بهبودیافته؛ وب امروز، شایستگی این عنوان را نخواهد داشت، مگر زمانی که صاحبان سایت‌ها و کاربران همه با هم تلاش کنند تا این مشکلات را برطرف سازند تا همه بتوانند از آنچه می‏خواهند به‌درستی بهره گیرند.

(*)http://www.surveys.pcworld.com/se.ashx?s=۲۰۵۵۶۹۱۴۲CCBA۱۱E

منبع: PC World