نکاتی برای خرید مانیتور LCD - ۱۶ آبان ۸۶

همون طور که می‌دانید مانیتورها دو نوع LCD و CRT دارند. معمولا افرادی که با تصویر سروکار دارند مانیتورهای CRT را ترجیح می‌دهند؛ چراکه این مانیتورها رنگ‌ها را واقعی‌تر نشان می‌دهند و رنگ‌ها را به خوبی از هم متمایز می‌کنند؛ ولی بیشتر افرادی که با متن و تایپ سروکار دارند، LCDها را ترجیح می‌دهند؛ چون این LCDها متون را واضح‌تر نشان می‌دهند. در متن زیر ویژگی‌های یک مانیتور LCD ذکر شده است:

به گفته رنجبر یک فروشنده،‌ اندازه مانیتورهای LCD از ۱۵ تا ۱۹اینچ است که ۱۷اینچ‌ها هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت مناسب‌تر هستند.

برای اینکه در LCDها بهترین تصویر را داشته باشیم، باید رزولوشن (وضوح تصویر) را با توجه به اندازه آن تنظیم کرد؛ مثلا برای LCDهای ۱۵، رزولوشن باید ۷۶۸×۱۰۲۴ باشد و برای LCDهای ۱۸ یا ۱۹ این مقدار باید ۱۰۲۴×۱۲۸۰ باشد تا تصویری کاملا واضح داشته باشیم.

کنتراست هم از مشخصه‌های کیفیت تصویر در LCD ها است و تفاوت شدت نور بین روشن‌ترین رنگ سفید و تیره‌ترین رنگ سیاهی را که LCD نمایش می‌دهد، مشخص می‌کند.

روشنایی صفحه نمایش را باید طوری تنظیم کرد که چشم‌ها راحت باشند و نور هم خیره‌کننده باشد.

به گفته این فروشنده، اگر LCD پورت ورودی دیجیتال داشته باشد، بهتر است؛ زیرا در صورتی که کارت گرافیکی هم پورت خروجی دیجیتال داشته باشد، دیگر لازم نیست اطلاعات از آنالوگ به دیجیتال و بالعکس تبدیل شود و در نتیجه کیفیت تصویر بهتر خواهد شد. آخرین مشخصه هم زاویه دید LCDها است.

در مانیتورهای LCD برای اینکه تصویر واضح‌تری داشته باشید، باید روبه‌روی آن بنشینید و هرچه زاویه‌دارتر به آن نگاه کنید، تصویر وضوح کمتردارد.

زاویه دید برای LCDهای ۱۵اینچ، ۱۲۰درجه کافی است؛ ولی برای LCDهای ۱۷، این مقدار باید ۱۵۰درجه باشد.

نکته آخر و مهم‌ترین عامل برای خرید LCD، چشمهایتان است که می‌تواند بهتر از همه چیز و هر کس به شما در خرید مانیتور کمک کند.