گارانتی اصلی و متفرقه لپ‌تاپ

بازار دیجیتال- گارانتی و خدمات پس از فروش لپ‌تاپ موضوعی است که بسیاری از کاربران این کالا به آن توجه ویژه‌ای دارند و تلاش می‌کنند هنگام خرید، لپ‌تاپی تهیه کنند که توسط شرکت معتبری گارانتی شده باشد. اگرچه برخی از فعالان بازار خرید و فروش‌ لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت معتقدند به دلیل تحریم اقتصادی ایران توسط برخی کشورها هیچ کدام از قطعات کامپیوتری مشمول گارانتی معتبر نیستند، اما شرکت‌هایی هستند که نام‌های آشنایی در زمینه فروش و خدمات پس از فروش لپ‌تاپ به شمار می‌روند و بسیاری از مصرف‌کنندگان، یدک کشیدن نام این شرکت‌های گارانتی‌کننده را شرط خرید خود قرار می‌دهند.

«امید باکویی» یک فروشنده لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت می‌گوید: در حال حاضر شرکت‌هایی همچون ایران‌رهجو، آفتاب شرق، امرتات، ارتاک، زیگورات و... به ارائه خدمات پس از فروش لپ‌تاپ می‌پردازند که شرکت‌های معتبری هستند و تا حد امکان نیاز کاربران این کالا را رفع می‌کنند.

در مقابل، کاوه، یکی دیگر از فروشندگان لپ‌تاپ می‌گوید: در حال حاضر اکثر لپ‌تاپ‌ها و همچنین تجهیزات کامپیوتری دارای گارانتی‌های داخلی هستند و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند به دلایل مختلفی عملا شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند خدماتی را در حد شرکت تولیدکننده به مشتریان ارائه کنند. این چنین است که در بازاری مثل پایتخت شاهد افراد جست‌وجوگری هستیم که به دنبال وسایل دیجیتالی موردنظر خود می‌گردند، در بسیاری از موارد هم با افرادی مواجه می‌شویم که به‌رغم خرید دستگاهی با گارانتی معتبر سرگردان و آواره تعمیرگاه‌ها هستند. چرا که نمایندگی‌های فروش در بسیاری موارد مسوولیتی در قبال نقص دستگاه قبول نمی‌کنند.

یکی دیگر از فروشندگان در پاساژ پایتخت می‌گوید: هیچ شرکتی نمی‌تواند به دلیل تحریم ایران ادعا کند نمایندگی رسمی شرکت تولیدکننده است و اکثر نمایندگی‌های ایران با نماینده‌های بزرگ در دبی تماس می‌گیرند و دستگاه‌ را برای تعمیر به امارات می‌فرستند.

برخی از فروشندگان نیز معتقدند اکثر اجناس دیجیتالی به ویژه تجهیزات کامپیوتری از راه قاچاق وارد کشور شده‌اند و گارانتی‌های آنها نیز معتبر نیست.

این در حالی است که ایران رهجو نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های سونی این ادعای فروشندگان را تکذیب می‌کند و معتقد است لپ‌تاپ‌های این شرکت و همچنین سایر تجهیزات کامپیوتری سونی از مبادی رسمی وارد کشور شده و دارای ضمانت سه ساله معتبر است.

زیگورات، نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های Dell، آفتاب شرق نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های توشیبا و.. نیز این ادعای فروشندگان را تکذیب کردند.

ایران رهجو در رابطه با نمایندگی‌های غیررسمی می‌گوید: در حال حاضر برخی از افراد به واردات لپ‌تاپ به کشور اقدام کرده و آنها را با گارانتی‌های شرکتی مانند مگانت، رایان‌سیستم و... به فروش می‌رسانند.

این نمایندگی به خریداران توصیه کرد هنگام خرید لپ‌تاپ به شرکت گارانتی‌کننده کالا توجه کرده و در وهله اول شرکت‌های معتبر گارانتی‌کننده را شناسایی کنند.