با توجه به آخرین نظرسنجی باشگاه فعالان بازار ICT ایران،UFD‌های Kingston مدت‌ها است که با فاصله زیادی از رقبا بیش از یک سوم سهم محبوبیت شاخص کل بازار را به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به اعتباری که این برند در سال‌های گذشته در بازار D-RAM ایران کسب کرده بود به سرعت توانست در بازار تقریبا نوپای فلش‌های USB نیز به محبوبیت زیادی برسد.

این برند با توجه به قیمت مناسب و تصویری که در ذهن مصرف‌کننده ایرانی ساخته است، هم‌اکنون ۳۴‌درصد از این سهم را به خود اختصاص داده است.

کسب این سهم از محبوبیت در حالی است که بازار داخلی با انبوهی از برندهای ارزان قیمت و بعضا تقلبی مواجه شده و با توجه به تاثیر معیار قیمت بر تقاضای خرید مصرف‌کننده‌ای با سطح پایین درآمد، این برند‌ها بازار رقابتی کاذبی را ایجاد کردند که بخشی از تقاضای موجود را به سمت خود می‌کشاند، نیاز به زمانی برای استفاده و امتحان کردن برندهای مذکور بود تا مصرف‌کننده حداقل با یک بار از دست دادن اطلاعاتش، پی به تفاوت کیفیت در چیپ ست‌های به کار رفته در UFD‌های مذکور با برندهای معتبر بازار ببرد.

سوختن چیپ ست و نشان دادن ظرفیت مجازی و بالاتر از آنچه که واقعا وجود دارد از جمله مشکلاتی است که ممکن است برای خریداران این دسته از محصولات اتفاق بیافتد.

با توجه به نظرسنجی مذکور، Sony در حالی با برخورداری از ۹‌درصد از این سهم و با فاصله ۲۵‌درصدی از Kingston در جایگاه دوم قرار دارد که در سایت رسمی‌اش نسبت به عرضه حجم گسترده‌ای از محصولات با برند تقلبی Sony در بازار هشدار داده است. حجم عرضه این دسته از محصولات که UFD‌ها نیز بخش عمده‌ای از آن را به خود اختصاص داده‌اند، به‌اندازه‌ای است که می‌توان سهم مذکور را سهم واقعی این برند ندانست؛ به طوری که تنوع پایین مدل‌های پر ظرفیت SONY با توجه به حجم بالای تقاضا، بسیار پایین‌تر از آن است که بتوان این سهم را مربوط به محصولات با گارانتی اصل این شرکت دانست.

پایین‌تر از Sony نیز برندهای Apacer،Farassoo و A-Data هر کدام با اختصاص ۷‌درصد و PQI با ۶‌درصد از این سهم جایگاه‌های بعدی را در اختیار دارند.

از نکات جالب توجه دیگر شاخص، می‌توان به سقوط غیر قابل پیش بینی و سوال برانگیز Zoltrix در طول فعالیتش در این بازار از جایگاه دوم به هفتم نیز اشاره کرد.

این برند که از پیشگامان عرضه UFD در بازار ایران است،در سال گذشته ۲۰‌درصد از سهم محبوبیت شاخص بازار را در اختیار داشت و پس از Kingston جایگاه دوم را از آن خود کرده بود.

در شاخص بعدی و به فاصله ۶ ماه به یکباره ۹‌درصد از آن سهم را از دست داد. اما با توجه به قیمت‌های بالای رقبا و تنوع پایین در بازار،تنها به رتبه سوم سقوط کرد. ۶ ماه بعد و در شاخص اخیر Zoltrix این بار با از دست دادن ۶‌درصد دیگر، ۴ پله سقوط کرد تا هم اکنون با برخورداری از ۵‌درصد از سهم مذکور در جایگاه هفتم و بالاتر ازPNY بایستد.

شاید بتوان استفاده از نام‌های چینی بر روی محصولات این برند را در شرایطی که تصویر آنچنان خوبی از محصولات این کشور در بازار وجود ندارد، از دلایل کم‌اهمیت این سقوط دانست اما آنچه که مشخص است جایگاه تنزل پیدا کرده کنونی این برند در ایران است که نیاز به بررسی بیشتر و دقیق‌تری دارد.مشکلی که گریبان برند Kingmax را هم گرفت تا از جایگاه چهارم شاخص به رتبه نهم نزول پیدا کند.