بازار دیجیتال- طرح دانشنامه رایانه‌ای تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌زمین که حاوی اطلاعاتی درباره معماری و شهرسازی ایران است با حمایت وزارت مسکن‌و‌شهرسازی و بر اساس طرح فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران به بهره‌برداری رسید. به گزارش روابط‌عمومی دانشنامه تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌زمین این پروژه برای زیربنای نرم‌افزاری تولید، گسترش و عرضه دانشنامه، پس از بررسی‌های بسیار، تلاش کرده است که تا حد ممکن از نرم‌افزارهای آزاد (Free Software) یا آپن سورس استفاده کند. استفاده از نرم‌افزارهای آزاد از وابستگی دانشنامه به راه‌حل‌های تصاحب‌گرایانه می‌کاهد و آزادی طرح را از قید‌و‌بندهای نرم‌افزارهای سنتی و تولید‌کنندگان آنها تضمین می‌کند. با استفاده از نرم‌افزارهای آزاد، دفتر طرح دانشنامه تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌زمین مطمئن شد که در صورت نیاز، همیشه می‌تواند نرم‌افزارهای مورد استفاده‌اش را برای پشتیبانی امکانات جدید تغییر دهد (یا اشکالات‌شان را رفع کند) و برای این کار نیازی به اجازه‌گرفتن از تولید‌کنندگان نرم‌افزارها نخواهد داشت (چرا که تولید‌کنندگان نرم‌افزارهای آزاد پیشاپیش این اجازه را داده‌اند.) به علاوه دانشنامه می‌تواند تغییرها و اصلاحاتی را که به سفارش در این نرم‌افزارها ایجاد کرده است، در اختیار عموم کاربران و علاقه‌مندان دیگر بگذارد.

از جمله نرم‌افزارهای آزادی که در دانشنامه تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌زمین از آنها استفاده شده است، سیستم عامل لینوکس شریف نسخه کارگزار، نرم‌افزار همکاری جمعی و مدیریت وب‌گاه مدیاویکی (Media Wiki) و پایگاه داده My SQL است. در تاریخ بهمن‌ماه ۱۳۸۵، دفتر طرح دانشنامه تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌زمین شرکت فارسی‌وب شریف را ‌که از شرکت‌های پیشرو در زمینه مسائل زبان فارسی و نیز نرم‌افزارهای آزاد است، برای مشاوره در امور مدیریت فناوری اطلاعات انتخاب کرد و پیکربندی و تغییر و اصلاح نرم‌افزارهای یادشده را برای نیازهای دانشنامه نیز به آن شرکت سپرد.

اصلاح نرم‌افزار مدیاویکی به منظور پشتیبانی بهتر از زبان فارسی، اجرای الگوریتم دقیق مرتب‌سازی فارسی در نرم‌افزار پایگاه داده

My SQL و گسترش و سفارش‌سازی لینوکس شریف نسخه کارگزار برای پشتیبانی جامع از مدیاویکی از گسترش‌هایی است که تاکنون در نرم‌افزارهای آزاد این طرح ایجاد شده است.