E90، بزرگ‌ گوشی همه فن حریف

بازار دیجیتال- این روزها اکثر شرکت‌های سازنده گوشی سعی می‌کنند، هر از چندگاهی با ساخت و عرضه مدل‌های خاص، بازار گوشی تلفن‌همراه را تحت‌تاثیر خود قرار دهند. نوکیا یکی از همان شرکت‌ها است که سعی می‌کند سالی چند بار در این بازار شگفتی‌آفرین باشد.این تولیدکننده طی سال‌جاری با عرضه مدل‌های N۹۵ و E۹۰ توانست دو بار طی یکسال کاربران مشکل پسند خود را خوشحال کند.زمانی N۹۵ در بدو ورود به بازار ایران بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت داشت، اما با گذشت زمان قیمت‌آن هم‌اکنون به زیر ۷۰۰هزار تومان رسیده است. N۹۵ را زمانی سوگلی نوکیا می‌نامیدند. این گوشی با امکانات بی‌نظیری همچون دوربین‌ ۵مگاپیکسلی و حافظه ۱۶۰مگابایتی داخلی که قابل ارتقا تا ۲گیگابایت بود، توانست برای مدتی چشمان دوستداران نوکیا را از حدقه خارج کند و یکه‌تاز گوشی‌های خاص بازار باشد؛ اما با گذشت زمان و عرضه مدل‌های جدید توسط دیگر سازندگان، روزهای خوش N۹۵ هم به پایان رسید و طراحان این غول موبایل جهان بار دیگر برای خلق اثری خاص دور هم جمع شدند.

این بار E۹۰ به طرفداران نوکیا معرفی شد. گوشی‌ای از نوع تاشو که با ۲۱۰گرم در دسته سنگین وزن‌های نوکیا قرار گرفت؛ اما به‌رغم وزن سنگین و ظاهری بزرگ، به دلیل کارآیی‌های خاص توانست خیلی زود در دل بسیاری از کاربران جا باز کند. این گوشی تقریبا به غیر از چند ویژگی تمام قابلیت‌های خاص یک تلفن‌همراه کامل را دارد. دوربین

۲ /۳ مگاپیکسلی به همراه فلاش و فوکوس اتوماتیک توانسته است عکاسی و فیلمبرداری دلپذیری را برای کاربران این گوشی فراهم آورد.

سرعت پردازنده این گوشی ۳۳۰ مگاهرتز است و علاوه بر حافظه داخلی ۱۲۸ مگابایتی قابلیت استفاده از حافظه خارجی را نیز دارد.به جز روش‌های ارتباطی معمولی، امکان استفاده از بلوتوث، اینفرارد، GPRS، USB، مکالمه تصویری و WiFi را هم برای کاربران خود به ارمغان آورده است. ضبط صدا، پخش موزیک، به کارگیری نرم‌افزارهای آفیس، رادیو، آیفون و GPS از دیگر قابلیت‌های این گوشی در کنار سیستم عامل SYMBIAN است.E۹۰ علاوه بر در اختیار داشتن یک صفحه نمایش ۲ اینچی رویی با ابعاد ۳۲۰×۲۴۰ پیکسل و یک صفحه کلید برای شماره‌گیری یک صفحه نمایش داخلی ۴ اینچی و صفحه کیبوردی کامل دارد که کار با آن را برای ارسال SMS، اینترنت و نرم‌افزارهای آفیس بسیار آسان کرده است. اندازه این گوشی ۲۰×۵۷×۱۳۲ میلیمتر است.

همچنین در یک نظرسنجی که از بین ۱۶هزار و ۲۶۷ نفر صورت گرفته است، این گوشی توانسته در بخش طراحی نمره ۳/۸ از ۱۰، در بخش قابلیت‌ها ۴/۸ و در بخش عملکرد نیز نمره ۳/۸ از ۱۰ نمره را به خود اختصاص دهد. این گوشی هنوز به صورت رسمی وارد بازار ایران نشده است؛ اما همان تعداد اندک هم که به شکل غیر رسمی وارد شده است نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.