افزایش ارسال پیام‌های کوتاه طی یک ماه گذشته، تنها مربوط به بینندگان سریال‌های تلویزیونی و ماه رمضان نبوده و این موضوع به نسبت افزایش تعداد مشترکان تلفن‌همراه صورت گرفته است، ضمن آنکه اساسا پیام‌های کوتاه کنترل نمی‌شود. محمدحسین فلاح اصغری، معاون نظارت و مدیریت شبکه ارتباطات سیار، در گفت‌وگو با سیتنا، شایعه درآمد میلیاردی شرکت ارتباطات سیار و مخابرات ایران را از ارسال پیام‌های کوتاه تلفن‌همراه در خصوص سریال‌های ماه مبارک رمضان تکذیب کرد و اظهار داشت: تعداد ارسال پیام‌های کوتاه در این ماه افزایش داشت، اما نمی‌توان گفت که این موضوع به دلیل سریال‌های پخش‌شده و مسابقات تلویزیونی در ماه رمضان بود. وی تاکید کرد: پیام‌های کوتاه تلفن‌همراه کنترل نمی‌شود، بنابراین تشخیص این که چه تعداد از پیام‌های ارسالی مربوط به سریال‌های ماه رمضان بوده است، ممکن نیست. فلاح اصغری در پایان خاطرنشان کرد: افزایش تعداد پیام‌های کوتاه به تناسب افزایش مشترکان بوده و این امری طبیعی است.

دردسرهای اعتباری دولتی

در حالی که متقاضیان سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی در تهران و سایر شهرها همچنان از تاخیر در واگذاری این سیم‌کارت‌ها گله‌مندند، مدیرکل بازاریابی شرکت ارتباطات سیار در توضیح علت این تاخیر اظهار کرد: برآورد اولیه نشان می‌دهد که ممکن است در بخش ارسال اطلاعات توسط دفاتر ثبت‌نام‌کننده و ارسال فایل‌ها مشکلی وجود داشته باشد که این موضوع در دست بررسی است و به زودی نتیجه مشخص خواهد شد.

سیدتحسین عادلی، مدیر کل بازاریابی شرکت ارتباطات سیار، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علل تاخیر توزیع سیم‌کارت‌های اعتباری گفت: به طور طبیعی وقتی از موضوعی استقبال می‌شود، این‌گونه تاخیرها و مشکلات دور از انتظار نخواهد بود. واگذاری‌های ما به جهت استقبال با فاصله بیشتری از زمان ثبت‌نام صورت گرفت، زیرا در این زمینه عواملی مثل سوئیچ، رادیو و سیم‌کارت نیز دخیل هستند.

با این حال و به دنبال تاخیر در واگذاری سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی در برخی از استان‌ها، شرکت ارتباطات سیار در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در مورد سیم‌کارت‌های اعتباری، همان‌طور که در اطلاعیه ثبت‌نام نیز آمده است، به دلیل مشکل ظرفیت، باقیمانده سیم‌کارت‌های متقاضیان ‌١٢‌استان در اولین فرصت ممکن واگذار می‌شود. شرکت ارتباطات سیار اعلام کرد: با وجود استقبال گسترده از ثبت‌نام سیم‌کارت‌های همراه اول، تاکنون تمامی سیم‌کارت‌های دائمی، زودتر از زمان اعلام شده واگذار شده است. بر اساس این گزارش از آغاز ثبت‌نام سیم‌کارت‌های همراه اول تاکنون ماهانه حدود ‌٥/١ میلیون نفر (اعم از حضوری و اینترنتی) ثبت‌نام کرده‌اند. در ادامه این گزارش آمده است: برای سیم‌کارت‌های اعتباری نیز با وجود استقبال گسترده و پایبندی شرکت به حفظ کیفیت شبکه، واگذاری تمامی سیم‌کارت‌های اعتباری متقاضیان ‌١٨استان، بدون تاخیر صورت گرفته و در ‌١٢ استان که مشکل ظرفیت دارند، همان طور که در اطلاعیه ثبت‌نام نیز آمده است، انشاء‌ا... با تامین امکانات، در اسرع وقت سیم‌کارت‌های باقیمانده واگذار می‌شوند.

تهران تا پایان سال زیر پوشش GPRS قرار می‌گیرد

شهر تهران، تا پایان سال تحت پوشش GPRS قرار می‌گیرد و مشترکان همراه اول در (حداقل) شهر تهران تا پایان سال از سرویس‌های ارزش افزوده همچون اینترنت پر سرعت و MMS بهره خواهند برد.

غفاریان، اظهار امیدواری کرد که با برگزاری مناقصه اپراتور اول تا پایان سال، تکنولوژی GPRS به عنوان لازمه تکنولوژی خدمات ارزش افزوده مانند MMS و اینترنت پرسرعت ارائه شود. رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران در پایان خاطرنشان کرد: حداقل تا پایان امسال، مشترکان تهرانی تلفن همراه از سرویس‌های ارزش افزوده بهره خواهند برد و امید است که این سرویس در سایر نقاط کشور نیز در مدت زمان کوتاهی ارائه شود. این در حالی است که بر اساس اعلام خبرهای قبلی، صاایران، به عنوان برنده مناقصه GPRS همراه اول اعلام شده بود؛ اما غفاریان که خود از مدیران سابق این شرکت است، تعهدات ویژه‌ای از این شرکت نیمه‌دولتی خواسته بود. پیش از این پایان آبان‌ماه به عنوان زمان‌ نهایی ارائه این سرویس از سوی مدیران مخابرات اعلام شده بود.