«صلح سبز» آی فون را متهم کرد

شبکه فعالان بین المللی محیط زیست «صلح سبز»، شرکت اپل را به استفاده از ترکیبات شیمیایی و مواد مضر در تلفن همراه - رایانه جیبی «آی فون» متهم کرد. گزارشی که سازمان بین المللی فعالان محیط زیست «صلح سبز» (Greenpeace) درخصوص مواد به‌کار رفته در تلفن همراه «آی فون» اپل منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در این محصول از مواد مضر و ترکیبات شیمیایی خطرناک استفاده شده است. در این گزارش آمده است: یک لابراتوار علمی مستقل ۱۸ جز داخلی و خارجی آی فون را مورد بررسی قرار داد و تائید کرد که در این ابزار، ترکیباتی برپایه عنصر مضر «بروم» وجود دارد. تجمع این ترکیبات در آنتن این تلفن همراه است و میزان آن تقریبا ۱۰درصد از وزن آنتن است. همچنین مواد سمی دیگری که برای نرم کردن مواد «پی وی سی» (PVC) مورد استفاده قرار می‌گیرند، به ارزش ۵/۱درصد از وزن اجزای پلاستیکی در سیم‌های هدست آی فون دیده می‌شود.

براساس گزارش PC World، این نتایج که در گزارشی با عنوان «تماس از دست رفته: ترکیبات خطرناک در آی‌فون» منتشر شده است، درحقیقت نتایج سومین آزمایشاتی است که این انجمن از سال ۲۰۰۶ تاکنون روی محصولات اپل انجام داده است. دو آزمایش دیگر روی رایانه قابل حمل MacBook Pro و «آی پاد نانو» انجام شده بود که حضور چند ماده آتشزا و ترکیبات PVC را در این دستگاه‌ها ثابت می‌کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: کشف ترکیبات شیمیایی خطرناک در آی فن اپل که از ژوئن گذشته وارد بازار آمریکا شده است، نشان می‌دهد که این شرکت باید تا پایان سال ۲۰۰۸ تمام ترکیبات برپایه «بروم» و PVC را از اجزای این تلفن همراه حذف کند.