به مناسبت روز جهانی نابینایان (۲۳مهرماه) دو نرم‌افزار «نوید۵» و «پکجاز۸» به بهره‌برداری رسید. سعید صادقپور، مدیر اجرایی تیم تحقیقاتی پکتوس ضمن اعلام این خبر گفت: نرم‌افزار نوید چند برنامه کاربردی برای نابینایان دارد که عبارتند از ویرایشگر بریل و گویا، کتابخانه الکترونیکی، فرهنگ لغات انگلیسی و فارسی، قرآن‌کریم با ترجمه فارسی و انگلیسی، بانک اطلاعات فردی و شطرنج.

وی افزود: نرم‌افزار پکجاز ۸ پوشش کامل فارسی (صوتی و بریل) صفحه‌خوان «جاز ۸» را فراهم کرده و در تبدیل متن به گفتار فارسی (TTS) هر دو نرم‌افزار فوق از صدای ماشینی با کیفیت مطلوب استفاده شده است.

به گفته وی، دسترسی کامل نابینایان به سایت‌های فارسی از جمله کارایی‌های دیگر نرم‌افزار پکجاز ۸ است. همچنین مدیر روابط عمومی واحد تحقیقاتی پکتوس به ایرنا گفت: این دو نرم‌افزار با چنین کیفیت صوتی برای نخستین بار در کشور تولید شده که مورد استفاده نابینایان قرار می‌گیرد. مهندس رامین فرجاد، افزود: از ویژگی‌های بارز این دو محصول این است که صوت تولید شده به صورت ضبط شده نیست، بلکه گفتار فارسی به صورت ماشینی با کیفیت مطلوب و روان تولید می‌شود. وی اظهار داشت: همچنین در زمان قرائت، کسره اضافه با کیفیت مطلوبی رعایت می‌شود.

فرجاد افزود: این دو محصول، براساس تولید صوت فارسی گفتاری هستند، در حالی که نرم‌افزارهای قبلی برمبنای صدای ضبط شده بودند.

وی اظهار داشت: با نصب این نرم‌افزار بر روی رایانه، این قابلیت در دستگاه ایجاد می‌شود که هر اطلاعاتی که بر روی صفحه نقش می‌بندد، به صورت صوت روان برای فرد نابینا قرائت شود.

به گفته وی، قبلا هم نرم‌افزار نوید۴ چنین کارایی را داشت، اما به صورت صوت ضبط شده بود.

گروه تحقیقاتی پکتوس دارای پروانه تحقیق و توسعه در خصوص تجهیزات و نرم‌افزارهای ویژه نابینایان از وزارت صنایع و معادن است.