خلاقانه‌ترین ایده‌ها برای لوازم مصرفی الکترونیک

دنیای‌اقتصاد- اگرچه دنیای تکنولوژی شاهد اتفاقات و رویدادهای جدیدی است که می‌تواند علاقه‌مندان را با خودش همراه کند، اما ایده‌های خلاقانه در این میان تحولاتی بزرگ و تاثیرگذار در دنیای لوازم مصرفی و دستگاه‌های دیجیتال ایجاد می‌کنند که می‌تواند تا سال‌ها این روند تاثیرگذاری خودش را حفظ کند. درست به همین دلیل هم وب‌سایت مجله معتبر BusinessWeek به بررسی و معرفی ایده‌های خلاقانه در صنعت لوازم مصرفی الکترونیک پرداخته است که در اینجا با آنها آشنا می‌شویم: تبلت‌ها در همه جا

تبلت‌های چند رسانه‌ای حالا به ابزاری منتخب و راحت نه‌تنها برای کاربران معمولی بلکه برای کاربردهای تجاری هم تبدیل شده‌اند و شرکت‌هایی مانند Compulocks هم سعی دارند با استفاده از لوازم جانبی دیگر این تبلت‌ها را به ابزارهایی جدید تبدیل کنند تا بتوانند از آنها مانند کیوسک‌های خدمات شهروندی یا حتی ابزاری برای کنترل کیفیت استفاده کنند. شرکت نوظهور iHealth Labs هم یکی از این شرکت‌های جدید است که خط تولیدی از محصولات جالبی مانند دستگاه‌های کنترل فشار خون را با استفاده از داکت‌های ویژه تبلت آی‌پد به بازار معرفی و عرضه کرده است. به این ترتیب این داکت‌ها تبلت آی‌پد را به یک دستگاه کنترل فشار خون پیشرفته تبدیل می‌کنند. از طرفی موج جدید ورود تبلت‌های ارزان قیمت به بازار و قابلیت برنامه‌ریزی راحت روی این دستگاه‌ها تمایل شرکت‌های تولیدکننده را به استفاده از تبلت‌ها به عنوان جایگزینی برای دستگاه‌های گران قیمت دیگر بیشتر کرده است.

موبایل‌های هوشمند جایگزینی برای دستگاه‌های کنترل از راه دور

شرکت‌های تولیدکننده تلویزیون و لوازم خانگی مانند LG و Sony این روزها در حال طراحی و تولید اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی هستند که این امکان را به کاربران می‌دهند تا از موبایل‌های هوشمندشان به جای دستگاه‌های کنترل از راه دور استفاده بکنند. این دستگاه‌های کنترل از راه دور حالا می‌توانند جای خودشان را به موبایل‌های هوشمند بدهند تا کاربران بتوانند به راحتی و از هر جایی تلویزیون، اجاق گاز، ماشین ظرفشویی یا لباسشویی‌شان را کنترل کنند. این روند تا جایی پیش رفته است که حالا حتی بعضی از سازندگان خودرو در دنیا مانند شرکت هندی Tata Motors تصمیم دارد از استندهای ویژه موبایل‌های هوشمند در خودروهای‌شان استفاده کنند تا آنها را جایگزین دستگاه‌ها و سیستم‌های GPS یا مکان یاب بکنند. حتی بعضی از شرکت‌های تولید کننده گیم و بازی‌های ویدئویی مانند Orbitix هم در حال جایگزینی گیم کنترلرها با اپلیکیشن‌های ویژه موبایل‌های هوشمند هستند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در آینده‌ای نه چندان دور موبایل‌های هوشمند برای کنترل از راه دور دفاتر کاری و حتی تجهیزات کارخانه‌ای هم مورد استفاده قرار بگیرند.

دوربین‌های کوچک

دوربین‌های فیلمبرداری با وضوح بالا و HD به تدریج در حال کوچک‌تر و البته ارزان‌تر شدن هستند و به این ترتیب روند انتشار محتوای فیلم و ویدئو هم در حال افزایش رو رونق است. این دوربین‌ها کم کم برای موارد دیگری هم مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله آنها می‌توان به انتشار فیلم جلسات کاری و فعالیت‌های تجاری روزانه به صورت زنده اشاره کرد. این دوربین‌ها حالا آنقدر کوچک و قابل حمل شده‌اند که به راحتی می‌توانند به شکل‌های مختلف روی لباس فرم پلیس و نیروهای امنیتی هم قرار بگیرند و روند کار را ضبط و ارسال کنند. شرکت DropCam به تازگی یک سری از این دوربین‌های کوچک را با قیمت ۲۰۰ دلار تولید کرده است که به صورت خودکار و از طریق اتصال Wi-Fi فیلم‌ها و ویدئوها را به یک سایت رایانش ابری و کلاد ارسال می‌کنند.

عصر سکوت

گاهی تکنولوژی در جاهایی به کمک ما می‌آید که بسیار کارآمد است. به عنوان مثال این روزها دوربین‌های ارزان و کوچکی که از راه دور قابل کنترل هستند، می‌توانند در مناطق خاصی مانند جنگل‌هایی با گونه‌های حیوانی در حال انقراض کار گذاشته شوند تا رفتار این حیوانات مورد بررسی‌های دقیق قرار بگیرد. AR.Drone ۲.۰ یکی از این دوربین‌های جالب است که روی هلی کوپتر کوچک قرار گرفته و قیمت آن ۳۰۰ دلار است. این دوربین کوچک تصاویر را با وضوح HD و جزئیات کامل ثبت و ذخیره می‌کند و حتی می‌تواند طوری برنامه‌ریزی شود که با یک گوشی iPhone هم هماهنگ شود تا از طریق آن از راه دور کنترل بشود. این دوربین‌ها در آینده برای کنترل نامحسوس مورد توجه بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده قرار خواهند گرفت.

مدیران فروش مجازی

خرده فروشی‌ها این روزها می‌توانند با استفاده از راهنماها یا مدیران فروش مجازی هزینه خودشان را کاهش چشمگیری داده و از طرفی سرویس بهتری هم به مشتریانشان بدهند. شرکت Suitable Technologies هم یکی از شرکت‌هایی است که در این زمینه فعالیت می‌کند. این شرکت سازنده کیوسک‌های قابل حمل مجهز به نمایشگر ویدئویی است که این امکان را ایجاد می‌کنند تا فروشندگان به صورت از راه دور در مکان‌ها و فروشگاه‌های مختلف حضور داشته باشند و از طریق کامپیوتر شخصی و ارتباط اینترنت بی‌سیم با مشتریان و خریداران صحبت کرده و آنها را راهنمایی کنند. مشتریان حتی می‌توانند چهره این فروشنده را روی نمایشگر این کیوسک‌ها ببینند و با آن ارتباط برقرار بکنند.

خانه‌های هوشمند

بعد از سال‌ها بحث و انتقاد بالاخره خانه‌ها به کمک تکنولوژی‌های Wi-Fi

و کلاد یا همان رایانش ابری به سمت هوشمندتر شدن پیش می‌روند. به این ترتیب است که شرکت‌های بزرگ تولید کننده لوازم خانگی مانند LG و Samsung این روزها به دنبال طراحی و تولید یخچال‌ها، اجاق گازها یا ماشین‌های ظرفشویی خود کنترل شونده‌ای هستند که گزارش کارشان را به کاربران ارسال می‌کنند و قابلیت کنترل از راه دور آنها با استفاده از گوشی‌های iPhone هم وجود دارد. شرکتی به نام Skylink Group هم به تازگی سیستمی را تولید کرده است که امکان کنترل لامپ‌ها، درها، قفل‌ها و حتی دستگاه‌های گرمایش و سرمایش خانه را به صورت مجازی و از هر جایی به کاربران و مالکان خانه‌ها می‌دهد.

وضوح اولترا اچ دی

فیلم‌ها و عکس‌ها به تدریج شفاف‌تر و با کیفیت‌تر می‌شوند. همه تولیدکنندگان بزرگ تلویزیون مانند Panasonic، Sony، Samsung و LG در حال حاضر مدل‌های مختلفی از تلویزیون‌های اولترا اچ دی را به بازار معرفی کرده‌اند و در حال تلاش برای ارائه محتوای سازگار با این فرمت هستند. فرمت اولترا اچ دی در حال حاضر وضوحی تا چهار برابر بیشتر از فرمت اچ دی دارد. کارشناسان انتظار دارند که این فرمت خیلی زود جای فرمت اچ دی را بگیرد.