ثبت سفارش لپ‌تاپ در حرف آزاد‌، در عمل غیر ممکن

اگرچه مسوولان از آزادی واردات لپ‌تاپ و تبلت خبر داده‌اند، اما به گفته رییس کمیسیون واردات اتاق ایران امکان ثبت سفارش جدید وجود نداشته و در عمل ثبت سفارش مقدور نیست دنیای ‌اقتصاد- در حالی که برخی از خبرگزاری‌ها به نقل از رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران از ممنوعیت واردات لپ‌تاپ به کشور حتی با استفاده از ارز آزاد خبر داده اند،‌ واردکنندگان لپ‌تاپ همچنان به واردات این کالا اقدام می‌کنند و اعلام کرده‌اند طی ماه‌های گذشته اگر چه با مشکلات زیادی مواجه بوده اند، اما نسبت به واردات لپ‌تاپ حتی به طور محدود اقدام کرده‌اند.

ضمن اینکه رییس اتحادیه فناوران رایانه استان تهران نیز خبر ممنوعیت ثبت سفارش و واردات لپ‌تاپ را تکذیب کرده و اعلام کرده است که واردات و ثبت سفارش این کالا آزاد است و در صورت ممنوعیت ثبت سفارش این کالا بازار به حالت تعطیل در خواهد آمد.

به گفته میر مهدی، در حال حاضر تمامی واردکنندگان این کالا به ثبت سفارش کالاهای مورد نظرشان می‌پردازند و واردات لپ‌تاپ با روال عادی میسر است. وی خبرهای منتشر شده در مورد عدم ثبت سفارش کالاهای اولویت ۱۰ را اظهار نظرهای شخصی برخی از مسوولان دانست و گفت:‌ تا کنون اقدامی مبنی بر عدم ثبت سفارش در خصوص کامپیوتر، لپ‌تاپ و قطعات کامپیوتری صورت نگرفته است.

مولازاده، یکی دیگر از کسبه بازار هم با بیان این مطلب که مدت‌ها است لپ‌تاپ‌ها با ارز آزاد به کشور وارد می‌شوند گفت: حتی اگر واردات لپ‌تاپ و ثبت سفارش آن ممنوع اعلام شود ما ناچاریم به هر طریقی شده است برای واردات اقدام کنیم، چرا که سرمایه ما در خطر است در ضمن حیات بازار هم به واردات و عرضه مداوم کالاهای مورد نیاز بستگی دارد.

این فعال بازار همچنین افزود: ما به عنوان فعالانی که حامی نداریم ناچاریم در شرایط سخت به تنهایی با مشکلات مبارزه کنیم و اتحادیه هم خود را درگیر مشکلات صنف به ویژه فروشندگانی که عضو اتحادیه نیستند نمی‌کند.

مشرقی یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که نمی‌توان واردکنندگان را از واردات کالا منع کرد گفت: ما به کار خود ادامه می‌دهیم و اگر قرار بود ممنوعیتی در کار باشد حتما هنگام ثبت سفارش یا ترخیص کالا از گمرک ما را تحت فشار قرار می‌دادند یا اینکه از واردات جلوگیری می‌کردند.

اما این اتفاق نیفتاده است و به نظر می‌رسد این حرف و سخن‌ها چندان جدی نیست. این فعال بازار افزود: با توجه به اینکه به فصل رونق بازار کامپیوتر نزدیک می‌شویم حتی اگر ممنوعیتی در کار باشد ما با آن برخورد می‌کنیم. چرا که همه امید ما به بازار شب عید است و بازار بدون کالا هم یعنی بازار مرده!

در این باره مجیدرضا حریری، رییس رییس کمیسیون واردات اتاق ایران به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرده است، در گفت‌وگوها از ممنوعیت ثبت سفارش حرفی به میان نیامده است و ثبت سفارش به طور قانونی ممنوع نشده است. بلکه ثبت سفارش در حرف آزاد و در عمل غیرقابل انجام است.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر هر واردکننده‌ای که برای انجام عملیات ثبت سفارش اقدام می‌کند با در بسته مواجه می‌شود و امکان انجام عملیات ثبت سفارش وجود ندارد.حریری به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در حال حاضر واردکنندگان با مشکل ارز مبادلاتی مواجه نیستند، بلکه آنها کالاهایی را که در ماه‌های پنجم و ششم ثبت سفارش کرده‌اند اینک در ماه دهم وارد کشور می‌کنند.

همچنین گروهی کالاهایی که ماه‌ها به دلایلی در انبارهای گمرک مانده بود را حالا با طی کردن مراحل قانونی از گمرک ترخیص می‌کنند. اما به طور قطع هیچ واردکننده‌ای طی مدت اخیر موفق به انجام عملیات ثبت سفارش حتی با ارز آزاد نشده است.

وی با اشاره به این موضوع که قطعا چنین مشکلاتی راه را برای ورود کالاهای قاچاق باز می‌کند به «دنیای‌اقتصاد» گفت: هر نوع ممانعتی در واردات قانونی، بازار را برای واردات غیرقانونی و قاچاق آماده می‌کند، زیرا واقعیتی به نام مصرف و تقاضا برای خرید این کالا موجود است و بخش‌هایی که تقاضا برای آنها زیاد است از طریق قاچاق تامین می‌شود. به گفته رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران، محدود کردن فضا برای تجارت قانونی و تجار قانونی، فضا را برای تجارت غیر قانونی و قاچاق مهیا کرده و این موضوع از هر جهتی به ضرر مصرف است.

وی افزود: در شرایط فعلی گروهی که بیشترین آسیب را می‌بینند گروه مصرف‌کنندگان هستند.

چرا که هم کالایی می‌خرند که قیمت آن بسیار گران‌تر از قیمتی است که باید باشد و همچنین به دلیل اینکه مصرف‌کننده از خرید کالای با کیفیت و استفاده از گارانتی و خدمات پس از فروش محروم است و این یعنی محرومیت از ثروت ملی!