همکاران سیستم- موسسه پژوهش‌های بین‌المللی (آی دی سی) اعلام کرده است بازار نرم افزارهای کسب و کار در کشور ترکیه در سال ۲۰۱۱ با ۶/۱۶ درصد رشد به رقم ۱۳۹ میلیون دلار رسیده است. به گزارش آی دی سی، سال گذشته بازار نرم‌افزارهای کسب‌وکار در ترکیه بر حسب دلار آمریکا ۶/۱۶ درصد و برحسب واحد پول ملی این کشور، لیره حدود ۲۹ درصد رشد داشته است. آی دی سی علت رشد بازار این نرم‌افزار‌ها در ترکیه را سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش کارخانه‌های تولیدی، واحدهای فروش و ارتباطات راه دور اعلام کرده است.

این موسسه پژوهشی همچنین پیش‌بینی کرده است بازار این نرم‌افزار‌ها در ترکیه تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی با احتساب ۲/۱۲ درصد نرخ رشد سالانه به رقم ۲۴۶ میلیون دلار برسد.

براساس این گزارش، نرم‌افزارهای مدیریت منابع سازمانی (ERM) در این کشور ۷/۴۳ درصد از بازار نرم‌افزارهای کسب‌وکار در ترکیه را از آن خود کرده‌اند و از این نظر بیشترین درآمدهای این بازار را نصیب شرکت‌های عرضه‌کننده کرده‌اند. نرم‌افزارهای تحلیل تجاری با سهمی ۶/۱۷ درصدی و نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) با ۲/۱۳ درصدی نیز از این نظر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. نرم‌افزارهای مدیریت زنجیره تامین و نرم‌افزارهای ساخت و عملیات (OMA) نیز سهم قابل توجهی از درآمدهای این بازار را تولید کرده‌اند. سهم این دو بخش از بازار نرم‌افزارهای کسب‌وکار ترکیه در سال ۲۰۱۱ به ترتیب ۲/۱۳ درصد و ۴/۹ درصد بوده است.

تحلیلگران آی دی سی انتظار دارند نرم‌افزارهای مدیریت منابع سازمانی، مدیریت ارتباط با مشتری و هوشمندی تجاری در سال ۲۰۱۲ جزو پررشد‌ترین بخش‌های بازار راهکارهای کسب‌وکار در این کشور باشد. آی دی سی شرکت‌های سپ، اوراکل، لوگو، مایکروسافت و نت سیس را از جمله بر‌ترین عرضه‌کنندگان راهکار‌ها و نرم‌افزارهای کسب‌وکار در ترکیه معرفی کرده است. بیش از یک سوم کل بازار این نرم افزار‌ها در اختیار این پنج شرکت است. در گزارش این موسسه بین‌المللی، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی ترکیه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نرم‌افزارهای کسب‌وکار در این کشور معرفی شده‌اند.