در افغانستان برنامه جدید سوادآموزی ارائه شده که به زنان بی سواد افغان از طریق تلفن‌های همراه خواندن و نوشتن آموزش می‌دهد. برنامه سواد آموزی در افغانستان با عنوان «معلم موبایلی» ارائه شده و به زبان‌های دری و پشتو به خانم‌ها آموزش می‌دهد. همه دروس آموزشی به شکل صوتی و ویدئویی با آموزش نوشتن و تلفظ در گوشی‌های موبایل ارائه می‌شود و این گوشی‌ها به شکل رایگان میان خانم‌ها توزیع می‌شود. گزارش‌ها حاکی از این است که مدارس افغانستان تحصیل دختران در مقطعی طی جنگ در این کشور را ممنوع کردند، بر این اساس بسیاری از خانم‌ها از آموزش‌های ابتدایی دور ماندند.

نرم‌افزار «معلم موبایلی» توسط شرکت فناوری اطلاعات Paiwastoon افغانستان با هزینه ۸۰ هزار دلار با همکاری یک موسسه آمریکایی برای کشور افغانستان که یکی از کم‌سوادترین کشورهای دنیا به شمار می‌رود ارائه شده است.

اگرچه سطح سواد در این کشور بسیار پایین است، اما نرخ رشد تلفن‌های همراه به شدت بالا است، در نتیجه برنامه سوادآموزی از طریق موبایل در این کشور ارائه شده است. در حالی که میزان سوادآموزی میان زنان ۵/۱۲ درصد اعلام شده، این رقم برای مردان افغانستان ۳/۳۹ درصد گزارش شده است. این شرکت پیش‌تر هم اقدام به ارائه طرح «یک لپ‌تاپ برای هر کودک» کرد و سه هزار دستگاه کامپیوتر به زنان و کودکان در شهرهای کابل، قندهار، هرات و جلال آباد ارائه کرد.