فروش 4/2 میلیارد دلاری در یک هفته

دنیای اقتصاد- بازار برنامه‌های کاربردی و اپلیکیشن‌ها با داغ شدن بازار تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند، هر روز رونق بیشتری می‌گیرد. در واقع با وجود هزاران برنامه کاربردی که به صورت رایگان در دسترس کاربران و قابل دانلود هستند، اما این بازار در حال تبدیل شدن به یک صنعت پردرآمد و سودآور است. کارشناسان هم انتظار دارند که میزان دانلود برنامه‌های کاربردی هر روز افزایش بیشتری پیدا کند. البته نزدیک شدن به فصل تعطیلات کریسمس و آغاز سال نوی میلادی هم رونق بیشتری به این بازار می‌بخشد، تا جایی که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند در هفته آخر سال میلادی ۲۰۱۲ و آغاز تعطیلات کریسمس میزان دانلود اپلیکیشن‌های مختلف به بیش از دو میلیون برنامه خواهد رسید.

با این اوصاف انتظار می‌رود درآمد قابل توجهی از محل دانلود این حجم قابل توجه برنامه‌های کاربردی ایجاد شود. شاید تخمین این میزان درآمد کمی سخت به نظر برسد، اما موسسه تحقیقاتی Apptopia's Data به تازگی آمارهایی در این مورد منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که از میان حدود دو میلیون برنامه کاربردی دانلود شده در هفته آخر سال ۲۰۱۲، برنامه‌های کاربردی مربوط به سیستم عامل آندروید حدود ۵۱ درصد از کل این برنامه‌ها را به خودشان اختصاص خواهند داد که این به دلیل محبوبیت این سیستم عامل و برنامه‌هایش در میان کاربران سرتاسر دنیا خواهد بود.

با این همه اما گویا همچنان برنامه‌های کاربردی ویژه دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل iOS اپل پر طرفدارتر هستند. آخرین آمار در این مورد نشان می‌دهد که iTunes App Store چیزی بین ۶۰ تا ۶۵ درصد از کل درآمد حاصل از دانلود و خرید برنامه‌های کاربردی سال ۲۰۱۲ را به خودش اختصاص خواهد داد. بر اساس گزارش موسسه Apptopia چیزی در حدود ۳۱ درصد از درآمد حاصل از دانلود و فروش برنامه‌های کاربردی مربوط به سیستم عامل iOS متعلق به برنامه‌های کاربردی خریدنی هستند و بقیه از محل برنامه‌های کاربردی رایگان به‌دست می‌آیند. این موسسه اعلام کرده است که برنامه‌های کاربردی خریدنی ۶۷/۴۷ درصد از کل برنامه‌های دانلود شده مربوط به iOS را در اختیار دارند، این در حالی است که قیمت اغلب این برنامه‌های کاربردی به کمتر از یک دلار می‌رسد.

گزارش اخیر Apptopia در این مورد نشان می‌دهد که از میان دو میلیون برنامه کاربردی که در هفته آخر سال میلادی ۲۰۱۲ و آغاز تعطیلات کریسمس دانلود خواهند شد، ۴۹ درصد برنامه‌ها متعلق به سیستم عامل iOS هستند که این میزان برابر ۹۸۰ میلیون دانلود است. این حجم دانلود باعث می‌شود تا درآمد خالص iTunes App Store از برنامه‌های کاربردی خریدنی در فاصله روزهای

۲۵ تا ۳۱ ماه دسامبر دست کم به ۷/۴۷۶ میلیون دلار برسد. این در حالی است که درآمد حاصل از دانلود برنامه‌های کاربردی رایگان مبتنی بر سیستم‌عامل iOS در این مدت به ۴۳/۱ میلیارد دلار می‌رسد.

به طور کلی اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که درآمد حاصل از دانلود بیش از دو میلیون برنامه کاربردی و اپلیکیشن در یک هفته آخر سال میلادی جاری و در آغاز تعطیلات سال نو به حدود ۴/۲ میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم برای فروش یک هفته‌ای می‌تواند بسیار جالب توجه باشد. برای اینکه بتوان مقیاسی درست از این میزان درآمد داشت، بد نیست بدانید که موسسه AdMob در سال ۲۰۰۹ اعلام کرده بود که درآمد حاصل از کل فروش برنامه‌های کاربردی مبتنی بر سیستم‌عامل iOS برای تمام سال برابر ۴/۲ میلیارد دلار بوده است.